دستگاه‌های بالادستی به نحوه توزیع ۱۴ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی ورود کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید سامانه جامعی را ایجاد کرده و نحوه توزیع کالاهای اساسی را مدیریت کرد، گفت: ضروری است دستگاه‌های بالادستی به نحوه توزیع ۱۴ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی ورود کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی از دولت به دلیل عملکرد نامطلوب در تخصیص 14 میلیارد دلار ارز برای تأمین کالاهای اساسی، گفت: مجلس در بودجه سال 98 این تکلیف را به عهده دولت گذاشته که 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص دهد، اما در این میان باید فرآیند ثبت سفارش، تأمین و تخصیص ارز، انتقال به داخل کشور و همچنین توزیع آن به مصرف‌کننده نیز شفاف باشد.

وی افزود: لازم است سامانه‌ای برای این منظور ایجاد شود تا ما مطمئن شویم که کالاهای اساسی به جامعه هدف رسیده است، مجلس یارانه کلانی را معادل فروش نفت یک ساله کشور، برای تأمین ارز کالاهای اساسی در اختیار دولت قرار داده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: دولت یا باید مکانیزمی را برای استفاده از ارز ترجیحی تعریف کند و یا آنکه معادل ریالی و مابه‌التفاوت کالاها را به نرخ ارز نیمایی در اختیار اقشار هدف به صورت نقدی قرار دهد، در شرایط فعلی، 14 میلیارد دلار از جیب دولت هزینه شده، اما کالاهای اساسی با قیمت ارز 4200 تومانی نیز به دست مردم نرسیده است.

انصاری با تأکید بر اینکه دولت تا امروز در ایجاد انسجام کامل بین تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت "صمت"، بانک مرکزی، گمرکات، دستگاه‌های توزیع‌کننده، اتحادیه‌های صنفی و دستگاه‌های نظارتی برای تخصیص کالاهای اساسی موفق نبوده است، اظهار داشت: دولت باید هر چه سریع‌تر موضوع ارائه کالاهای اساسی را تعیین تکلیف کند تا مانند سال گذشته، مردم بیش با مشکل مواجه نشوند.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های مذکور برای کارآمدی در این مسئله نیاز به یک دستگاه بالادستی دارند تا آنان را منسجم کند، در این شرایط هیچ کدام از دستگاه‌ها انگیزه ندارند که فرآیند توزیع کالا را نظم داده و آن را کنترل کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با بیان اینکه باید سامانه جامعی را ایجاد کرده و نحوه توزیع کالاهای اساسی را مدیریت کرد، در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است دستگاه‌های بالادستی به نحوه توزیع 14 میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی ورود کنند.

تسنیم

کد خبر: 1024552

وب گردی

وب گردی