استرالیا؛ از آموزش مهارت مذاکره به دانش‌آموزان تا شناسایی معضلات و یافتن راه‌حل

دانش‌آموزان استرالیایی در یک دوره آموزشی، با یادگیری مهارت مذاکره٬ شناسایی چالش‌ها و روش رفع آنها تحلیل مسئله را فرا می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحلیل مسئله و توانایی حل آن از جمله مواردی است که در بسیاری از مدارس جهان به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که از جمله آن می‌توان به مدارس استرالیا اشاره کرد.

در مدارس استرالیا برای اینکه دانش‌آموز فرا گیرد چگونه می‌تواند یک مسئله را تحلیل کند، در ابتدا به آنها آموزش می‌دهند که هر روز با مشکلاتی مواجه خواهند شد و باید آن‌ها را حل کنند. تحلیل مسائل مختلف برای حل مشکلات نیازمند مهارت‌های لازم و توسعه آن است.

چرا مهارت تحلیل مسئله مهم است؟

به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که به هنگام تحلیل مسائل در ابتدا لازم است به خوبی اصل مسئله را گوش کرده و درباره آن فکر کنند. دانش‌آموزان در مرحله بعد یاد می‌گیرند باید گزینه‌های مختلف مسئله را در نظر بگیرند و به نظرات و نیازهای دیگران احترام بگذارند.

در راستای تحلیل مسائل، دانش‌آموزان لازم است یاد بگیرند چگونه می‌توانند راه حل های سازنده را انتخاب کنند. در تحلیل برخی مسائل لازم است به دانش‌آموزان نحوه سازش با مسائل و مشکلات آموزش داده شود. مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد از جمله مهارت‌های زندگی به شمار می‌روند که در دوره‌های مختلف به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، این آموزش‌ها در موقعیت‌های اجتماعی مختلف بسیار ارزشمند هستند.

از شناسایی مسئله تا تحلیل و یافتن راه‌حل

وقتی نوجوانان مهارت‌‌ها و استراتژی‌های حل مسئله و مرتب کردن اولویت‌ها را به تنهایی بیاموزند، نسبت به خودشان احساس بهتری می‌کنند و می‌توانند در تصمیم گیری‌های خود مستقل‌تر عمل کنند. تحلیل مسئله 6 مرحله که شامل شناسایی مشکل، چرایی ایجاد مشکل، طوفان‌های مغزی، ارزیابی راه‌حل، عملیاتی کردن راه حل و بررسی نتیجه تحلیل مسئله می‌شود.

در ابتدا دانش‌آموز فرا می‌گیرد غالباً با صحبت کردن و سازش می‌تواند مشکلات را حل کند، در غیر این صورت لازم است مشکل را بشناسد. مرحله دوم به دانش‌آموزش یاد می‌دهند که علت ایجاد یک مشکل را تحلیل و بررسی کندتا بداند چه عواملی منجر به ایجاد مشکل در جامعه شده است.

در دوره‌های تحلیل مسئله استرالیا، به نوجوانان آموزش می‌دهند چگونه می‌تواند بدون بحث و گفتگو به نظرات دیگران گوش دهد، دانش آموزان با شرکت در این دوره‌ها ترغیب می‌شوند از جملاتی مانند «من نیاز دارم، می خواهم و احساس می‌کنم» در تحلیل مسائل چگونه استفاده کنند.

برای پیدا کردن راه‌حل‌های احتمالی برای تحلیل مسائل لازم است طوفان فکری ایجاد شود، دانش‌آموزان در این مرحله آموزش باید لیستی از تمام راه‌های ممکن برای حل مسائل تهیه کرده و تحلیل کنند که هر راه‌حل تا چه اندازه‌ای می‌تواند مؤثر واقع شود، در این لیست باید طیف وسیعی از امکانات و شرایط معقول و غیر معقول ذکر شود تا میزان تأثیرگذاری آن در راه‌حل‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

تحلیل‌های مثبت و منفی مورد داوری قرار می‌گیرد

دانش‌آموزان بر اساس دیدگاه خود راه‌حل‌هایی را در تحلیل مسائل مطرح می‌کنند، هر راه‌حل مثبت و منفی در جلسات متعدد مورد بحث و داوری دیگران قرار خواهد گرفت. نوجوانان در تحلیل مسائل مختلف یاد می‌گیرند جوانب مثبت یک موضوع را در ابتدا در نظر بگیرند، در چنین شرایطی هیچ کس احساس نخواهد کرد که پیشنهادات آن‌ها مورد انتقاد قرار می گیرد. پس از تحلیل هر مسئله راه‌حل‌هایی برای آن مطرح می‌شود، دانش‌آموزان فرا می‌گیرند که راه‌حل انتخاب شده باید یکی از مواردی باشد که بتوان آن را عملی و مشکل را حل کرد.

در صورتی که دانش‌آموزان نتوانسته‌ باشند راه‌حل امیدوار کننده‌ای برای مسئله پیدا کنند، باید به مرحله طوفان مغزی برگردند و به دنبال تحلیل مسئله و راه حل‌های مختلف باشند. در این مرحله ممکن است گفت‌و‌گو با افراد دیگر مانند سایر اعضای خانواده و معلمان کمک کند تا دانش‌آموزان با طیف جدیدی از ایده‌ها مواجه شوند. در برخی مواقع ممکن است دانش‌آموزان در تحلیل مسائل نتوانند راه حل مناسبی پیدا کنند اما در این دوره‌ها یاد می‌گیرند که چگونه با سازش و در نظر گرفتن تمامی ابعاد مختلف می‌توانند مسئله را تحلیل و راه‌حل مناسبی برای آن پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024589

وب گردی

وب گردی