ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را داراست

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع که ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را داراست، گفت: سالانه، ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت می کنند و لازم است برای استفاده از آنها در داخل کشور برنامه‌ریزی شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدباقر لاریجانی گفت: سالیانه رتبه بندی های مختلفی درخصوص بررسی وضعیت کشورها صورت می گیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته نشان دهنده رشد علمی کشور است.

وی ادامه داد: براساس شاخص‌های نوآوری سال ۲۰۱۹، رتبه کلی ایران در جهان ۶۱ است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس شاخص‌های دانش جهانی در سال ۲۰۱۷، ایران رتبه ۸۳ را در بین ۱۳۲ کشور جهان کسب کرد.

لاریجانی خواستار ایجاد تسهیلات برای برگشت نخبگان مقیم خارج و ایجاد شبکه‌های نخبگان در کشور شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانک‌های اطلاعاتی معتبر، حدود ۳۰ درصد کل مقالات منتشر شده کشور است.

وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه ۲۰ در ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷ در ۲۰۱۷ در جهان رسیده و با تلاش های صورت گرفته، مقالات منتشرشده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنج‌سال گذشته در بیش از هفت هزار و ۹۸۳ عنوان کتاب مرجع بین المللی و راهنماهای تصمیم‌سازی بالینی مورد استفاده و استناد قرار گرفته است.

لاریجانی گفت: در حوزه اختراعات و تولید محصولات دانش بنیان نیز پیشرفت خوبی داشته ایم. به طوری که طی پنج سال گذشته، تعداد ۹۲۱ پروانه اختراع (Patent) از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنیا ثبت شده و سه هزار و ۳۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تولید می شود، گفت: ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت، شتاب پیشرفت علوم پزشکی کشور را بیشتر کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، مشکلات تحصیلی و آموزشی را یکی از علل اصلی خروج نخبگان از کشور عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل در قالب برنامه تحول، با بهره گیری از نظام های اعتباربخشی و ایجاد زیرساخت های مناسب، گام های مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.

وی افزود: با برنامه های مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاه های نسل سوم در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد چرا که تولید ثروت دانش بنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاست های کلان کشور بر آن تاکید شده است.

لاریجانی درباره برنامه های حمایتی ویژه وزارت بهداشت برای دانشجویان استعداد درخشان نیز گفت: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیته‌های حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است.

وی با اشاره به شرکت ۱۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور، ابراز امیدواری کرد برگزاری این المپیادها به شناسایی استعدادهای درخشان این حوزه کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024617

وب گردی

وب گردی