هیچ زائری در مِنا  فوت نکرده است

 رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مناسک حج تمتع حجاج ایرانی در مشاعر مقدسه به خوبی و «بدون بروز مشکل خاصی» برگزار شده و در منا هیچ زائری فوت نکرده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز از پایگاه خبری حج ،‌ «علی رضا رشیدیان» افزود: انتقال کاروان هایی که رمی جمرات را در سومین و آخرین روز بیتوته در سرزمین منا انجام داده بودند با ۱۷۵ دستگاه اتوبوس به مکه مکرمه شروع شده و به ۲۰۰ دستگاه افزایش می یابد.
مناسک حج شامل وقوف در صحرای عرفات، مشعرالحرام و سه روز بیتوته در سرزمین منا است که حجاج در مدت بیتوته، اقدام به رمی جمرات در سه روز پیاپی، قربانی در روز عید قربان (دهم ذی الحجه) و حلق (تراشیدن موی سر) یا تقصیر (کوتاه کردن مو یا ناخن) می کنند.
رشیدیان گفت: یکی از نگرانیهای جدی ما در مورد مناسک امسال، عوارض ناشی از گرمای هوای مرداد ماه در عربستان به ویژه در صحرای عرفات و منا و میانگین سنی بالای زائرین - ۵۶ سال - بود بویژه آنکه بسیاری از آنها با مشکلات ناشی از بیماری های تنفسی، قلبی و فشار خون روبرو بودند.
وی افزود: الحمدالله، حضرت حق برمهمانان خود منت گذاشت و در عرفات بارانی نازل شد که ۱۵ درجه از گرمای هوا کاست تا دریک فضای بهاری، عرفات را درک کنند و در منا نیز روز گذشته – یازدهم ذی الحجه – بارش باران بوقوع پیوست که نشانه لطف و حکمت الهی بود.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به روایات معصومین (ع) مبنی بر استجابت دعا در زیرباران تصریح کرد: انشاءالله، زائرین ما هم از موقعیت زمانی و مکانی و هم بارش رحمت الهی برای دعا استفاده کرده اند. مجموع این شرایط باعث شد که خوشبختانه تا الآن مشکل خاصی نداشته ایم. در مدت حضور زائرین در منا نیز خوشبختانه هیچ زائری فوت نکرده است.
مهمترین بخش مناسک حج تمتع در ایام تشریق (از هشتم تا دوازدهم ذی الحجه) و در صحرای عرفات، مشعرالحرام و سرزمین منا برگزار می شود.

اکنون آخرین مرحله از مناسک حج تمتع مبنی بر انجام طواف،نماز طواف، سعی ، طواف نساء و نماز طواف نساء در مسجدالحرام باقی مانده است که حجاج باید در روزهای آینده انجام دهند.
با انجام این بخش از مناسک، عملیات بازگشت بیش از ۸۶ هزار نفر از حجاج ایرانی قرار است روز ۲۵ مرداد آغاز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024625

وب گردی

وب گردی