توسعه صنعت فرش در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: یکی از افرادی که فعال در صنعت فرش استان است و در زمینه تجارت این محصول فعالیت دارد را در دانشگاه آزاد قم به کار گرفتیم و به عنوان معاون آموزش‌‌های مهارتی انتخاب کردیم تا توسعه این صنعت را به طور جدی پیگیری کنیم. 

سیف‌‌‌‌الله فضل‌‌‌‌‌الهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه‌‌‌‌ها در حل مسائل جامعه گفت: دانشگاه به عنوان مرکز تولید علم، نقشی مهم و تعیین کننده در حل مسائل جامعه دارد. بر همین مبنا، برای ورود به رفع مشکلات و چالش‌‌‌‌‌‌های موجود باید به عنوان بازوی کمکی در کنار دولت و حکومت برای رفع مشکلات کشور باشد. دانشگاه آزاد هم با توجه به گستردگی که در سراسر کشور دارد نقشی تعیین کننده در حل چالش‌‌‌های موجود دارد. ایجاد طرح پایش و تعیین 40 موضوع از مسائل کشور، برای پایان‌‌‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌‌ها در این دانشگاه، سرآغاز خوبی برای ورود به حل چالش‌‌‌‌ها و مسائل موجود است.

وی درباره ورود دانشگاه آزاد قم به حل مسائل کشور افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قم هم برای ورود به حل مسائل جامعه، دو مسئله اصلی را موضوع هدف قرار داده و در پایش موضوعات کشوری انتخاب کرده؛ از جمله صنعت فرش دستبافت کشور، یکی از مهم‌‌ترین موضوعات بوده که طرح آن در حال آماده شدن است همچنین بحث زیارت و توریسم مذهبی از دیگر موضوعات مورد توجه خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در ادامه یادآور شد: استان قم، سابقه طولانی در صنعت فرش دارد که در اقتصاد این شهر، نقش تعیین کننده‌‌ای داشته است. بنابراین، درصددیم تا به صورت دقیق و علمی در واحد قم این صنعت را احیا کنیم. صنعت فرش، شاخه‌‌‌های مختلفی دارد که به صورت تخصصی در مقاطع مختلف تحصیلی با پذیرش دانشجو تا مقطع دکتری؛ این صنعت مهم و پول‌‌‌ساز را احیا کنیم تا علاوه بر تربیت متخصص در این زمینه گامی مهم در راستای توسعه این صنعت برداشته باشیم.

فضل‌‌‌‌الهی درباره آشتی دانشگاه با صنعت و اثرات آن خاطرنشان کرد: دانشگاه، مرکز تولید علم است و صنعت برای توسعه خود ناگزیر به ارتباط با دانشگاه بوده و کاربست یافته‌‌‌های علمی در صنعت، می‌‌تواند منجر به ایجاد خلاقیت و پرورش ایده شده و این اتفاق در سایه حضور و همدلی متقابل دانشگاه و صنعت ایجاد خواهد شد؛ اما متاسفانه طی این سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ارتباط سازنده‌‌‌‌‌‌‌ای میان این دو شکل نگرفته و دانشگاه‌‌ها هیچ شناختی از صنعت و مسائل پیرامون خود ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم درباره چگونگی گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت در این استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، یک دفتری در استانداری قم ایجاد شده با عنوان ارتباط دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با صنعت که نیازهای صنعتی و دستگاه‌‌های اجرایی شناسایی شده و به دانشگاه‌‌‌‌ها معرفی خواهد شد. به این ترتیب، دانشگاه‌ها ملزم می‌‌‌‌‌‌شوند که نیازهای آنها را از طریق تحقیقات علمی و دانش‌‌‌‌بنیان محقق کنند. بدون تردید، نزدیکی دانشگاه با صنعت، منجر به هم‌‌‌افزایی تولید و صنعت کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، با صنایع مختلف و سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌های گوناگون استان، قراردادهایی را منعقد کردیم، از جمله با جهاد کشاورزی قم و وزارت بهداشت برای بهره‌‌‌‌‌‌‌‌مندی از امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه آزاد استان قم، تفاهم‌‌نامه‌‌هایی را منعقد کردیم که منجر به افزایش درآمدهایی غیرشهریه‌‌ای شده است.

فضل‌‌‌‌الهی یادآور شد: یکی از افرادی که فعال در صنعت فرش استان است و در زمینه تجارت این محصول فعالیت دارد را در دانشگاه آزاد قم به کار گرفتیم و به عنوان معاون آموزش‌‌های مهارتی انتخاب کردیم تا توسعه این صنعت را به طور جدی پیگیری کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024640

وب گردی

وب گردی