تفکر منتقدانه، بازی مغزها

روزنامه‌های منتشر شده در دانشگاه‌های جهان به بررسی مسائل مختلفی از جامعه دانشگاهی خود پرداخته‌اند که در ادامه به بیان مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روزنامه «student» وابسته به دانشگاه «ادینبرو» در انگلستان طی مطلبی به قلم «EMMA CLARKE» با عنوان «راز بزرگ خوابیدن» به بررسی خواب و اهمیت بسیار بالای آن در زندگی انسان می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد: «خواب از ویژگی‌های اساسی زندگی روزمره ما است که بسیار کم به آن پرداخته شده است. اگرچه خواب انسان از دهه 1900 مورد مطالعه قرار گرفته؛ اما دانشمندان هنوز کاملاً علت ضروری بودن آن را نمی‌دانند. هرچند به تدریج، پیشرفت در درک ما از رابطه بین خواب و فیزیولوژی انسان باعث روشن شدن این مساله شده است. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافته‌اند که خواب ممکن است برای محافظت از سلامت قلب و عروق مهم باشد. این تیم مکانیسمی را کشف کرد که با استفاده از آن خواب از ایجاد پلاک‌های چربی در رگ‌های خونی ما جلوگیری می‌کند، شرایطی که به نام «آترواسکلروز» شناخته می‌شود. دانشمندان با مطالعه موش‌هایی که خواب آن‌ها قطع شده متوجه شدند که این گروه دارای پلاک‌های بزرگ‌تری نسبت به همتایان خود هستند. این اختلاف ممکن است به تغییر در هورمون موسوم به «هیپوکرتین» باشد که در موش‌های محروم از خواب به طور قابل توجهی کاهش یافته است. شواهد نشان می‌دهد که هیپوکرتین به طور معمول، تعداد گلبول‌های سفید تولید شده را کنترل کرده وآن‌ها را در حد طبیعی نگه می‌دارد. این گروه معتقدند که به دلیل کاهش میزان هیپوکرتین در موش‌های محروم از خواب، تعداد زیادی سلول سفید داخل رگ‌های خونی در گردش بودند. در آترواسکلروز وجود بسیاری از این سلول‌ها اغلب ممکن است مشکل ساز باشد؛ زیرا آن‌ها به التهاب و با رسوبات چربی موجود در رگ‌های خونی کمک و شرایط را بدتر می کنند. این فقط بیماری‌های قلبی عروقی نیست که با کمبود خواب در ارتباط است. گروهی در انستیتوی ملی سوء مصرف الکل (NIAAA) اخیراً دریافتند که ایجاد اختلال طولانی مدت در خواب می‌تواند خطر ایجاد بتا آمیلوئید، (پروتئین مرتبط با بیماری آلزایمر) را افزایش دهد.»

روزنامه«The Varsity» وابسته به دانشگاه «تورنتو» در کانادا طی مطلبی با عنوان « Casual setting critical thinking» به قلم «Adam A. Lam» به معرفی پادکست BookLab و ایده‌های آن از فیزیک مدرن گرفته تا آزمایش ژنتیک می‌پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد: «با گوش دادن به BookLab، پادکست ارائه شده توسط دو خبرنگار «Amanda Gefter» و «Dan Falk» می‌توان به درک این که علم نوشتن چقدر جذاب است نائل آمد. BookLab کتاب‌های علوم را در زیر میکروسکوپ قرار می دهد. مباحثات این پادکست شامل کتاب‌هایی در مورد چگونگی تغییر داروها به دلیل ظهور فناوری، پیامدهای غیر منتظره فیزیک مدرن، مسائل مربوط به آزمایش ژنتیک و موارد دیگر می شود. هر قسمت با معرفی موضوع گسترده‌ای که توسط یک کتاب در حال بررسی است آغاز شده و سپس خلاصه ای از نوشتار را ارائه می‌شود. در این پادکست در مورد بخش‌های خاص و برجسته کتاب بحث می‌شود و مشاهدات مربوط به نوشتارها و استدلال‌های نویسندگان را نشان می‌دهند. BookLab برای دانشمندان و علاقه‌مندان به علم نیز جذاب است.»

روزنامه «The Daily of the University of Washington» وابسته به دانشگاه «واشنگتن» در آمریکا طی مطلبی با عنوان «بازی مغزها» به قلم «Rhea John» به نحوه ارتباط‌گیری بین مغز انسان‌ها پرداخته است. نگارنده در این زمینه می‌نویسد: «‌پروژه تحقیقاتی «BrainNet» در دانشگاه واشنگتن به بررسی چگونگی ارسال اطلاعات مغز به مغز دیگر با استفاده از یک رابط غیر تهاجمی می‌پردازد. در این روش شرکت‌کنندگان فقط از ذهن خود برای ارتباط با دیگران در مورد کارهای ساده استفاده می کنند. این مطالعه موردی، سه موضوع برای حل یک بازی شبیه به tetris با یکدیگر همکاری کردند. فرستندگان این بازی می‌توانند بلوکی که باید در آن قرار بگیرند و فضای مورد نیاز برای قرار دادن آن را مشاهده کنند؛ اما نمی توانند بلوک موجود در صفحه را دستکاری کنند. گیرنده‌ فقط می‌تواند بلوکی را که باید در آن قرار گیرد مشاهده کند. سپس فرستندگان اطلاعاتی را در مورد چرخش این بلوک با استفاده از رابط مغز به مغز ارسال می کنند. پنج گروه با استفاده از این سیستم این بازی را با دقت 81درصد انجام دادند.

شرکت کنندگان در این مطالعه از کلاه‌های نوار مغزی استفاده کردند که فعالیت الکتریکی مغز را از طریق الکترودهای قرار داده شده روی پوست سر ثبت می کند. هنگامی که فرستنده از گیرنده می خواهد بلوک را بچرخاند، گیرنده تحریک را به عنوان یک شی در میدان دید خود درک می کند. دانشمندان اعلام کردند که امیدوارند استفاده از این فناوری در ارتباط با بیماران آسیب‌دیدگی‌عصبی مفید باشد. همچنین ممکن است یک روش جالب برای ارتباط افراد و همکاری آنها باشد.»

روزنامه «Epigram» وابسته به دانشگاه «بریستول» در انگلستان طی مطلبی با عنوان «نگرانی‌های بعد از برگزیت» به قلم «Georgiana Scott» به بررسی مسائل موجود برای جذب دانشجو در دانشگاه بریستول و بعد از برگزیت می‌پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد: «این پروژه با هدایت دانشگاه 960 هزار پوند بودجه برای شناسایی علل تقسیمات و راه حل های لازم برای تبدیل شدن بریستول به یک شهر فراگیرتر از جمله جمعیت دانشجویی دریافت کرده است. دو سال پیش در پی وقایع Brexit تعداد انگشت شماری از استادان دانشگاه بریستول نگرانی خود را در مورد پیامدهای اجتماعی رفراندوم اتحادیه اروپا در گفت‌‌وگوهای گاه به گاه به اشتراک گذاشتند؛ اما به این موارد مبنی بر اینکه تفرقه سیاسی یک کشور و روند خروج از اتحادیه اروپا باعث افزایش رفتار تبعیض آمیز و پیش داوری می‌شود توجهی نشد. تا اینکه استادان خود تصمیم به اقدامی عملی گرفتند.

این گفت وگوها کاتالیزوری بود که منجر به ایجاد پروژه «یکپارچه سازی روزمره» شد. این دانشگاه با هدایت جان فاکس، قصد دارد هرگونه موانعی را که مانع از جمع شدن اقلیت و اکثریت بریستول است را از بین برد و به‌طور همزمان، با محرومیت و حاشیه‌نشینی مقابله کند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1024672

وب گردی

وب گردی