مسئول ارائه آمار قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  است

گمرک ایران در اطلاعیه‌ای، ضمن اشاره به اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئول ارائه آمار قاچاق است، اظهار نظر‌های مرتبط با میزان قاچاق از مبادی رسمی را، غیرمستند عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، گمرک ایران در اطلاعیه‌ای، ضمن اعلام این موضوع که بسیاری از تخلفات انجام شده در حوزه قاچاق کالا توسط خود گمرک کشف شده، تاکید کرده است: با توجه به اعمال شیوه‌های نوین بازرسی و به کارگیری سامانه‌ها و تجهیزات پیشرفته الکترونیکی، مبادی رسمی ورود و خروج کالا به طور کامل تحت نظارت و کنترل گمرک قرار دارد و ادعا‌های مطرح شده در این خصوص غیرکارشناسی و ناشی از عدم شناخت کافی از فرآیند‌ها و مراحل انجام تشریفات گمرکی است.

در توضیحات گمرک ایران آمده است: تلاش گمرک ایران به ویژه در سال‌های اخیر، افزایش شیوه‌های کنترل و بازرسی کالا‌ها بدون ایجاد تأخیر و معطلی در فرآیند ترخیص بوده و برای دستیابی به این هدف، علاوه بر دستگاه‌های ایکس‌ری، از شیوه‌ها و ابزار‌های مختلفی در راستای ماده ۱۱ قانون امور گمرکی استفاده می‌شود بنابراین ادعایی مانند زد و بند و رشوه در بحث کنترل و بازرسی کالا در گمرک صحت ندارد، مضاف بر آنکه همه کالا‌ها پس از اظهار به گمرک، توسط سامانه جامع امور گمرکی و بدون دخالت نیروی انسانی تعیین مسیر می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که توانسته است کالای خود را از مسیر بازرسی (X-RAY) کالا خارج و یا تغییر دهد و اساساً عامل انسانی در انتخاب مسیر و کامیونی و کانتینر X-RAY دخالت ندارد.

در عین حال، کالا‌های اظهار شده به گمرک در مراحل مختلف مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد که در این مورد می‌توان به اظهار کالا، کنترل اسنادی، اجازه بارگیری، بارگیری، درب خروج، بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص اشاره کرد که هرگونه سوءاستفاده و آنچه که در مطلب یاد شده تحت عنوان رانت‌بازی مطرح شده است، با توجه به طراحی سامانه‌های الکترونیکی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

در مورد دستگاه‌های ایکس‌ری هم ذکر این نکته ضروری است که این دستگاه‌ها یکی از ابزار‌های مورد استفاده در گمرک است و همانطور که اشاره شد گمرک از سایر امکانات الکترونیکی نیز برای کنترل کالا‌ها و جلوگیری از احتمال ورود کالای قاچاق استفاده می‌کند. علاوه بر آن، حجم قابل توجهی از کانتینر‌های مورد اشاره در مطلب فوق، حاوی کالا‌های اساسی از جمله موادغذایی مانند ذرت، جو و کنجاله است که ضرورتی برای هدایت آن‌ها به سمت دستگاه‌های ایکس‌ری ضرورت ندارد.

یادآور می‌شود که در حال حاضر کانتینر‌هایی که برای کنترل و بازرسی به سمت دستگاه ایکس‌ری پرسرعت مستقر در گمرک شهید رجایی بندرعباس هدایت می‌شوند تا پایان همان روز، اسکن و بازرسی خواهند شد.

همچنین علی‌رغم برخی اظهارات مبنی بر ورود کالا‌های قاچاق از مبادی رسمی باید خاطرنشان کرد که بسیاری از تخلفات انجام شده با بهره‌گیری از سامانه و تجهیزات الکترونیکی، اعمال شیوه‌های مدیریت خطر (ریسک) و استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۱ قانون امور گمرکی توسط خود گمرک، کشف و پیگیری شده است و پس از راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی و سامانه جامع گمرکی، اکثر تخلفات توسط گمرک و با استفاده از سامانه‌های مزبور، کشف و اقدام شده است.

در خصوص آمار مربوط به قاچاق کالا و اینکه چند درصد قاچاق از مبادی غیررسمی و چند درصد از مبادی رسمی وارد می‌شود، از آنجایی که طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با قاچاق، مرجع تخصصی تهیه آمار و ارائه برآورد‌ها و اطلاعات و آمار در امر قاچاق کالا و ارز، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و اظهارنظر مرتبط با این موضوع صرفاً بر اساس حدس و گمان بوده و چنانچه به آمار و اطلاعات منتشره ستاد در سال‌های گذشته مراجعه شود، غیرمستند بودن اظهارنظر صورت گرفته در خصوص مبادی رسمی روشن می‌گردد.

به گزارش مهر، طی روز‌های گذشته در مورد قاچاق از مبادی رسمی گمرک صحبت‌های زیادی به میان آمده بود که در آخرین اظهارنظر جانشین فرمانده ناجا با انتقاد از کمبود امکانات برای مبارزه با قاچاق در مبادی رسمی کشور گفته بود که طبق برآورد‌ها در سال حداقل ۱۳ میلیارد دلار کالا قاچاق وارد کشور می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024744

وب گردی

وب گردی