تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ساختاری به اندازه وزارتخانه نیاز دارد/ لزوم جذب ۵۰ میلیون نفر به حفظ قرآن

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) گفت: همانطور که تربیت ۱۲ میلیون دانش‌آموز توسط وزارتی در اندازه آموزش و پرورش انجام می‌شود، تربیت ۱۰ میلیون حافظ به ساختاری درحد وزارتخانه نیاز دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آیین تجلیل از ۱۷ حافظ کل قرآن مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در تهران باحضور حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه و حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مسجد جابری تهران برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام جابر نوبختی، مسئول مؤسسه بیت‌الاحزان تهران با اشاره به آشناییش با بیت‌الاحزان گفت: در سال ۹۳ آرزو داشتم کاری ماندگار را شروع کنم که آثار و برکاتی به همراه داشته باشد. یک روز در خیابان جوانی به نزد من آمد و از مؤسسه‌ای سخن گفت که کار قرآنی می‌کند که این معرفی منجر به آشنایی با مؤسسه بیت‌الاحزان و حجت‌الاسلام شاهسونی شد. از همان اول متوجه شدم که این مؤسسه فوق با سایر مؤسسات تفاوت دارد.

وی به افتتاح اولین شعبه بیت‌الاحزان در تهران اشاره کرد و گفت: پس از آشنایی با مؤسسه و مذاکرات با آقای شاهسونی اولین شعبه مؤسسه در شهرری افتتاح شد و شعبه دیگر ما در جوار مسجد جابری راه‌اندازی شد. در ادامه مدارس شبانه‌روزی حفظ خواهران و برادران افتتاح شد که در سال اول ۲۰ خواهر و ۱۶ برادر حافظ کل قرآن شدند. در ادامه به دلیل برخی مشکلات مدرسه خواهران تعطیل شد اما فعالیت مدرسه برادران ادامه داشت و تا امروز ۶۷ حافظ کل قرآن تربیت شدند.

نوبختی با تأکید بر اینکه پس از شروع کار قرآنی در این مرکز سختی‌های ما هم شروع شد، تصریح کرد: هر حافظ قرآن به مثابه یک فرمانده لشگر است که در جامعه اثرگذار می‌شود، لذا شیطان نمی‌گذارد چنین پایگاهی شکل بگیرد. به حول الهی تا به امروز ایستاده‌ایم و کار را ادامه داده‌ایم. مطمئنا اگر این شیطنت‌ها نبود، کار بیشتر ادامه پیدا می‌کرد، به گونه‌ای که تاکنون دفتر موسسه باید حداقل در چهار نقطه تهران دایر می‌شد.

نوبختی با بیان اینکه مردان و زنان تهرانی بیش از هر شهر و استان دیگری مورد هجمه فرهنگی دشمن هستند، گفت: درخواست ما از مدیران موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) این است که با توجه به محرومیت تهران در زمینه فرهنگی کمک کنند تا به زودی زود دفتر مرکزی این موسسه در تهران دایر شود.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان تهران در پایان صحبت‌های خود به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم اشاره کرد و افزود: با خدمت به قرآن می‌توانیم سرباز امام غایب شویم، چرا که قرآن در بین ما هست و باید آن را یاری کنیم، انس با قرآنِ حاضر، درک محضر امام غایب را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه حجت‌الاسلام شاهسونی از حمایت‌هایی که از برنامه‌های این موسسه توسط دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است، قدردانی کرد و گفت: تکلیفی که مقام معظم رهبری بر عهده ما گذاشته‌اند، وظیفه بسیار سنگینی است که البته می‌توان در این راستا اقداماتی را انجام داد.

وی افزود: خدا را شاکریم که موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) توفیق پیدا کرده است تا حرکتی را از نقطه کوچکی شروع کند و امروز در پایتخت و در ام‌القرای جهان اسلام در خدمت شما باشیم.

شاهسونی بیان کرد: ما در تابستان بیش از دو هزار نفر را در قالب طرح شبانه‌روزی «رحله» وارد بحث حفظ قرآن کردیم؛ افرادی که بین ۱۴ تا ۲۲ سال سن دارند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به اینکه برخی حتی جمع کردن دو هزار نوجوان و اقامه روزانه نماز برای آنها را به تنهایی کار سختی می‌دانند، گفت: این در حالی است که تربیت این تعداد حافظ قرآن کریم تنها یکی از ده‌ها و صدها حرکت قرآنی این موسسه بوده است. یکی دیگر از فعالیت‌ها مدارس شبانه روزی است که زبانزد خاص و عام شده است.

شاهسونی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر این موضوع که همه فعالیت‌های این موسسات و سایر موسسات نسبت به چیزی که باید بشود، هیچ است، گفت: از این جهت که برای قرآن چه کار کرده‌ایم، هیچ است، وگرنه هر حافظ کل قرآن می‌تواند به تنهایی بسیار اثرگذار باشد. لذا به اعتقاد من تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم که از سوی مقام معظم رهبری معین شده است حداقل کار است.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش که از آن به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور یاد می‌شود، مسئولیت پیگیری فعالیت‌های حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز را دارد، به طرح این سوال پرداخت که آیا تربیت یک حافظ قرآن به اندازه تربیت یک دانش آموز کار ندارد؟ و گفت: در طرح ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم نیز باید پیگیر آموزش‌ قرآن به ۱۰ میلیون نفر باشیم، لذا به اعتقاد من برای این کار نیز باید یک وزارتخانه در نظر گرفته شود.

شاهسونی در ادامه با تأکید بر اینکه باید پنج نفر وارد حفظ قرآن شود تا از بین آنها یک نفر موفق به حفظ کل قرآن کریم شود، گفت: برای اینکه ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم باید ۵۰ میلیون نفر وارد این کار شوند، آیا این موضوع یک سازمان عریض و طویل را نمی‌طلبد؟‌ جالب است که هر روز شنیده می‌شود که فلان وزارتخانه جدید راه‌اندازی خواهد شد، اما زمانی که اسم قرآن می‌آید، بحث تحمیل بودجه به کشور و موضوعاتی از این دست را پیش می‌کشند. من اعتقاد دارم برای تحول عظیم قرآنی در کشور به چنین جایگاه و وزارتخانه‌ای نیاز داریم.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: در قرآن کریم بر این موضوع که اشراف امت پیامبر حاملان قرآن هستند، گفت: شریف‌ترین افراد امت پیامبر(ص) افرادی هستند که قرآن را در سینه دارند. در آیه ۴۹ سوره مبارکه عنکبوت جایگاه قرآن سینه مؤمنان بیان شده است.

حسینی افزود‌: اینکه انسان در محضر قرآن باشد و روزانه این آیات را بخواند، خیلی خوب است، اما افرادی که قرآن را در سینه دارند، درجات بزرگی دارند. در قرآن آمده است که بعد از انبیاء، علما و سپس حاملان قرآن گرامی‌ترین افراد هستند. این سعادت بزرگی است که انسان صبح و شام در محضر قرآن کریم باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد بیگانه شدن با قرآن اشاره کرد و افزود: با وجود همه اهتمامی که به برکت انقلاب در کشور به قرآن کریم به وجود آمده است، اما هنوز با قرآن بیگانه هستیم. در دوران طاغوت در کل ایران ۱۷ نفر حافظ کل قرآن نبودند، اما امروز در یکی از مراکز قرآنی ایران جشن حافظ کل قرآن شدن ۱۷ نفر را برگزار می‌کنیم، ماه آینده همین مجموعه بیت الاحزان جشن فارغ‌التحفیظی ۲۵۵ نفر را خواهند داشت و همین امروز جشن ۱۲۰ حافظ کل قرآن در خوانسار در موسسه مهد قرآن برقرار است.

حسینی با بیان اینکه سالانه صدها نفر در ایران حافظ کل قرآن می‌شوند، گفت: در عین حال وقتی احوالات هشتاد میلیون نفر انسان را در ایران مطالعه می‌کنید، هنوز بسیارند افرادی که تا پایان عمر خواندن قرآن را نمی‌آموزند و شبانه روز آیه‌ای از قرآن را نمی‌خوانند، چه برسد به اینکه حافظ و حامل و عامل به قرآن کریم شوند. ما باید در معاشرت و زندگی، در‌ تربیت فرزند و در صحنه‌های امتحان به قرآن عمل کنیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: کسی که قرآن را در سینه ندارد، از راهنمایی قرآن محروم است و افرادی که حافظ قرآن هستند، به تعبیر مقام معظم رهبری آیات قرآن مانند یک تابلو در برابر روی آنهاست و آنها را هدایت می‌کند و به مسیر راستی می‌رساند.

وی اظهار کرد: امیدوار هستم همه از هدایت قرآن کریم بهره‌مند و حافظ و عامل به قرآن شویم. امیدوارم به برکت این حافظان قرآن کریم، در محلاتی که این افراد حضور دارند، حافظان قرآن رشد پیدا کنند و انگیزه‌ای شود تا هیچ خانه‌ای بدون حافظ قرآن نباشد.

در ادامه این مراسم از هفده حافظ کل قرآن کریم که امسال موفق به حفظ قرآن شده‌اند و همچنین از اساتید برگزیده این موسسه تجلیل به عمل آمد. این افراد شامل «محسن قلی‌پور»، «علیرضا قربانی»، «مرتضی عباسیان»، «مهدی جوکار»، «احسان رضایی»، «محمد نظری کتولی»، «محمدصادق نیکفر»، «محمدسجاد اخروی»، «علی تقی‌زاده» «سیدرضا حسینی مبارکه»، «میلاد صبورزاده» «سیده محدثه حسینی»، «کوثر کربلایی»، «زینب عباسی»، «فاطمه تقی‌پور»،‌ «فاطمه بهرامیان» و «زهرا ارزانلو» بودند. همچنین در ادامه این مراسم از برخی اساتید دوره‌های آموزشی این موسسه تجلیل به عمل آمد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1024760

وب گردی

وب گردی