رشد ۱۲۰ درصدی تعداد دانشجویان علوم پزشکی در برخی رشته‌‌‌‌‌‌ها

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به آمار دانشجویان علوم پزشکی گفت: تعداد دانشجویان علوم پزشکی در برخی رشته های مورد نیاز کشور در ۱۰ سال گذشته تا ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت بهداشت، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه کشور ما در سال های پس از انقلاب در تربیت نیروی انسانی نظام سلامت تا حد زیادی به خودکفایی رسیده گفت: این نیروها پس از تحصیل وارد عرصه های مختلف از جمله آموزش، پژوهش و ارائه خدمات شده و با تلاش های خود زمینه های توسعه کشور در حوزه های مختلف را فراهم آورده اند.

لاریجانی با اشاره به توسعه علوم پزشکی طی دهه های گذشته گفت: ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی دولتی، ۱۷ دانشکده علوم پزشکی دولتی در کشور تاسیس شده و ۹۳ واحد در دانشگاه آزاد اسلامی رشته های مرتبط با علوم پزشکی را تدریس می کنند.

وی اظهار داشت: ۶۵ دانشکده پزشکی، ۴۵ دانشکده دندانپزشکی، ۲۵ دانشکده داروسازی، ۱۹۲ دانشکده پرستاری و مامایی در کشور مشغول تربیت دانشجو هستند. در حالی که در اروپا در هر کشور به طور متوسط حدود ۱۰ دانشکده دندانپزشکی وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه رشد چشمگیری در توسعه علوم پزشکی طی ۱۰ سال گذشته داشته ایم گفت: در این ۱۰ سال، ۲۱ دانشکده دندانپزشکی، ۳۸ دانشکده پرستاری، ۹ دانشکده پزشکی در کشور تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴ هزار رشته مقطع علوم پزشکی در کشور داریم گفت: این رشته مقاطع به طور عمده در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و حدود ۲ هزار تا از این رشته مقاطع در ۱۰ سال گذشته راه اندازی شده است.

لاریجانی عنوان کرد: حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و تعداد دانشجویان علوم پزشکی در برخی رشته های مورد نیاز کشور در ۱۰ سال گذشته تا ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه جذب دانشجو در رشته های علوم پزشکی باتوجه به نیازهای کشور انجام می شود و سند برآورد نیروی انسانی نظام سلامت نیز تدوین شده است گفت: اگرچه اکنون نیز وضعیت نیروی انسانی حوزه سلامت در بسیاری از رشته ها بهتر از کشورهای منطقه است اما با برنامه ریزی که در قالب سند برآورد نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۴ از لحاظ شاخص نیروی انسانی حوزه سلامت به نسبت کشورهای منطقه پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت پیشرفت های حاصل شده در نظام سلامت را حاصل تلاش های اساتید و کارکنان این حوزه برشمرد و اظهار داشت: همکاران به ویژه استعدادهای درخشان و افراد برتر حوزه علوم پزشکی کشور با ورود در نظام ارائه خدمات، آموزش و پژوهش تحولات و دستاوردهای شگرفی را طی یک دهه گذشته در حوزه سلامت کشور ایجاد کرده اند.

لاریجانی گفت: علیرغم آمارهایی که گاها ارائه می شود و صحت آن نیز جای بحث دارد، درصد بسیار بالایی از افراد متخصص و استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی زندگی خود را وقف خدمت به کشور کرده و جهش علمی که طی ۱۰ سال گذشته شاهد آن بوده ایم حاصل تلاش های این همکاران در اقصی نقاط کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024769

وب گردی

وب گردی