ایجاد فرصت‌‌‌های مطالعاتی در صنعت سرآغاز رونق تولید داخلی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: حضور استادان و اعضای هیئت علمی برای گذراندن فرصت مطالعاتی در صنایع مختلف کشور، منجر به تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و رونق تولید داخلی خواهد شد.

عباسعلی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه‌‌‌‌ها در حل مسائل جامعه گفت: متاسفانه، علی‌‌‌‌‌رغم اهمیت بسیاری که ارتباط دانشگاه با صنعت در تقویت اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال‌‌‌‌زایی در کشور دارد، این ارتباط و نزدیکی به نحو شایسته در ایران شکل نگرفته است. در حقیقت، اگر صنعت به دانشگاه اعتماد کند و به جای هزینه‌‌های هنگفت و استفاده از کارشناسان و متخصصان خارجی از حضور استادان و کارشناسان داخلی استفاده کند، این امر منجر به رونق تولید داخلی و استفاده از متخصصان بومی خواهد شد.

وی افزود: حضور دانشگاهیان در صنایع مختلف، ضرورتی انکارناپذیر است. دانشگاه برای حضور در صنعت؛ با تصویب قانون فرصت‌‌های مطالعاتی در صنایع داخلی، گام‌‌های استواری را برای تقویت این ارتباط و اعتمادسازی با صنعت انجام داده است. در گذشته، وقتی حرف از فرصت‌‌‌‌های مطالعاتی در صنعت می‌‌شد؛ بسیاری از استادان و دانشجویان دکتری به خارج از کشور می‌‌‌‌رفتند و مشکلات صنایع دیگر را شناسایی می‌‌‌‌‌‌‌‌کردند. بدون تردید، این روش برای رفع چالش‌‌‌‌‌های دانشگاه با صنعت در داخل کشور راهگشا نخواهد بود و مختص به صنایع همان کشورهاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در ادامه درباره اثرات ایجاد فرصت‌‌‌‌‌‌‌های مطالعاتی در صنایع داخلی یادآور شد: در حقیقت، حضور استادان و اعضای هیئت علمی برای گذراندن فرصت مطالعاتی در صنایع مختلف کشور، منجر به تقویت هر چه بیشتر ارتباط دانشگاه با صنعت و رونق تولید داخلی خواهد شد. برای دانشجویان هم در برخی از رشته‌‌ها به تناسب واحد عملی که دارند، حضور در برخی از صنایع وجود دارد اما متاسفانه به دلیل اینکه به صورت جدی حضور در دوره کارآموزی مرتبط با صنایع مختلف زیاد جدی گرفته نمی‌‌‌شود دستاوردی نخواهد داشت؛ اما اگر این فعالیت به صورت هدفمند باشد زمینه‌‌سازی برای اشتغال دانشجویان بعد از فارغ‌‌التحصیلی در صنایع مختلف کشور خواهد بود.

حیدری تاکید کرد: صنایع مختلفی در استان مرکزی وجود دارد و با برخی از این صنایع تفاهم‌‌‌نامه و قرارداد منعقد کردیم. عمده ارتباطات ما مرتبط با صنعت پتروشیمی و نفت بوده و برای حضور صنایع در این واحد دانشگاهی اعلام آمادگی کردیم، اما هنوز این طرح مورد استقبال قرار نگرفته است. بدون تردید اگر این انفاق بیفتد، صاحبان صنایع مختلف با حضور در دانشگاه نیازهای خودشان را اعلام می‌‌‌‌‌کنند و دانشگاهیان هم با حضور در دیگر صنایع، دانش خود را برای توسعه تولید داخل به کار می‌‌بندند و تحقق این امر بزرگترین گام در مسیر استقلال و خودکفایی ایران است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی درباره تاثیر آشتی دانشگاه با صنعت در اشتغال‌‌زایی کشور خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه و صنعت به یکدیگر اعتماد کنند و صنعت که نیازمند به دانش موجود در دانشگاه است از متخصصان بومی حاضر در دانشگاه‌‌‌‌ها استفاده کند، ظرفیت عظیمی از فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی که رشته تحصیلی آنها مرتبط با صنایع گوناگون است می‌‌‌توانند در صنایع گوناگون، مشغول به کار شوند. به این ترتیب، هم صنعت از دانش آنها بهره‌‌‌مند شده و هم اشتغال‌‌‌زایی مناسبی در کشور ایجاد خواهد شد.

وی در پایان درباره تولیدات دانش بنیان در واحد اراک تصریح کرد: تولید اسانس گیاهی و دستگاه درخت‌‌‌کن در واحد اراک، از جمله محصولات دانش‌‌بنیانی است که در مرحله تجاری‌‌سازی و تولید انبوه قرار دارد که با وزارت بهداشت، شهرداری و برخی صنایع مختلف در این زمینه تفاهم‌‌‌نامه‌‌ها و قرادادهایی را منعقد کردیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024797

وب گردی

وب گردی