بی‌اعتنایی پاناما به تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

مقامات پاناما اعلام کردند که تحریم‌های آمریکا باعث نخواهد شد تا مانع از عبور کشتی‌های ونزوئلا از آبراه این کشور شوند که متصل کننده دو اقیانوس به یکدیگر است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، مقامات پاناما اعلام کردند که به کشتی‌هایی که از ونزوئلا می‌آیند اجازه داده خواهد شد تا از آبراه‌ این کشور برای عبور استفاده کرده و مدارک مورد نیاز برای استفاده از این آبراه‌ را در اختیار کشتی‌های ونزوئلایی قرار خواهد داد.

مقامات این کشور همچنین اعلام کردند که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ونزوئلا هیچگونه تغییری بر عبور و مرور کشتی‌ها از آبراه این کشور ایجاد نخواهند کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هفته پیش دستور اجرایی صادر کرد که بر اساس آن تمامی دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا مسدود شد. اندکی پس از آن مقامات دولت ترامپ شرکت‌هایی را که به تجارت با ونزوئلا می‌پردازند را نیز تهدید کردند.

در پی تشدید تحریم‌ها علیه ونزوئلا، «جرج کویجانو» مدیر اجرایی کانال پاناما در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره که آیا به کشتی‌‌های ونزوئلا اجازه عبور از این آبراه داده خواهد شد، گفت: «استفاده از این آبراه که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می‌کند نباید تحت فشار کشور ثالثی قرار بگیرد.»

وی افزود: «ما امضا کننده پیمان بی طرفی هستیم که این پیمان توسط آمریکا نیز به امضا رسیده است و تا زمانی که کشتی کشورها به تعهدات خود و پیروی از قوانین ادامه می‌دهند به این پیمان پایبند باقی خواهیم ماند.»

جدیدترین تحریم آمریکا علیه ونزوئلا، نه تنها شرکت‌های آمریکایی را از تعامل با دولت ونزوئلا منع می‌کند بلکه باب وضع تحریم‌های احتمالی علیه شرکت‌ها و افراد خارجی را که به دولت کاراکاس کمک می‌کنند، نیز باز می‌کند.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوآیدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسما مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.

کد خبر: 1024858

وب گردی

وب گردی