جذب نخبگان بومی با تکیه بر ظرفیت پالایشگاهی استان خوزستان/ واحدهای دانشگاه آزاد پیشگام در اشتغال‌زایی صنعت نفت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: بسیاری از فارغ‌‌‌‌التحصیلان رشته نفت در پالایشگاه‌‌‌های سطح استان مشغول به کار هستند و در واحدی مثل امیدیه تقریبا تمام کارکنان پالایشگاه مرتبط با این منطقه از فارغ‌‌التحصیلان این رشته هستند.

فرج‌الله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره رشته‌‌های موجود در واحدهای دانشگاهی این استان، برای جذب داوطلبان ورود به دانشگاه گفت: در حال حاضر، رشته‌‌‌هایی که در مقطع کارشناسی ارائه می‌‌‌کنیم دربردارنده سه گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی بوده که در این گروه، تنها رشته‌‌های پیراپزشکی ارائه می‌‌شود. بیشترین استقبال از رشته‌‌های مامایی، پرستاری، روان‌‌شناسی، حقوق و مدیریت است. بالاترین میزان اشتغال فارغ‌‌التحصیلان ما هم مربوط به رشته‌‌‌‌های پرستاری و مامایی بوده و با توجه به نیاز کشور در بخش درمان، این دو رشته جزو رشته‌‌های پرطرفدار به‌‌‌شمار می‌‌‌روند.

وی درباره شرایط جذب بازار کار در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفت و پتروشیمی با توجه به شرایط منطقه‌‌‌ای در این استان افزود: یکی دیگر از رشته‌‌‌‌‌‌هایی که بازار کار مناسب با توجه به شرایط اقلیمی خوزستان دارد مهندسی نفت و شیمی بوده که بسیاری از فارغ‌‌‌‌التحصیلان این رشته‌‌‌ها در پالایشگاه‌‌‌های سطح استان مشغول به کار هستند و در واحدی مثل امیدیه تقریبا تمام کارکنان پالایشگاه مرتبط با این منطقه از فارغ‌‌التحصیلان رشته نفت در این واحد دانشگاهی هستند. در گذشته، جذب و استخدام فارغ‌‌‌التحصیلان واحدهای دانشگاه آزاد در شرکت نفت و پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های مرتبط از میزان بیشتری برخوردار بود؛ اما متاسفانه در حال حاضر، این تبادل و همکاری در بحث اشتغال‌‌‌زایی کم رنگ شده که نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در ادامه درباره جذب در رشته‌‌‌های بدون آزمون واحدهای دانشگاهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بیشترین جذب ما در رشته‌‌‌‌های بدون آزمون بوده و حدود 85درصد رشته‌‌هایی که در واحدهای دانشگاهی استان خوزستان ارائه می‌‌شود، شامل رشته‌‌‌های بدون آزمون است. پذیرش در رشته‌‌‌‌های بدون آزمون، مختص به دانشجویان بومی بوده و انتقالی دانشجویان با آزمون راحت‌‌تر از دانشجویان بدون آزمون است. داوطلبان در رشته‌‌های بدون آزمون، با مبنای معدل پذیرش می‌‌‌شوند البته در رشته‌‌‌هایی که کم‌‌متقاضی هستند این اولویت معدل کم‌‌رنگ‌‌تر می‌‌شود.

براتی تاکید کرد: برای جذب در رشته‌‌‌های بدون آزمون، داوطلبان رشته‌‌‌‌های فنی و مهندسی باید بیشترین معدل را داشته باشند. در رشته‌‌های پیراپزشکی هم جذب دانشجو تنها از طریق آزمون امکان‌‌پذیر است.

وی درباره تخفیف شهریه دانشجویی تصریح کرد: برای ارائه تخفیف شهریه به دانشجویان، کمیته‌‌‌‌‌ای به نام تخفیف شهریه دانشجویی داریم که چگونگی ارائه تخفیف به دانشجویان، بر مبنای شرایطی که دارند مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید سازمان مرکزی اعمال خواهد شد. در سال گذشته، بیش از 2 میلیارد تومان تخفیف شهریه دانشجویی داشتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان خاطرنشان کرد: تسهیلاتی را در برخی بانک‌‌ها برای دانشجویانی که به علت عدم توان مالی ادامه تحصیل را رها کردند قائل شدیم. متوسط وام دانشجویی که به دانشجویان برای پرداخت شهریه ارائه می‌‌‌شود حداکثر 10درصد کلیه شهریه است.

براتی درباره ارائه بورس تحصیلی به رشته‌‌‌‌های کم‌‌‌متقاضی برای جذب دانشجوی بیشتر متذکر شد: در سال گذشته، با ارائه بورس تحصیلی 50درصد در رشته علوم سیاسی با توجه به کم شدن تعداد دانشجو، موفق به جذب دانشجوی لازم برای این رشته شدیم. اعمال بورس تحصیلی و دریافت شهریه 50درصد در برخی از رشته‌‌‌های کم متقاضی که در واحدهای دانشگاه آزاد ارائه می‌‌شود باید در کمیته مربوط به این امر در سازمان مرکزی مورد تایید قرار گیرد. امسال هم اگر بخواهیم بحث بورس تحصیلی 50درصد را اعمال کنیم در رشته‌‌‌های علوم سیاسی و کشاورزی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024881

وب گردی

وب گردی