آغاز طرح ارتقا بهداشت گوشت مرغ از 15 مهر

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از آغاز طرح ارتقا بهداشت گوشت مرغ از 15 مهر خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علی صفر ماکنعلی امروز در نشست خبری در دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه طرح ارتقا بهداشت گوشت مرغ از 15 مهر امسال عملیاتی می‌شود، گفت: در این طرح کیفیت و بهداشت عرضه مرغ در کشور افزایش خواهد یافت.

به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بخشی از برنامه‌های این طرح کلید خورده، مطالعات آن انجام شده و از 15 مهرماه به طور سراسری در کشور آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه گوشت مرغ به عنوان محصول پرمصرف در بین جامعه ایرانی است، گفت: افزایش ضریب بهداشتی این محصول ضمن اینکه رضایتمندی در بین خریداران ایجاد می‌کند از وقوع بسیاری از بیماری‌ها هم جلوگیری خواهد کرد. در این طرح تمام زنجیره‌ها به ویژه کشتارگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و عرضه کشتارگاه‌های درجه یک بین مردم بیشتر خواهد شد.

ماکنعلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش مقابله با بیماری‌ها برای عرضه محصولات بهداشتی را از وظایف سازمان دامپزشکی مطرح کرد و گفت: در سال گذشته در 11 استان کشور حتی یک مورد بالینی تب برفکی وجود نداشت و «واکسیناسیون آماده‌باش» برای اولین‌بار با تغییر نگرش و افزایش دانش بهره‌برداران انجام می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به اهمیت مقابله با بیماری‌های دامی در کاهش بیماری‌های مشترک گفت: همکاری با کشور آلمان در خصوص مقابله با بیماری مشمشمه انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول تنها در استان قم سال گذشته بیماری تب مالت که یک بیماری انسانی است و از دام منتقل می‌شود 48 درصد کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره انحصار واردات تخم ماهی چشم‌زده و گلایه تولیدکنندگان داخلی، گفت: برخی از این تولیدکنندگان که گلایه می‌کنند به الفبای تخصصی تولید هم آگاه نیستند و تولید آنها به اندازه کافی نیست؛ بنابراین دولت مجبور به واردات می‌شود.

ماکنعلی با بیان اینکه صدور مجوز واردات تخم ماهی چشم‌زده در اختیار وزارت صمت است، افزود: در این باره سازمان دامپزشکی کشور هیچ مسئولیتی ندارد و هر آنچه که وزارت صمت گفته است، انجام می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: البته کسانی که می‌خواهند اقدام به واردات کنند دولت مطالباتی هم از آنها دارد. باید مکان مناسب برای تخم ماهی چشم‌زده و قرنطینه آن داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید قرار بود واردات تخم ماهی چشم‌زده تنها به مدت 2 سال ادامه داشته باشد و در این مدت با دانش و تکنولوژی آن در کشور ایجاد شود، اما 15 سال است که این واردات ادامه دارد، چرا با وجود ظرفیت‌های زیاد در داخل کشور دولت همچنان اصرار به واردات دارد، گفت: مجوز واردات در اختیار ما نیست. وزارت صمت مجوز می‌دهد.

ماکنعالی تاکید کرد: انتقال تکنولوژی و انتقال یافته در اختیار ما نیست و وزارت جهاد کشاورزی باید این کارها را انجام می‌داد.

به گزارش فارس، به گفته رئیس اتحادیه ماهیان سردابی، 160 واحد تکثیر و پرورش تخم ماهی چشم‌زده در کشور وجود دارد و دولت همچنان با ارز دولتی این محصول را از کشورهایی مانند فرانسه و اسپانیا وارد می‌کند.

رئیس اتحادیه ماهیان سردابی گفت: واردات تخم ماهی چشم‌زده به صورت انحصاری توسط دو شرکت انجام می‌شود و طی این سال‌ها باعث شده که 150 واحد تولید فعالیت خود را متوقف کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید چرا به رغم وجود مراکز تولید تخم ماهی چشم‌زده در کشور، واردات انجام می‌شود گفت: آنها تولید به اندازه کافی ندارند و اگر داشتند ما هیچ وقت مجوز واردات نمی‌دادیم.

صحبت‌های این مسئولان در باره تخم ماهی چشم‌زده که مجوز واردات و اختصاص ارز را وزارت صمت و نظارت‌های بهداشتی را وزارت جهاد انجام می‌دهد، حاکی از پراکندگی وظایف است که پیش از این نیز بارها توسط کارشناسان هشدار داده شده بود که وظایف بخش تولید باید متمرکز شود.

اخیرا با لغو قانون انتزاع که تا حدودی وظایف بازرگانی بخش کشاورزی را در وزارت جهاد متمرکز کرده بود، این پراکندگی در وظایف بیشتر شده است.

فارس

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کد خبر: 1024912

وب گردی

وب گردی