کمک 100 میلیون دلاری آمریکا به جمهوری آذربایجان

منابع خبری از پیشنهاد کمک نظامی آمریکا به جمهوری آذربایجان به ارزش بیش از 100 میلیون دلار در حوزه دریایی و امنیتی خبر داده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، برخی منابع خبری از کمک 100 میلیون دلاری آمریکا به جمهوری آذربایجان خبر داده‌اند.

آنطور که وبگاه تحلیلی «لوبلاگ» گزارش داده، آمریکا به بهانه تهدید از جانب ایران، در حال ارسال بی سر و صدای کمک‌های نظامی به ارزش بیش از 100 میلیون دلار به آذربایجان است. وزارت دفاع آمریکا در سال مالی 2018، 58.6 میلیون دلار و در سال 2019 42.9 میلیون دلار کمک نظامی به جمهوری آذربایجان اختصاص داده است.

در حالی که وزارت امور خارجه آذربایجان در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده، اما سفارت آمریکا در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «آمریکا در امور دفاعی و برنامه‌های امنیتی از جمله تامین امنیت مرزی و تلاش‌های ضد اشاعه سلاح با همه شرکای خود در سرتاسر جهان تعامل دارد.»

به نوشته لوبلاگ، آذربایجان در سال‌های گذشته مجموعه‌ای از کمک‌های نظامی برای تقویت ناوگان دریایی و گارد ساحلی از آمریکا دریافت کرده است. آمریکا همچنین قایق‌های گشتزنی دست دوم را نیز به این کشور ارسال کرده و نیروی ویژه دریایی این کشور را نیز آموزش داد.

این وبگاه در خاتمه نوشت: از دیدگاه آمریکا، دریای خزر از لحاظ راهبردی حساس است، زیرا ایران نیز در دریای خزر مرز آبی دارد و آمریکا به آرامی در سال‌های گذشته به باکو برای تقویت نظامی این کشور و علیه حضور نظامی ایران در دریای خزر کمک کرده است.

تحلیلگران بر این باورند که موقعیت راهبردی و ژئو پلیتیک اوراسیا منجر به حضور آمریکا در این منطقه شده و واشنگتن در پی توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی و دست یافتن به پایگاهی برای مهار و کنترل روسیه، چین و ایران و البته گسترش ناتو به شرق و به ویژه قفقاز است.

کد خبر: 1024950

وب گردی

وب گردی