اسرائیل خانه عنکبوت؛  سست‌تر از دیروز

مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه با درهم شکستن پروژه «خاورمیانه بزرگ» نشان داد امنیت اسرائیل از امنیت خانه عنکبوت هم سست‌تر است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ایالات متحده دهه هاست خاورمیانه را همچون «جعبه پاندورا» با معضلات و بحران های دامنه داری توصیف می کند که باید آنان را حل و فصل کند. 11 سپتامبر 2001 و حمله به برج های دوقلو این دستاویز را در اختیار کاخ سفید قرار داد تا به این بهانه و در قالب طرحی بلندپروازنه به صورت‌بندی مجدد و تقسیم بندی تازه از این منطقه بپردازد.

گام های اول و دوم این پروژه بنابر پیش بینی های واشنگتن پیش رفت و سربازان ایالات متحده بدون مقاومت چندانی در مناطق استراتژیک خاورمیانه مستقر شدند. قرار بود در مرحله بعدی نیز یکی از جناح های قدرتمند محور مقاومت یعنی همان محوری که آمریکا تلاش داشت آن را پراکنده و نابود کند، از سر راه برداشته شود. بنابراین چراغ سبز آمریکا برای حمله اسرائیل به حزب الله لبنان روشن شد.

به نظر می رسید در تقابل دو نیروی نامتوازن و در یک جنگ نامتقارن، حزب الله نیز از صحنه سیاسی و نظامی بلاد شام کنار گذاشته خواهد شد، اما این جنگ به صورت دیگری رقم خورد و اکنون پس از سیزده سال نه تنها حزب الله مهمترین کانون قدرت لبنان است بلکه با ایجاد موازنه ای جدید، امنیت ملی و عمق استراتژیک اسرائیل را در معرض بزرگترین تهدید تاریخی خود قرار داده است.

واقعیت های تازه در سالگرد نبرد 33 روزه

دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت جشن‌های سیزدهمین سالگرد پیروزی بر رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه در یک سخنرانی تاریخی ضمن بررسی ابعاد مختلف آن نبرد به تشریح وضعیت کنونی خاورمیانه و جایگاه شکننده اسرائیل پرداخت.

بنابر گفته های «سید حسن نصرالله» هدف از جنگ جولای تنها حزب الله نبود بلکه درهم کوبیدن مقاومت در لبنان و نابودی آن در فلسطین و پایان دادن به حکومت رئیس جمهور اسد در سوریه و نابودی مقاومت جدید در عراق و منزوی کردن ایران با هدف از بین بردن آن بود و اگر این پروژه به موفقیت منجر می‌شد، آمریکا بر منطقه ما سیطره می‌یافت.

بنابراین آمریکا درصدد بوده از طریق نیروی نیابتی خود یعنی اسرائیل بخش دیگری از پروژه «خاورمیانه بزرگ» را تحقق بخشد.

دبیرکل حزب الله در این باره و برای اولین از پشت پرده های آن روزها و خیال خام آمریکا گفت. گویا «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی فعلی کاخ سفید در آن مقطع با مقامات عربی گفته بود این جنگ تنها با خلع سلاح و نابودی حزب‌الله متوقف خواهد شد.

به نظر می رسد آمریکایی ها که اکنون نیز برآوردهای غیردقیق و سطحی از مسائل دارند درک درستی از توانمندی دو طرف نداشته اند بنابراین با خوشبینی از پایان کار حزب الله خبر می دادند.

اما در ادامه سید حسن نصرالله اعلام کرد یکی از مقامات عرب به جان بولتون گفته بود چرا به جنگ با حزب الله ادامه ندادید در پاسخ بولتون گفته بود اگر اسرائیل به جنگ ادامه می‌داد، با توجه به آنچه در این جنگ با آن روبه‌رو شد، در نهایت به فاجعه بزرگی برای این رژیم منجر می‌شد. این خود گویای آن است موزانه قوا در سال 2006 نه تنها از حالت توازن خارج شده بود بلکه اسرائیل در حال از دست دادن جایگاه خود نیز بود.

از اینجا دبیرکل حزب الله به یک نکته استراتژیک و مرتبط به آینده اشاره کرد و گفت امکاناتی که امروز در اختیار داریم به هیچ وجه با شرایط جنگ 33 روزه قابل مقایسه نیست زیرا از پایان آن جنگ تاکنون همواره در حال آموزش، کسب تجربه و پیشرفت و ارتقای کیفی تجهیزات خود بوده ایم. بنابراین زنگ خطر را برای صهیونیست ها به صدا درآورد و اعلام کرد اسرائیل اکنون در سستی به خانه عنکبوت شبیه است.

جنگ با ایران یعنی آتش گرفتن کل منطقه

دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش و با گذار از مقوله های داخلی به یک مساله مهم منطقه ای و آن نیز جایگاه محوری جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

سید حسن نصرالله براین اعتقاد است عقب نشینی آمریکا از جنگ علیه ایران نه بخاطر نیت خیرخواهانه کاخ سفید بلکه به خاطر قابلیت های نظامی و سیاسی تهران بود و ایران با سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکایی و توقیف کشتی انگلیسی [استینا ایمپرو] شجاعت خود را ثابت کرد.

از طرفی دیگر خودداری آمریکا از اعلام جنگ علیه ایران یک دستاورد است چرا که ثابت می‌کند ترامپ متوجه قدرت نظامی ایران هست و تاکید کرد جنگ با ایران یعنی جنگ با همه محور مقاومت و آتش گرفتن کل منطقه است.

به عبارت بهتر دبیرکل نکته سنج و باریک بین حزب الله این نکته را هم به آمریکایی ها یادآوری کرد که نه تنها پروژه خاورمیانه بزرگ و تقسیم این منطقه با مقاومت محور مقاومت دفن شده است بلکه ایران نیز با اعتلای جایگاهش به قدرت هژمون این منطقه تبدیل شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان در پایان به یک سری اطلاعات دسته اول و دقیق از برآوردهای داخلی اسرائیل از قدرت خود و همچنین نتایج نبردهای احتمالی اشاره کرد. در همین ارتباط گویا فرمانده جبهه داخلی رژیم صهیونیستی گفته است در مراحل اولیه هر جنگی در آینده با حزب‌الله، مرزها میان جبهه داخلی غیرنظامی و نظامی محو خواهد شد.

همچنین رئیس سابق بخش برنامه‌ریزی استراتژیک در ارتش اسرائیل اعتراف کرده که اسرائیل کوچک و متزلزل است و در هر جنگی در آینده، حزب‌الله می‌تواند با تعداد اندکی موشک با دقت بالا، هزینه سنگینی به این رژیم تحمیل کند.

سخن آخر

اگر سخنان دبیرکل حزب الله لبنان در سالروز نبرد 33 روزه را همراه با واقعیت های موجود در خاورمیانه کنار هم بگذاریم یک پازل روشن تر تشکیل می شود که از آن می توان تصاویر زیر را برداشت کرد:

در ابتدا پروژه آمریکا برای بازتعریف مجدد خاورمیانه شکست خورده، بنابراین دومینوار در حال شکست و از دست دادن جایگاه خود در این منطقه است.

این گذاره را می توان به صورت دیگری نیز ترجمه کرد یعنی با افول جایگاه آمریکا، نقش و اقتدار محور مقاومت به رهبری ایران نیز ارتقا یافته است. به عبارت دقیق تر یک الگوی معکوس قدرت شکل گرفته با کاهش قدرت آمریکا در خاورمیانه ایران قدرت و جایگاهش را افزایش می دهد.

دوما در نتیجه سالها مجاهدت محور مقاومت به لحاظ نرم افزاری و همچنین قابلیت های سخت و تجهیزات نظامی به درجه ای از پیشرفت و قابلیت های بازدارندگی رسیده است که می تواند دیدگاه های خود را بر محور طرف مقابل تحمیل کند.

ترجمان این قضیه نیز به این صورت است که اسرائیل به عنوان مهمترین نیروی نیابتی غرب در منطقه و همچنین عربستان و امارات متحده عربی به رغم استفاده از جنگ افزارهای پیشرفته آمریکایی در هر نبردی در آینده با شکست میدان را ترک خواهند کرد.

سوما روند تغییر موازنه قوا در خاورمیانه و اعتلای محور مقاومت توقف ناپذیر است اگرچه شاید سرعت آن کم شود اما هیچ گاه متوقف نخواهد شد. بنابراین پیروزی به امری محتوم اما در یک بازه زمانی نامشخص تبدیل شده است.

کد خبر: 1024958

وب گردی

وب گردی