رشد ۱۰۰ درصدی قاچاق/ کالای قاچاق بازار ۲۰هزار میلیاردی لوازم خانگی خارجی را  تصاحب کرد

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: لوازم خانگی قاچاق در حال پر کردن جای خالی بازار  ۲۰هزار میلیارد تومانی لوازم خانگی خارجی است که موجب خروج ارز از کشور می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمیدرضا غزنوی با بیان افزایش قاچاق لوازم خانگی به کشور گفت: در استان‌های مرزی و استان‌های نزدیک به آن، ۹۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالا‌های قاچاق است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه قاچاق فراگیر شده و به صورت سازمان شده صورت می‌گیرد، افزود: این کالا‌ها به صورت کاروانی با خودرو‌های تویوتا به کشور وارد و جابجا می‌شوند و اگر جلوی آن گرفته نشود این درخت هر روز در تنومندتر می‌شود.

غزنوی گفت: کالای قاچاق توسط برخی شرکت‌ها بیمه می‌شوند و توسط پست به مشتریان تحویل داده می‌شود.

وی تصریح کرد: لوازم خانگی قاچاق در حال پر کردن جای خالی بازار ۲۰هزار میلیارد تومان لوازم خانگی خارجی است و در قبال آن ارز کشور در حال خارج شدن است.

غزنوی با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی نسبت به سال گذشته ۱۰۰درصد رشد داشته است، گفت: با توجه به اینکه نیمه دوم سال به عید نوروز ختم می‌شودقاچاقچیان در حال دپو کردن کالا برای نیمه دوم سال هستند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی به سه بخش تقسیم می‌شود،گفت: در ۲۵درصد پایین بازار، محصولات را تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌کنند که به جز نقدینگی مشکلی در تولید ندارند، در ۱۵درصد بالا که شامل محصولات لاکچری هستند که واردات آن‌ها ممنوع است و مشکلی برای بازار ایجاد نمی‌شود اما، در ۶۰ درصد وسط که شامل کالا‌های لوکس و شبه لوکس مانند یخچال ساید و ماشین ظرفشویی هستند که به تکنولوژی‌های خاص نیاز دارند و فقط توسط یک تا دو شرکت امکان تامین دارند که در این بخش قاچاق زیاد است.

وی گفت: باید ریال مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شود تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند که هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم جلوی قاچاق گرفته می‌شود.

غزنوی گفت: نمی‌توان برندسازی کرد و ذائقه مردم را تغییر داد، اما از تولید حمایت نکرد.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1024965

وب گردی

وب گردی