65درصد خوابگاه‌های دانشجویی عمری بیش از 20 سال دارند/ افزایش اجاره‌بهای خوابگاه‌ها

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۶۵درصد از خوابگاه‌ها، عمر بالای ۲۰ سال دارند و امکان تعمیر و بازسازی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت میسر نیست و یکی از چالش‌های وزارت علوم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ناصر مطیعی در نشست خبری که امروز در ساختمان صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار و اعیاد مذهبی اظهار کرد: ماموریت‌های اصلی صندوق در سه حوزه حمایت از طریق پرداخت وام، کمک به کیفیت تغذیه و کمک به ارتقای کمّی سراهای دانشجویی در دانشگاه‌هاست. در دور جدید مدیریتی صندوق رفاه دانشجویی، نکات مدنظر ما در چند بخش دسته‌بندی شده است.

وی ادامه داد: اساسی‌ترین رویکرد ما، عدالت‌محوری در توزیع منابع صندوق است. میزان منابعی که در اختیار داریم، محدود است و طبیعتاً تناسب لازم را با انتظارات دانشجویان ندارد؛ بنابراین اختصاص به نیازهای اولویت‌دار، ایجاب می‌کند براساس شاخص‌های عدالت‌محوری حرکت کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی اسناد بالادستی مانند بودجه سنواتی و قانون ششم توسعه از دیگر رویکردهای ماست.

مطیعی خاطرنشان کرد: منابع صندوق شامل وصول وام‌های گذشته، بودجه سنواتی و کمک‌های خیرین و واقفان است که به کمک دانشجوها و دانشگاه‌ها می‌آید. در حوزه سراهای دانشجویی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر فضا داریم. با پیگیری دانشگاه‌ها و حمایت وزارت علوم و دولت، حدود ۱۲ هزار متر به فضای اسکان دانشجویی اضافه می‌شود.

وی افزود: حدود چهار مورد از این تعداد، خیرساز است و بقیه به دانشگاه‌هایی که امکان ساخت خوابگاه نداشته‌اند، کمک می‌کند مشکل اسکان دانشجویان را حل کنند. ۶۵درصد از خوابگاه‌ها، عمر بالای ۲۰ سال دارند و امکان تعمیر و بازسازی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت میسر نیست و یکی از چالش‌های وزارت علوم محسوب می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: ۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده تا ۱۰۰ سرا در دانشگاه‌ها بازسازی شوند. ۱۲۸ هزار متر مساحت آشپزخانه‌های کل کشور است که ۳۳ میلیارد تومان برای صنعتی‌سازی آنها در نظر گرفته‌ایم.

مطیعی در ادامه گفت: امسال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای مجموعه وام‌های دانشجویی اعم از ودیعه مسکن، ازدواج، ویژه دکتری و غیره پیش‌بینی شده است. هیئت امنای صندوق رفاه علی‌رغم محدودیت‌ها، وام ضروری را بیش از ۶۰درصد افزایش داده و از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان رسانده و وام شهریه را نیز از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داده است.

وی تاکید کرد: ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان مطالبات داشتیم که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی اقدام به بازپرداخت بدهی نکرده بودند. برای احقاق حق نسل فعلی دانشجویان باید بدهکاران را شناسایی می‌کردیم. با کمک سایت هدفمندسازی یارانه‌ها به اطلاعات آنها دست پیدا کرده و هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات مانده از ۱۰، ۱۵ سال گذشته را وصول کردیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان یادآور شد: دو وجه برای عدالت‌محوری قائل هستیم؛ یکی عدالت درون‌نسلی است که دانشجویان فعلی به یک اندازه از امکانات و اعتبارات صندوق رفاه استفاده کنند و دانشجویی در یک دانشگاه نسبت به دانشجوی دیگری از خدمات بهره‌مند شود. در وجه دیگر منایع باید برای دانشجویان نسل آینده نیز حفظ شود و باید مطالبات گذشته را نیز وصول کنیم.

مطیعی عنوان کرد: منابعی که صرف تغذیه می‌شود دو بخش دارد که یکی در بودجه دانشگاه‌ها دیده شده و بخشی هم از دانشجویان دریافت می‌شود. از آنجایی که بیشتر دانشجویان از قشر متوسط جامعه هستند و شرایط اقتصادی هم دشوار شده، تلاش کرده‌ایم فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها در حد کمی به دانشجویان منتقل شود. در گام اول معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها باید موضوع را مدیریت کنند. اگر اعتبارت دانشگاه تکافوی هزینه‌ها را نداشته باشد، منجر به تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران خواهد شد. از طرفی نمی‌توانیم فشار بیشتری به دانشجویان وارد کنیم. قبل از نوسان ارز، ۶۰درصد دانشجویان طالب غذای دانشجویی بودند؛ اما حالا به بیش از ۷۰درصد و در مناطق محروم به ۸۰ تا ۸۵ درصد رسیده است. البته هنوز تصمیم قطعی درباره قیمت‌گذاری تغذیه دانشجویی نگرفته‌ایم؛ اما تلاش کرده‌ایم افزایش قیمت به سبد خانواده‌ها منتقل نشود.

وی ادامه داد: قیمت اجاره‌بهای سراهای دانشجویی بین ۱۲ تا ۱۸ درصد به تناسب خوابگاه‌های مختلف افزایش قیمت خواهد داشت؛ اما رقم دقیقش در سایت صندوق اعلام خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه گفت: تمام وام‌های ویژه دکتری که مدارکش تکمیل و ارسال شده، پرداخت شده است، مگر این‌که نقص مدرک داشته باشد. اگر مورد خاصی وجود دارد که مدعی است مدارکش کامل بوده و وام دریافت نکرده، حتما به صندوق رفاه مراجعه کند. هم‌اکنون ۸۸ میلیارد تومان مطالبات داریم که علی‌رغم داشتن ضامن، اقدام به بازپرواخت نکرده‌اند. ناگزیریم سازوکارهای قانونی را پیش‌بینی و اجرا کنیم. البته برای افرادی که مشکل در بازپرداخت دارند، مساعدت و تقسیط کرده‌ایم.

مطیعی درباره عدالت جنسیتی در تخصیص خوابگاه‌ها و سراهای دانشجویی گفت: بحث آمایش دانشجویی در جغرافیای کشور را در سه برش به عنوان یکی از برنامه‌های صندوق رفاه در نظر گرفته‌ایم تا تعداد دانشجویان متأهل، آمار استانی و تعداد دانشجویان دختر و پسر را به تفکیک بدانیم. سرا باید حد مطلوبی از نیازهای دانشجویان را تامین کند و به همین دلیل به عدالت جنسیتی توجه جدی کرده‌ایم و اولویت اسکان با دانشجویان دختر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024974

وب گردی

وب گردی