مزیت‌های تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

طی دو سال پیاپی رشته دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، رتبه دوم کشور و در رنک بین 200 تا 300 دنیا در رتبه‌بندی شانگهای قرار گرفته است.

افشین حراجی رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد تهران، طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: بدون‌شک دانشگاه علوم‌ پزشکی آزاد اسلامی تهران جزو دانشکده‌های درجه‌یک کشور است و این برتری با مدرک و دلیل قابل اثبات است. طی دو سال پیاپی رشته دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، رتبه دوم کشور و در رنک بین 200 تا 300 دنیا در رتبه‌بندی شانگهای قرار گرفته است؛ یعنی اگر تمام دانشکده‌های دولتی با حجم سرمایه و امکانات‌شان را درکنار هم قرار دهید، دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل آنها توانسته است حائز جایگاه دوم در سطح ملی باشد.

رشته دندانپزشکی معمولا داوطلبان زیادی دارد و در انتخاب رشته توسط رتبه‌های برتر به‌سرعت انتخاب و ظرفیتش تکمیل می‌شود. در دانشگاه علوم‌ پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشکده دندان‌پزشکی تمام دوره‌های مصوب علوم پزشکی شامل کارشناسی، دکتری عمومی، دکترای تخصصی و فلوشیب ایمپلنت‌های دندانی را دارد و از این جهت می‌توانیم بگوییم تمام رشته‌مقاطع موجود دندانپزشکی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی تهران تدریس می‌شود. از سوی دیگر رشته‌های دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران بالاترین تعداد سرانه اعضای هیات‌علمی را در سطح کشور دارد. هم‌اکنون حدود 144 نفر عضو هیات‌علمی تمام‌وقت در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند و از این جهت نسبت اعضای هیات‌علمی به تعداد دانشجویان‌مان یک به هشت است و تقریبا بی‌نظیر است.

رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، مشابه همین وضعیت را دارد و در طول دو سال گذشته، رشته سوم رده‌بندی شانگهای را در سطح کشور کسب کرده است. این موفقیت‌ها و دستاوردها در مقابل هزینه‌های دانشگاه‌های دولتی و خروجی آنها درخور توجه است. دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هم دانشکده بسیار خوبی است و دوره‌های دستیاری دارد که با امکانات کامل، مشغول پرورش نیروی متخصص در حوزه پزشکی است. پس از تجمیع دانشکده‌ها، دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران تبدیل به دانشگاه بزرگی شده ‌است و این دانشکده‌ها از امکانات یکدیگر استفاده می‌کنند.

در‌حال‌حاضر بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت خود را آغاز کرده که به‌جرئت می‌توان گفت امکانات آن بی‌همتاست و متاسفانه هنوز هم آن‌گونه که باید شناخته نشده است. از مهر‌ماه سال‌جاری از این مجموعه در آموزش‌ها استفاده خواهیم کرد و دانشجویان دندان‌پزشکی برای آموزش‌های جراحی دهان، فک و صورت به این بیمارستان خواهند رفت. مرکز تخصصی شکاف کام و لب در این مجموعه قرار دارد و به‌زودی کلینیک دندان‌پزشکی در این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از تجهیزات و امکانات سایر دانشکده‌های این حوزه چیزی کم ندارد و شاید اگر بخواهیم این دانشکده‌ را با دانشکده‌های درجه یک موجود در جهان مقایسه کنیم، درحوزه دیجیتال اندکی ضعف داریم -که به شرایط تحریمی حاکم بر کشور مربوط می‌شود- اما اگر این امکانات که دراختیار کشورهای محدودی قرار دارند را درنظر نگیریم، در سطح بالایی قرار داریم. دندانپزشکی از حیث امکانات متاسفانه به خارج از کشور وابسته است و در بخش پیشرفته و دیجیتال نیازمند این تکنولوژی است. رنک دانشکده پزشکی بین 200 تا 300 جهانی قرار دارد و این عدد قابل توجهی است که در مقایسه با هزاران دانشکده فعال دندان‌پزشکی در دنیا به‌دست آمده است. رتبه‌بندی شانگهای چهار آیتم را مورد بررسی قرار می‌دهد، آنها امکانات سخت‌افزاری را درنظر می‌گیرند و در بخش نرم‌افزاری نیز اساتید، فرآیندهای آموزشی و مقالات به چاپ رسیده را بررسی کرده و درنهایت نتیجه ارزیابی یک مجموعه آموزشی را بیان می‌کنند. از این رو نمی‌شود در یک بخش نمره‌ کمی به‌دست آورید و در بخش دیگر نمره‌ای بالا و رتبه دوم را کسب کنید. بنابراین نتایج ارزیابی به‌خوبی نشان می‌دهد این دانشکده از هر نظر در سطح عالی قرار دارد مضاف بر اینکه هزینه تمام‌شده یک دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه‌های دولتی حدود یک‌هفتم است و از این رو می‌توان گفت ارزان‌ترین دانشکده دندان‌پزشکی را در دانشگاه آزاد اسلامی داریم.

سال گذشته داوطلب آزمون سراسری با تراز 12 هزار نتوانسته در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران قبول شود و همین امر نشان می‌دهد برخلاف برخی تصورات غلط، دانشجویان علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سطح علمی قابل قبولی برخوردارند و می‌توانستند در دانشگاه‌های دولتی علوم‌پزشکی شهرستان‌ها مشغول به تحصیل شوند. طبیعی است دانشگاه‌های علوم‌پزشکی دولتی در تهران، اولین انتخاب‌های داوطلبان برتر باشند؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی سومین انتخاب این داوطلبان است، در‌حالی‌که باید هزینه تحصیل خود را بپردازند. در‌نتیجه از این نظر هم جای شکی نداریم که دانشجویان علوم پزشکی جزو بالاترین معدل‌ها و بهترین داوطلبان کنکور تجربی بوده‌اند و ترازهای بالایی در سهمیه‌های خود کسب کرده‌اند. این دانشجویان برای اخذ مدرک تخصص باید به‌همراه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در آزمون شرکت کنند و دارا بودن بیشترین درصد آمار قبولی در آزمون دوره‌های دستیاری، خود گواهی بر سطح علمی این دانشجویان است. در‌حال‌حاضر حدود 80 درصد دانشجویان ما از طبقه متوسط جامعه هستند؛ اما بدون‌شک از نظر سطح سوادی همه در شرایط خوبی قرار دارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1024991

وب گردی

وب گردی