اشتغال‌زایی و رونق تولید با نگاه دانش بنیان به صنعت چای

صنعت چای از جمله صنایعی است که توسعه آن می تواند موتور اقتصادی کشور را روشن کند و با اشتغا‌لزایی مستقیم و غیر مستقیم، رونق تولید و جلوگیری از رکود را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاید کمتر کسی باشد که از نوشیدن چای در هنگام صبح و اوج خستگی لذت نبرد. برای بسیاری از افراد، هیچ لذتی بالاتر از نوشیدن چایی خوش طعم و خوش عطر پس از گذراندن ساعات طولانی کار و فعالیت نیست، چرا که موجب کاهش خستگی آن ها به میزان قابل توجهی خواهد شد. قطع به یقین، اگر این چای از با دستان زحمت کش و پرتوان چایی کاران گیلانی تولید شده باشد، لذت نوشیدن آن را دوچندان خواهد کرد.

چای را می توان یکی از نوشیدنی‌های اصلی ایرانیان دانست که هیچ گاه از برنامه غذایی و روزانه آن ها حذف نمی شود؛ در واقع چای را می توانیم به بخشی لاینفک و غیر قابل حذف سفره مردم ایران بدانیم که طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل علاوه بر لذتی که در نوشیدن چای وجود دارد، می توانیم چای را به عنوان یکی از ظرفیت‌های کشور برای توسعه و رشد اقتصادی تعریف کنیم.

عمده تولید چای کشور در استان سرسبز گیلان و شهر لاهیجان قرار دارد که زبان زد خاص و عام است؛ چایی کاران زحمت کش گیلانی سالیان متمادی است که بی منت و دلسوزانه در حوزه صنعت تولید چای کشور فعالیت دارند و برای افزایش کیفیت محصول خود از هیچ تلاش دریغ نمی کنند.

وضعیت صنعت چای در ایران

صنعت چای در ایران قدمتی 110 ساله دارد که به دلیل درآمدزایی، همواره مورد اقبال کشاورزان بوده است؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت چای به دلیل اهمیت اقتصادی و اجتماعی که از آن برخوردار بود، مورد توجه سیاست گذاران وقت قرار گرفت، به طوری که در اوایل دهه 70، تولید چای داخلی به 70 هزار تن رسید.

در حال حاضر 26 هزار هکتار باغ چای در دو استان گیلان و مازنداران وجود دارد که حدود 55 هزار خانوار در آن مشغول به کارند و کل درآمدشان به کشت چای وابسته است؛ طبق آخرین آمار، نزدیک به 100 هزار نفر به کشت چای مشغول اند که به هیچ وجه جامعه آماری اندکی نیست. این تعداد که در 151 کارخانه چای سازی فعالیت دارند، بایستی سالانه 100 هزار تن چای برای خانواده‌های ایرانی تولید کنند؛ به طور متوسط در باغات چای با شبکه آبیاری، بین 1 تا 3 نفر و در باغات دیم، میانیگن 1.5 نفر اشتغال دائم دارند.

کشور ایران امروز از نظر تولید و کشت چای در رتبه پانزدهم و از نظر مصرف در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد؛ با توجه به این که چای یکی از محصولات پر مصرف خانواده های ایرانی است، در صورت عدم تولید مناسب، به ناچار باید از خارج وارد کرد که این موضوع می تواند اثرات جبران ناپذیری را برای کشور به همراه داشته باشد. همچنین عدم ریزش نزولات آسمانی موجب کاهش تولید این محصول و در نهایت، خطر از بین رفتن 100 هزار اشتغال را در پی خواهد داشت.

به همین دلیل توجه مسئولان ذی ربط به این صنعت امری بدیهی است.

اهمیت صنعت چای از لحاظ اقتصادی

آمارها نشان می دهد که در حال حاضر، 75 درصد تولید و 60 درصد صادرات چای بر عهده 4 کشور جهان قرار دارد و در مقابل، بیش از 160 کشور وارد کننده چای هستند. با توجه به این موضوع، کشور ایران به دلیل موقعیت جغفرافیایی مناسب در منطقه خاورمیانه و آسیا، ظرفیت مناسبی را برای تولید چای و در دست گرفتن بازارهای جهانی دارد و می تواند به کشورهای پیشران در حوزه صادرات این محصول تبدیل شود.

چای همواره در سبد خانواده های ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است؛ طبق آخرین آمار، صنعت چای کشور گردش مالی 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی دارد و به همین دلیل،عدم توجه به این محصول می تواند آثار مخربی را در بخش کشاورزی کشور و اشتغال داشته باشد.

در مسیر تولید چای مولفه های تولید، کشت، بسته بندی، توزیع و... نقش اساسی دارند و چندین هزار نفر در این بخش ها مشغول به کار هستند، لذا اتخاذ سیاست‌های غیر اصولی از سوی دولتمردان و واردات بی رویه چای، می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

در مقابل اگر مسئولان ذی ربط بتوانند با در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اتکا به تولید داخلی، حمایت همه جانبه را از این صنعت داشته باشند، بستری مناسب برای ایجاد اشتغال هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم خواهد شد. همچنین با افزایش صادرات چای به کشورهای مصرف کننده، می توانیم ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشیم.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در مسیر توسعه صنعت چای

دانشگاه آزاد اسلامی که در بیش از 300 نقطه از کشور واحد دانشگاهی دارد، طی چند سال گذشته رویکرد حل مسئله را در پیش گرفته است و می خواهد در آینده ای نزدیک، به دانشگاهی نسل سوم تبدیل شود؛ واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده اند با افزایش ارتباط با صنایع مختلف، توسعه شرکت های دانش بنیان، حمایت از مراکز رشد و هدفمند سازی پایان نامه‌های دانشجویی و تطابق آن ها با نیازهای کشور، به این هدف جامع عمل بپوشانند.

صنعت چای نیز از این قاعده مسثنی نبود و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان سعی کرده اند به دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه، فعالیت های مختلفی را در راستای تحول صنعت چای لاهیجان انجام دهند.

سیروس بی دریغ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از معضلات این صنعت چای را عدم شناخت دقیق از کیفیت و درجه بندی برگ های چای می داند که موجب متضرر شدن کشاورزان می شود.

وی با اعلام این که پژوهشگران واحد لاهیجان برای حل این مشکل، دستگاه تشخیص درجه بندی برگ چای را ساخته اند تاکید کرد که ساخت این دستگاه می تواند در کاهش هزینه ها، تاثیر قابل توجهی داشته باشد، چرا که هر ساله میلیون ها تومان برای تشخیص درجه بندی برگ چای از سوی کارخانه ها هزینه می شود.

بی دریغ اقدام دیگر واحد لاهیجان را فعالیت شرکت‌های دانش بنیان وابسته به این واحد در راستای بسته بندی مناسب چای دانست و تاکید کرد که واحد لاهیجان به دنبال این است که این محصول را با بسته بندی مناسب، در اختیار خانواده دانشگاه آزاد اسلامی و کل کشور قرار دهد.

رئیس واحد لاهیجان همچنین صادرات چای و در دست گرفتن بازار عراق از دیگر برنامه های این واحد پس از تامین نیاز بازارهای داخلی دانست.

دانشگاه و ارتباط با صنایع

صنعت چای از جمله صنایعی است که توسعه آن می تواند موتور اقتصادی کشور را روشن کند و با اشتغا‌لزایی مستقیم و غیر مستقیم، رونق تولید و جلوگیری از رکود را در پی داشته باشد؛ اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب و نگاه به ظرفیت داخلی امری ضروری برای تحول در این صنعت محسوب می شود.

در این میان نباید از تقش دانشگاه ها و مراکز علمی غافل شد؛ دانشگاه ها با داشتن ظرفیت های مناسب از جمله فضای فیزیکی، امکانات آزمایشگاهی، نیروی انسانی جوان و نخبگان کارآمد، نه تنها می تواند در ارتباط با صنایع کشور زمینه توسعه و شکوفایی را فراهم کند، بلکه کشور را بر برابر هرگونه تکانه و شوک اقتصادی ایمن می کند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با توجه به رویکردهای جدید خود، می تواند گام‌های اساسی در این حوزه بردارد. این دانشگاه به دلیل ماهیت مردمی، سعی می کند ارتباط خود را با جامعه حفظ کند و در بطن مشکلات و مسائل آن قرار بگیرد. به همین دلیل سعی بر این داشته برنامه های آموزشی و پژوهشی را در راستای این مشکلات تبیین و تنظیم کند؛ نگاه تحول گرایانه به صنایع مختلف از جمله صنعت چای، مهر تاییدی بر نگاه عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی به حل مسائل جامعه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024992

وب گردی

وب گردی