تشدید اختلاف فرانسه و مصر بر سر لیبی

منابع دیپلماتیک از تشدید اختلاف نظر پاریس و قاهره بر سر تحولات جاری در لیبی خبر دادند و اعلام کردند که قاهره دنبال حل اختلاف تا قبل از نشست «جی7» است

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «منابع دیپلماتیک مصری و اروپایی» گفتند، اختلافات فرانسه و مصر درباره «وضعیت میدانی و سیاسی در لیبی» بالا گرفته است.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت، منابع مصری و اروپایی گفته‌اند که اختلاف‌نظر پاریس و قاهره پس از آن افزایش یافته که اختلاف طرفین درباره اقدامات «شبه‌نظامیان شرق لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر که از حمایت مصر و امارات [و عربستان سعودی] برخوردار است»، افزایش یافته است.

طبق این گزارش، اختلاف طرفین درباره «ادامه بمباران تأسیسات و مراکز غیرنظامی مثل مراکز آبرسانی، سوخت و هواپیما[های مسافربری] توسط شبه‌نظامیان وابسته به حفتر» و با این بهانه است که عناصر و تجهیزات نظامی دولت الوفاق که جامعه بین‌الملل آن را به رسمیت می‌شناسد، در آن پنهان شده است.

بنا بر این گزارش، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر تلاش می‌کند قبل از برگزاری نشست سران هفت کشور صنعتی که قرار است اواخر اوت در پاریس برگزار شود، این اختلاف نظر را پشت سر بگذارد و امیدوار است قبل از این نشست، توازن قوا در میدان لیبی را به سود حفتر تغییر دهد تا از این طریق حمایت آمریکا و اروپا از کشور خود را به دست آورد.

این منابع به «العربی الجدید» گفتند که «پاریس، قاهره را به دلیل ادامه اقدامات حفتر در بمباران مراکز غیرنظامی سرزنش می‌کند و معتقد است که اطلاعات لازم برای این کار را از سرویس اطلاعات مصر کسب می‌کند و علاوه بر این مصر، از حفتر مهمات و حمایت لجستیک لازم دریافت می‌کند».

این منابع همچنین گفتند، فرانسه نیز خودش از طرف مختلف از خلیفه حفتر حمایت می‌کرد اما به دلیل ارتکاب اقداماتی در حد جنایات جنگی و ناتوانی حفتر از یکسره کردن جنگ و اینکه این حمایت برای پاریس دردسرساز شد، انگیزه پاریس برای ادامه این حمایت‌ها ضعیف‌تر شده است.

درگیری نیروهای شرق (طبرق) و غرب (طرابلس) لیبی که از پانزدهم فروردین آغاز شده هنوز ادامه دارد. حفتر فرماندهی شبه‌نظامیان شرق لیبی را بر عهده دارد و از حمایت عربستان، امارات و مصر و چند کشور غربی برخوردار است اما میان این کشورها درباره نحوه حمایت و اتفاقات میدانی در لیبی اختلاف نظر وجود دارد.

حمله حفتر به پایتخت لیبی و دولت قانونی آن به ریاست فایز السراج که سازمان ملل آن را نماینده قانونی لیبی می‌داند، دارد وارد ماه ششم می‌شود و این فرد بر خلاف حجم بالای حمایتی که از او شده، هنوز موفق نشده وارد پایتخت شود و آن را تصرف و دولت السراج را برکنار کند.

از جمله اختلافات پاریس با مصر، مخالفت آن با عضویت گروه‌های اصطلاحاً اسلام‌گرا در ارتش وابسته به دولت الوفاق در طرابلس و نقش‌آفرینی آنان در آینده لیبی است و معتقد است که مصر در پرونده محاصره اسلام‌گراها که از چند سال پیش آغاز کرده، هیچ توفیقی عملی نخواهد داشت.

العربی الجدید نوشت، منابع دیپلمات اعلام کردند که هماهنگی فرانسه و مصر در چندین پرونده از جمله معامله‌های تسلیحاتی، رزمایش‌های نظامی و مقابله با مهاجرت غیرقانونی [به اروپا] ادامه خواهد یافت اما امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تحت فشار اروپا، با ادامه کمک بیشتر به حفتر موافق نیست و این همان علتی است که محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی و السیسی را وارد به تشدید تماس‌هایشان با مسکو و واشنگتن کرد تا کاهش حمایت فرانسه را جبران کنند.

السیسی اوایل ماه جاری میلادی، در قاهره میزبان حفتر بود که در سفری غیراعلام شده به قاهره رفت و همزمان السیسی تلفنی با ماکرون گفت‌وگو کرد.

طبق گفته منابع مصری، السیسی در مرحله آتی، ارسال مواد غذایی و کمک‌های پزشکی و نظامی خود و دیگر کشورها به لیبی را افزایش می‌دهد و از طرفی دیگر، تماس‌ها با کشورهای غربی از جمله انگلیس را نیز تشدید می‌کند تا صدور سلاح به لیبی برداشته و همچنین ارتباط حفتر و کشورهای غربی بهبود داده شود.

کد خبر: 1025014

وب گردی

وب گردی