فتوسنتز گیاهان سریع‌تر می‌شود

محققان روشی ابداع کرده‌اند که موجب تسریع رویه فتوسنتز می‌شود؛ این موفقیت به گیاهان اجازه می‌دهد که اشعه‌های خورشید را به طور کارآمدتری به غذا تبدیل کرده و در نتیجه باردهی بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، محققان در آزمایشاتی متوجه شدند که با ترغیب تولید یک پروتئین که سرعت جریان الکترون‌ها را در فتوسنتز کنترل می‌کند، می‌توانند رویه تبدیل نور خورشید را به غذا در گیاه تسریع کنند.

«ماریا ارماکووا» محقق در مرکز Excellence for Translational Photosynthesis در استرالیا در یک بیانیه خبری گفت: ما اثر افزایش تولید پروتئین Rieske FeS را در گیاهان آزمایش کردیم و متوجه شدیم که این اثر فتوسنتز را ۱۰ تا درصد افزایش می‌دهد.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که با بیان بیش از حد پروتئین‌های Rieske FeS ، الکترون‌های بیشتری در رویه فتوسنتز جریان می‌یابند.

گیاهان از یکی از سه مسیر متابولیکی برای تثبیت کربن در طول فتوسنتز استفاده می‌کنند. محور توجه بیشتر تحقیقات در مورد تسریع عمل فتوسنتز بر مسیر C۳ متمرکز است که توسط گندم و برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما محور توجه تحقیق اخیر بر تسریع مسیر C۴ متمرکز است که توسط محصولاتی مانند ذرت استفاده می‌شود. این نتایج نشان می‌دهند که تغییر سرعت جریان الکترونی باعث تقویت فتوسنتز در گونه‌های مدل C۴ ، Setaria viridis، خویشاوند نزدیک ذرت و سورگوم می‌شود. این مطالعه یک تحقیق مهم اثبات مفهومی است که به محققان کمک می‌کند دانش بیشتری در مورد نحوه عملکرد فتوسنتز C۴ به دست آورند. جزئیات این مطالعه در مجله Communications Biology منتشر شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1025023

وب گردی

وب گردی