نخستین شتاب‌دهنده تولید و نشر محتوای دانشگاهی کلید خورد

تفاهم‌نامه همکاری تأسیس مرکز نشر الکترونیک دانشگاهی مسیر مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و شتاب‌دهنده‌ها را برای ایجاد تحولات فناورانه در حوزه تولید محتوا و صنایع خلاق مرتبط با آموزش دانشگاهی هموار می سازد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تفاهم‌نامه همکاری تأسیس مرکز نشر الکترونیک دانشگاهی با هدف ورود فناوری به حوزه تولید محتوای علمی و دانشگاهی در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.

با امضای این تفاهم‌نامه، مسیر مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و شتاب‌دهنده‌ها برای ایجاد تحولات فناورانه در حوزه تولید محتوا و صنایع خلاق مرتبط با آموزش دانشگاهی هموار می‌شود.با توجه به ضرورت رسوخ فناوری‌های دیجیتال به حوزه نشر به دلیل حرکت سریع دانش و فناوری‌های پیشرفته، باید زمینه‌ای فراهم می‌شد تا حوزه نشر، شکل فناورانه بگیرد. این تفاهم‌نامه تحول‌ شتابان در حوزه نشر و آموزش دانشگاهی، با در نظر گرفتن محدودیت‌های اقتصادی و فنی برای نشر سنتی و اهمیت استفاده از فناوری‌ها را در نظر گرفته است.

نقش فناوری‌های دیجیتال را در توسعه عدالت آموزشی و پیشرفت دانش و فناوری به گونه‌ای است که پویایی و سرعت در تولید محتوا و نشر ر ا می‌طلبد و دامنه گسترده و سریع آن باعث شده تا این فناوری در حوزه نشر جایگاهی ویژه پیدا کند.

این تحولات انگیزه لازم را در مرکز نشر دانشگاهی نیز ایجاد کرد تا پس از حدود چهل سال کار انتشاراتی و آموزشی، دست به تحولی در شیوه تولید و نشر محتوا در فضای دیجیتالی بزند.

نخستین شتاب‌دهنده تولید و نشر محتوای دانشگاهی کلید خورد

بر اساس تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اولین شتاب دهنده تخصصی تولید و نشر محتوای دانشگاهی شکل می‌گیرد. این مرکز که با کمک مؤسسه شهر کتاب به بهره‌برداری می‌رسد، بیش از ۱۲۰۰ متر مربع زیربنا دارد و در قالب فضای کار اشتراکی (coworking space) اداره خواهد شد.

توسعه روز افزون فضاهای کار اشتراکی و جایگاهشان در توسعه زیست‌بوم نوآوری موجب شده که این فضاها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. فضای کار اشتراکی در ایران به سرعت در حال فراگیر شدن است و با امکانات و ساختاری که دارد، فضایی مطلوب و اقتصادی برای استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط برای خلق و توسعه فناوری‌های جدید و تجاری سازی آن‌ها در اختیار می‌گذارد.

بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری عملیات بازسازی و تجهیز این مرکز تا ۶ ماه آینده و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به پایان می‌رسد و عملیات بهره برداری از آن از ابتدای سال ۱۳۹9 آغاز می‌شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به بازسازی و تجهیز این مرکز می‌پردازد و سازمان فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های فنی و سخت‌افزاری را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025030

وب گردی

وب گردی