تعیین نقشه راه در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه ضروری است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بر لزوم تعیین نقشه راه در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دلنشگاه ایسکانیوز، ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مواردیست که همواره مسئولان چه در بخش آموزش عالی و چه در حوزه صنعت بر آن تاکید دارند.

محمد جواد امیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به چالش‌های موجود در ارتباط میان صنعت و دانشگاه اظهار کرد: در درجه اول باید به این نکته توجه داشت که میان دانشگاه و صنعت پل ارتباطی قوی و محکم وجود ندارد. در این زمینه باید نقشه راهی تعیین و وظایف هر کدام از این دو بخش در راستای تقویت این ارتباط مشخص شود.

وی ادامه داد: صنعت باید نیازهای خود را به دانشگاه‌ها اعلام کند و دانشجویان با استفاده از فناوری روز دنیا در راستای تولید محصول و رفع نیاز صنعت گام بردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: به عنوان مثال صنعت باید ۱۰ چالش اساسی خود را مشخص کند و انجام پژوهش در این زمینه را به دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها بسپارد. در صورتی که صنعت از ایده‌ها و محصولات تولید شده توسط دانشجویان به طور مادی و معنوی حمایت کند، دانشجویان برای انجام پژوهش دقیق‌تر و رفع نیازهای صنعت و جامعه ترغیب می‌شوند.

وی بر لزوم کاربردی‌‌ کردن پایان‌نامه‌ها در راستای نیازهای صنعت و جامعه تاکید و بیان کرد: متاسفانه دانشجویان برای نوشتن پایان‌نامه موضوعی را به انتخاب خود یا به خواست استادان برمی‌گزینند. زمانی که دانشجویان نمره این درس را اخذ می‌کنند پایان نامه‌ها به کتابخانه منتقل می‌شود و در آنجا خاک می‌خورد.

امیری تصریح کرد: در حال حاضر رقابت بالایی در حوزه صنعت وجود دارد، باید به دانشجویان میدان داد تا در این رقابت معلومات علمی خود را محک بزنند و بدانند در حوزه صنعت در چه جایگاهی قرار دارند. دانشجویان باید در انجام پژوهش‌ها به خودشان متکی باشند؛ البته استاد وظیفه دارد آنها را راهنمایی کند اما در صورتی که دانشجو در آزمایشگاه‌ها محصولی با چندین آزمون و خطا تولید کند، با چالش‌های این حوزه بیشتر آشنا می شود و در صنعت و بازار کار واقعی موفق تر خواهد بود.

وی با اشاره به جدی‌نگرفتن آموزش شیوه پژوهش در مدارس و دانشگاه‌ها گفت: نحوه انجام پژوهش آن‌طور که باید جدی گرفته نمی‌شود، اگر محصولی توسط دانش‌آموز و دانشجو تولید می‌شود با تکیه بر خلاقیت خودش بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: نخبگانی که توسط سایر کشورها جذب می‌شوند، مسائل علمی را در دانشگاه‌های کشورمان فرا گرفته‌اند. خلاقیت‌ آن‌ها منجر می‌شود تا کشورهای دیگر به فکر جذب آن‌ها بیفتند‌، بسترهای لازم را برای نخبه فراهم می‌کنند تا بتوانند از خلاقیت‌های او بیشتر بهره ببرند. البته در حال حاضر بسترهای خوبی در پژوهشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و مراکز رشد در راستای استفاده از خلاقیت دانشجویان فراهم شده است.

وی در پایان با تاکید فراهم کردن بسترهای لازم در راستای شکوفایی خلاقیت‌های دانشجویان اظهار کرد: دانشجویانی هستند که برای نمره به دانشگاه می‌آیند، اما زمانی که بسترهای مناسبی برای آن‌ها فراهم باشد و از آن‌ها خواسته شود تا در راستای رفع نیاز صنعت پژوهش کنند، دانشجو ترغیب می‌شود که در این زمینه فعال‌تر باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025051

وب گردی

وب گردی