آیا مصرف سویا برای سلامت زنان خطرناک است؟

ماده غذایی سویا به دلیل داشتن خاصیت استروژنی متهم به افزایش سرطان سینه در زنان است؛ گروهی از دانشمندان به دنبال راستی‌آزمایی این امر برآمدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایزوفلافون‌های سویا دارای خاصیت استروژنی هستند و همین امر این ماده غذایی را مشکوک به افزایش خطر سرطان سینه (و همچنین سرطان پروستات برای مردان) دانسته است.

هزاران سال است که سویا در بسیاری از جمعیت‌های سنتی آسیا مصرف می‌شود و حدود 60 سال است که بخش مشترکی از رژیم غذایی غربی‌ها شده است. اکنون بسیاری از سوپر مارکت‌ها سرشار از جایگزین‌های سویا، مانند شیر و همبرگر سویا هستند.

سویا در مقایسه با سایر رژیم‌های غذایی با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط است و استفاده از آن به عنوان منبع خوبی برای پروتئین، اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین‌های گروه B، فیبر، آهن، کلسیم، روی و جایگزینی سالم برای گوشت در حال رشد است.

باوجود اینکه بیشتر مردم در یک دهه اخیر سویا را با سلامتی مرتبط می‌دانند این ماده غذایی می‌تواند هورمون‌های ما را مختل کند.

بحث و جدل در مورد سویا به محتوای منحصر به فرد بالای ایزوفلاون‌ها باز‌می‌گردد. این ترکیبات دارای خاصیت استروژنی هستند؛ به این معنی که مانند استروژن، هورمون اصلی جنسی زنانه عمل می‌کنند و به گیرنده‌های استروژن در بدن متصل می‌شوند. (استروژن می‌تواند باعث رشد برخی از انواع سرطان پستان شود)

در حالی که دانشمندان در چند دهه گذشته به طور گسترده در مورد اثرات این ترکیب در بدن تحقیق کرده‌اند، پاسخی در مورد اینکه آیا ایزوفلاون‌ها می‌توانند به خطر ابتلا به سرطان کمک کنند، ساده نیست. تحقیقات جمعیتی در بین 6000 زن مبتلا به سرطان سینه، کاهش 21 درصدی در میزان مرگ و میر را در بین افرادی که سویای بیشتری مصرف کردند نشان داد.

مصرف زیاد سویا در بین زنان کشورهای آسیایی به 30٪ خطر پایین‌تر ابتلا به سرطان پستان در مقایسه با زنان آمریکایی که سویا بسیار کمتری می‌خورند مرتبط است.

سویا یکی از بقولات است. نیام و دانه آن (لوبیا) غذای میلیون‌ها نفر را فراهم می‌کنند و در تهیه مواد شیمیایی نقش عمده دارند. سویا احتمالاً حاصل اهلی‌سازی گیاهی وحشی در شرق آسیا است. روغن استخراج شده از دانه‌های سویا یکی از مهم‌ترین انواع روغن‌هاست. این روغن حاوی اسید لینولئیک بسیار بالایی است و به همین دلیل از آن نمی‌توان برای تهیه روغن سرخ کردنی استفاده کرد.

دانه سویا از لحاظ اسید آمینه میتونین نسبت به کنجد فقیر است؛ اما از لحاظ اسید آمینه لیزین در سطح بالایی قرار دارد سویا بیش از سایر دانه‌ها به پروتئین حیوانی شباهت دارد. روغن سویا ۴۹ درصد لینولئیک اسید و ۲۵ درصد اسیداولئیک دارد. میزان پروتئین دانه سویا بسیار بیشتر از سایر دانه‌های روغنی است. ارقام زیر نشان‌دهنده تفاوت عمده سویا با سایر دانه‌های روغنی به لحاظ میزان روغن و پروتئین است. میزان پروتئین سویا۳۰–۵۰ درصد، کلزا ۱۸–۲۵ درصد، آفتابگردان ۱۵–۲۵ درصد، گلرنگ ۱۵–۲۵ درصد، کنجد ۱۹–۲۵ درصد، بادام زمینی ۲۵–۳۵ درصد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025116

وب گردی

وب گردی