ارتباط خواب زیاد و آلزایمر کشف شد

دانشمندان نشان دادند که احساس خواب آلودگی شدید روزانه اغلب نشانه‌ای از بیماری آلزایمر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از هلس‌نیوز، دانشمندان طی تحقیقاتی بالاخره توانستند پاسخی برای علت خواب آلودگی شدید روزانه بیابند.

بسیاری از مبتلایان به آلزایمر تمایل دارند در طول روز زیاد بخوابند، حتی اگر در شب خواب کامل داشته باشند.

براساس ارتباط موجود بین خواب آلودگی بیش از حد و شرایط عصبی، محققان گمان می‌کنند که دنبال کردن الگوهای خواب در طول روز به پیش بینی پیشرفت آلزایمر کمک خواهد کرد.

اما آنچه هنوز مشخص نیست این است که چرا افراد مبتلا به این شرایط نیاز به خواب زیاد دارند.

مطالعه‌ای جدید که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) و سایر موسسات انجام شد، نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به آلزایمر عمده سلول‌های مغزی در مناطقی از مغز که وظیفه بیدار شدن را برعهده دارند از بین می‌روند.

این یافته‌ها که در مجله Alzheimer's & Dementia به چاپ رسیده حاکی از آن است که اضافه برداشت از پروتئین «تاو» باعث ایجاد این تغییرات مغزی می‌شود.

در بیماری آلزایمر پروتئین‌های تاو به صورت درهم و برهم تشکیل می‌شوند که ارتباط بین نورون‌ها (سلول های مغزی) را مختل ساخته و سلامت سلول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نویسنده ارشد این مقاله اعلام کرد که شواهد قطعی نشان داد در مراحل اولیه این بیماری مناطق مغز به دلیل تجمع تاو انحطاط می‌یابد.

بیماری آلزایمر (Alzheimer's disease) یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در آن بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل ،اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌است.

فرد در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارائیش را نگه دارد. بتدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیر یابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025123

وب گردی

وب گردی