تدوین سند توسعه اقتصاد هوشمند در صنعت  بانکداری

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد، از تدوین سند توسعه اقتصاد هوشمند در صنعت بانکداری خبر داد و گفت:  توسعه IT و دیجیتالی کردن حوزه‌های مختلف بدون برنامه نتایج زیان‌باری را به همراه دارد.

علی عبداللهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به سند بانکداری آینده و تحول دیجیتال با نگاه پاردایم اقتصاد هوشمند اظهار کرد: بانکداری آینده و تحول دیجیتال با رویکرد سیاستی و چارچوب استقلال مبتنی بر پاردایم اقتصاد هوشمند از طرف معاونت امور بانکی و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد فروردین‌ ماه امسال اعلام شد.

وی تصریح کرد: سیاست‌ اصلی ما در وزارت اقتصاد و امور دارایی توسعه اقتصاد هوشمند در حوزه‌های مختلف مثل بورس، بیمه، گمرک و غیره است. بنابراین یکی از راه‌های کلیدی که به نظر می‌تواند تحولات بسیار مهمی را در توسعه اقتصاد هوشمند ایجاد کند، صنعت بانکداری است.

عبداللهی از تدوین سند توسعه اقتصاد هوشمند در این صنعت خبر داد و گفت: به‌زودی سند تحول اقتصادی در صنعت بانکداری منتشر خواهد شد؛ چرا که توسعه IT و دیجیتالی کردن حوزه‌های مختلف بدون برنامه نتایج زیان‌باری را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که در این سند، نگاه جامع مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: مشتری محوری، تحلیل داده‌های مربوط به مشتری، هوش تجاری و امنیت از عمده محورهای اصلی این سند است. یعنی تمرکز ما به یک نقطه خاص نیست بلکه تحول در بحث IT باید نگاه سیستمی داشته باشد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد، تصریح کرد: هم‌اکنون روند حرکت در دنیا به صورت کلان به سمت ارائه خدمات بهتر و کاهش هزینه‌ها بوده است. در همین راستا جلساتی را با مدیران عاملان بانک‌ها برگزار کردیم. به هرحال نکته قابل توجه در این عرصه حرکت در مسیر دیجیتال‌شدن و پاردایم اقتصاد هوشمند است، بنابراین وجود چنین سندی و ایجاد همگرایی می‌تواند برای بانک مرکزی کمک کننده باشد.

عبداللهی ادامه داد: مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد به صورت فعال با همکاری همه مجموعه‌ها بر چالش‌ها غلبه می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم ساختارها و مدل کسب و کاری را تغییر دهیم، باید نگاه اکوسیستمی به مقوله تحول دیجیتال داشته باشیم و این امر مهم به یک عزم و اراده ملی نیاز دارد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد، تصریح کرد: در لایه راهبردی اتفاقات خوبی در وزارت اقتصاد در حال وقوع است و معتقدیم که ابرفرصت پیش روی توسعه اقتصاد کشور، اقتصاد هوشمند و بهره‌گیری از فرصت‌های دیجیتالی است. دوره مدل حکمرانی از بالا به پایین و سیاست‌گذاری که ذینفع بالادستی برای مجموعه‌های پایین دستی انجام دهد، گذشته است و باید مدل سیاست‌گذاری پایین به بالا باشد.

عبداللهی با بیان این‌که بار اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان بر دوش شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان است، افزود: این شرکت‌ها صاحبان نیروی خلاق و ایده‌های نو و بکر هستند، بنابراین توسعه صنعت بانکداری با کمک آنها محقق خواهد شد. هم‌اکنون هوش ماشینی، کیف پول الکترونیکی و بلاک‌چین زمینه را برای جهش و تحول در صنعت بانکداری ایجاد کرده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد، تأکید کرد: شعار ما پیش به سوی هوشمندسازی است. در همین راستا اولین سند اقتصاد هوشمند در چارچوب هوشمندسازی تمامی حوزه‌های بورس، بانک، بیمه، گمرک و امور مالیاتی تبیین شده است. از طرف دیگر مرکز فناوری اطلاعات متولی فراهم کردن بسترهای تبادل داده‌ها بین بخش‌های مختلف خوشه اقتصادی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025144

وب گردی

وب گردی