سالمندان با رضایت شغلی، سالمترند

تحقیقات دانشگاهی نشان داده کارگران و کارمندان مسنی که در موقعیت های درست شغلی قرار دارند، با مشکلات سلامتی و جسمی کمتری  مواجه خواهند شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Journal of Occupational Health Psychology. ، محققان دانشگاه «رایس» با انجام تحقیقی متوجه شدند که ماندن در شغل های اشتباه می تواند برای سلامت سالمندان مضر بوده و آنها را به سمت بازنشستگی پیش از موعد سوق ‌دهد.

محققان دریافتند وقتی توانایی استدلال کارگران مسن با تقاضاهای شغلی آنها مطابقت دارد، کمتر دچار مشکلات سلامتی مزمن می شوند.

البته هنگامی که کارگران نمی توانستند با مطالبات شغلی خود تطبیق یافته و کار را ادامه دهند، شانس این که به جای بازنشستگی، بر سر کار باقی بمانند،34 درصد کاهش یافت.

«مارگارت بییر»، استاد علوم روانشناسی در دانشگاه رایس و سرپرست پژوهش، می گوید: این مطالعه پیامدهای مهمی برای مشاغل دارد که باعث می شود افراد پیش از سن معمول بازنشستگی، درگیر این معضل شوند.

وی می گوید: "این امر به ویژه با توجه به این که میانگین سن کارگران در ایالات متحده در حال افزایش است ، بسیار مهم به نظر می رسد.

خواسته هایی همیشگی

بییر و همکارانش «ویندی جکلین تورس» ، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی در دانشگاه رایس و «گونیت فیشر» و «لورن والاس» ، روانشناسان صنعتی / سازمانی در دانشگاه ایالتی «کلرادو»،« شناخت و پیری در آمریکا» که بین سال های 2007 تا 2014 انجام شده بود، را مورد مطالعه قرار دادند.

در این تحقیق تعدادی از بازنشستگان و همچنین 383 کارگر بالای 51 سال حضور یافته بودند.

محققان مجموعه ای از نظرسنجی ها درباره توانایی های شناختی و خواسته های شغلی را ارزیابی کردند. شرکت کنندگان از وضعیت بازنشستگی خود صحبت کرده و شیوع 9 بیماری مزمن را گزارش دادند. بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، بیماری قلبی ، دیابت ، سکته مغزی ، سرطان ، بیماری ریه ، آرتروز ، مشکلات عاطفی یا روانی و بیماری های مربوط به حافظه.

این مطالعه شامل افراد در حرفه های مختلفی از جمله تجارت ، امور مالی ، معماری ، مهندسی ، آموزش ، هنر و سرگرمی ، ورزش ، رسانه ، ساخت و ساز و حمل و نقل می شد و از سوی دیگر توانایی های خاص مورد نیاز برای مشاغل خاص از استدلال ریاضی (که توانایی انتخاب روش های صحیح ریاضی یا فرمول های حل مسئله)گرفته تا تسلط بر ایده پردازی (توانایی ایجاد ایده در مورد موضوع خاص) نیز مورد بررسی قرار گرفت.

کارگران قدیمی، مربیان کارگران جدید

در همین رابطه بییر می گوید که این مطالعه گامی مهم در جهت درک چگونگی گسترش شغل توسط کارگران مسنتر است.

او می گوید: "کارگران مسن برای نیروی انسانی حاضر در محل کارشان موهبت بزرگی به شمار می آیند زیرا با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود، کارگران جوان را به درستی راهنمایی می کنند.

در حقیقت ، آنها ممکن است برای نقش مربیگری و کنترل موقعیت های چالش برانگیز عاطفی بسیارمناسب عمل کنند؛توانایی که کارگران جوان تر به سادگی قادر به کنترل آنها نخواهند شد. "

بییر قصد دارد از نتایج مطالعه برای حمایت از کارهای آینده در زمینه درک چگونگی طراحی بهتر امور در مشاغل و همچنین آموزش کارمندان قدیمی استفاده کند.

بودجه این پژوهش از طریق انستیتوی ملی بهداشت و درمان پیری و همچنین مراکز کنترل بیماری های انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت در کار ایالات متحده تامین اعتبار شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025196

وب گردی

وب گردی