افزایش خرید و فروش تجهیزات پزشکی قاچاق و دست دوم

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور، از افزایش خرید و فروش تجهیزات پزشکی قاچاق و دست دوم خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمد مسلمی گفت: یکی از وظایف این انجمن آموزش مهندسین پزشکی است که تا کنون ۴ هزار نفر از این افراد را آموزش داده ایم.

وی با اشاره به اهمیت حضور مسئول فنی تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها، افزود: یکی از دلایل بروز اتفاقات ناگوار در بیمارستان ها حین درمان بیمارانی که نیازمند استفاده از ملزومات پزشکی هستند، نبود مسئول فنی است که این ملزومات و تجهیزات پزشکی را تایید کند.

مسلمی با عنوان این مطلب که وظیفه انجمن آموزش این قبیل افراد است، تاکید کرد: آموزش و دادن مجوز با انجمن است، اما وظیفه نظارتی نداریم و همین مسئله چالش ما با وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که مسئول فنی تجهیزات پزشکی باید حق امضا داشته باشد تا قبل از اینکه وسیله ای برای بیمار استفاده می شود، تایید گردد.

مسلمی با اشاره به ابلاغ بخشنامه حضور مسئول فنی تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها، گفت: وزارت بهداشت این بخشنامه را ابلاغ کرده، اما اختیاراتی برای مسئول فنی تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها ندیده و در نتیجه حضور این افراد، بی تاثیر است.

وی تاکید کرد: ما به دنبال تشکیل سازمان نظام مهندسی پزشکی کشور هستیم و تا کنون ۸ نظام نامه سایر حرفه ها و صنوف را مطالعه کرده ایم و یک سال است که پیش نویس آن نیز آماده انتشار است.

مسلمی با اشاره به وجود بیش از ۲۲۰ هزار قلم ملزومات و تجهیزات پزشکی و همچنین ۵ هزار شرکت تجهیزات پزشکی در کشور، گفت: مشکل ما این است که بخش دولتی در این حوزه حضور پررنگی ندارد و ۹۹ درصد حوزه تجهیزات پزشکی در دست بخش خصوصی است و همین مسئله باعث شده توجه زیادی به مسائل این حوزه نشود.

وی در ادامه به موضوع تجهیزات پزشکی قاچاق و تقلبی در کشور اشاره کرد و افزود: در بیمارستان های دولتی چنین امکانی صفر است، اما وزارت بهداشت نمی تواند نظارت دقیقی بر بخش خصوصی داشته باشد و از همین رو، عمده وسایل قاچاق و تقلبی، در مطب ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه ها و...، خرید و فروش می شود که اغلب قاچاق و دست دوم وارد کشور می شود.

مسلمی افزود: بیشترین اقلام تجهیزات پزشکی قاچاق و دست دوم که خرید و فروش آنها در فضای مجازی تبلیغ می شود، دستگاه های سونوگرافی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی است.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1025213

وب گردی

وب گردی