سهم ۴۰ درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش پرستاری

دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون بیش از 48 هزار دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی در حال تحصیل دارد و 40 درصد آموزش پرستاری کشور بر عهده این دانشگاه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 64 با چهار رشته پزشکی عمومی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی آغاز به کار کرد و در طی این سال‌ها به آموزش و تربیت دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی پرداخته است.

در کشور شاهد حضور موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌هایی هستیم که دارای رشته‌های غیر پزشکی هستند ولی به جز دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی تنها نهاد علمی خصوصی در کشور است که در رشته دکترای حرفه‌ای (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) با توجه به الزامات و قوانین وزارت بهداشت دانشجو می‌پذیرد. ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس اعلام وزارت بهداشت است.

هم اکنون بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه به عنوان پزشک، دندانپزشک، داروساز، پرستار و غیره در سمت‌های مختلف اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی و آزاد، کادر درمانی در بیمارستان‌ها یا در مطب‌های خود در داخل و خارج از کشور خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

دانشگاه آزاد اسلامی در حد استاندارد و الزامات وزارت بهداشت به منظور تربیت دانشجویان امکانات آموزشی را فراهم کرده و سعی در ارتقا آن دارد. همچنین از استادان مجرب دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی در امر آموزش بهره می‌برد، این در حالی است که این دانشگاه از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و هزینه‌های خود را تا کنون از راه شهریه کسب کرده است. البته این دانشگاه تلاش می‌کند تا از راه‌های غیر شهریه نیز بتواند کسب درآمد کند.

در دانشگاه آزاد اسلامی هم اکنون بیش از 48 هزار دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی در حال تحصیل هستند و 40 درصد آموزش پرستاری کشور بر عهده این دانشگاه است.

دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای رشته‌های و مقاطع مختلفی به شرح زیر است:

یکی از مزایای این دانشگاه حضور دانشکده‌ها و واحدهای مجری علوم پزشکی در 30 استان از 31 استان کشور است که امکان ادامه تحصیل برای علاقه‌مندان در نزدیکی محل زندگی آنها را فراهم کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای 15 واحد دانشگاهی مجری رشته پزشکی عمومی، 3 واحد دانشگاهی مجری رشته داروسازی، 6 واحد دانشگاهی مجری دارای رشته دندانپزشکی و 100 واحد دانشگاهی مجری رشته‌های پرستاری، مامایی و پیراپزشکی است.

یکی از مباحث مهم آموزش دانشجویان علوم پزشکی آموزش بالینی دانشجویان این رشته‌ها است. دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر فراهم آوردن محیط‌های آموزش مناسب در محیط واحد دانشگاهی (اسکیل لب و آزمایشگاه های متعدد و غیره) در سراسر کشور، به ساخت و تأسیس بیمارستان به منظور آموزش دانشجویان در محیط کلینیکالی که به ارائه خدمات درمانی هموطنان در کنار آموزش می‌پردازد، اقدام کرده است.

در حال حاضر این دانشگاه دارای 11 بیمارستان و مرکز درمانی در شهرهای مختلف کشور است:

اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این دانشگاه موفق به اخذ درجه 1 اعتباربخشی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

لازم به ذکر است در شهرهایی که این دانشگاه بیمارستان ندارد به منظور تأمین فیلد آموزش بالینی دانشجویان خود با عقد قراردادهایی با بیمارستان‌های آن شهرها این زمینه را فراهم کرده تا خللی به آموزش دانشجویان وارد نشود.

توجه به امر پژوهش در کنار مبحث آموزش دانشجویان علوم پزشکی از دیگر دغدغه‌های معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است که بر آن تمرکز شده است.

این دانشگاه علاوه بر راه اندازی آزمایشگاه‌های مختلف تحقیقاتی به راه اندازی کمیته تحقیقات دانشجویی، مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد همت گمارده است.

در این دانشگاه 36 مرکز تحقیقاتی، 4 مرکز رشد جهت ارتباط با صنعت و 11 مجله مختص علوم پزشکی فعال است.

کمیته تحقیقات دانشجویی که فعالیت‌ها و تحقیقات دانشجویی را نظام‌مند و از فعالیت‌های پژوهشی به طور مادی و معنوی حکایت می‌کند، در این دانشگاه تشکیل شده است.

با توجه به حساسیت رشته‌های علوم پزشکی و تاثیر مستقیم آنها بر جسم افراد، طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌های این رشته‌ها نیز با حساسیت‌های خاصی از لحاظ اخلاقی و تاثیری که بر روی موجودات زنده دارد مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ به همین منظور ین دانشگاه تا کنون موفق به اخذ کد اخلاق از سوی وزارت بهداشت برای 45 واحد خود شده است.

دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ رتبه ‌‌‌‌بندی، جایگاه بالایی در بین دانشگاه‌‌‌‌های مطرح کشور در این رشته دارد؛ همانطور که در مرحله تخصص آمار قبولی بالایی مربوط به فارغ‌‌‌التحصیلان این رشته است. همچنین فارغ‌‌‌التحصیلان رشته‌‌‌‌‌‌‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز آمار قبولی بالایی در مرحله دستیاری را به خود اختصاص می‌دهند.

طبق مصوبه مجلس، دانشجویان طرح نیروی انسانی دارند که مشمول دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌شود و پرداخت شهریه باعث معافی از انجام تعهدات نمی‌شود ولی تعهد آموزش رایگان با توجه به پرداخت شهریه مشمول دانشجویان شهریه پرداز نمی‌شود.

دانشکده دندان‌‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با دانشگاه جنوا ایتالیا تعاملاتی در مسایل آموزشی داشته و از کشورهای عراق و لبنان و برخی از کشورهای همسایه هم دانشجویانی برای گذراندن رشته‌های علوم پزشکی دارد اخیرا اقداماتی جهت راه اندازی رشته پزشکی در واحد امارات شده و مکاتبات اولیه جهت اخذ مجوز با وزارت بهداشت انجام شده است.

در سال جاری، ۷ رشته‌‌‌‌ در مقطع کارشناسی بخش علوم ‌‌پزشکی دانشگاه آزاد اضافه شده که منتظر تایید نهایی شورای گسترش وزارت بهداشت است. از جمله این رشته‌‌ها می‌‌توان به رشته های بهداشت عمومی اشاره کرد که این رشته ها در دفترچه انتخاب رشته نیست و اگر وزارت بهداشت این مجوز را صادر کند در مرحله تکمیل ظرفیت این رشته‌‌ها پذیرش خواهیم داشت.

حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی طی سالهای اخیر در عرصه های جهانی نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته است؛ یکی از این موفقیت‌ها رتبه بندی موضوعی شانگهای 2019 و 2018 بود که دانشگاه آزاد اسلامی در موضوعات مختلف علوم پزشکی در رتبه بالایی قرار گرفته است.

این دانشگاه در رتبه بندی شانگهای 2019 که تیر ماه امسال اعلام شد در موضوعات مختلف از جمله فناوری‌های پزشکی، علوم دهان و دندانپزشکی و داروسازی و علوم دارویی موفق به کسب رتبه‌های درخشان در عرصه دانشگاه‌های جهان شد و توانست در دسته بندی علوم دهان و دندانپزشکی، پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رتبه بندی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور قرار گیرد.

همپنین بر اساس این رتبه بندی در داروسازی و علوم دارویی، دانشگاه آزاد اسلامی پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد و در رتبه بندی مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور جای دارد.

در رتبه بندی فناوری پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران در کشور قرار گرفته است.

همچنین رتبه‌های دانشجویان و کسب مدال‌های مختلف در المپیاد‌های دانشجویان علوم پزشکی کشور نشان از تربیت دانشجویان موفق و مستعد این دانشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025216

وب گردی

وب گردی