دانشگاه آزاد اسلامی به سمت کارآمدسازی در آموزش و متناسب‌سازی با سند توسعه استان ها تغییر جهت داده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه در گام دوم فعالیت خود به سمت کارآمدسازی در آموزش و متناسب‌سازی با سند توسعه استان ها تغییر جهت داده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، ضمن تبریک عید سعید غدیرخم، گفت: امیدوارم عیدی ما موفقیت نظام و طول عمر باعزت برای مقام معظم رهبری و فرج صاحب الامر(عج) باشد.

وی با اشاره به نقش هیئت امناهای استانی، اظهار داشت: در گذشته دانشگاه آزاد اسلامی، دو دوره فعالیت قابل تقسیم است؛ گام اول دانشگاه از ابتدای تأسیس تا سال 1396 بود که دوره گسترش کمی بود که دانشگاه را به یک شبکه اجتماعی، علمی و فرهنگی تبدیل کرد که یک میلیون و 700 هزار دانشجو را در خود جای داد. دوره اول باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی از حالت نخبگانی به دانشگاه گسترده وارد شود و 48 درصد جوانان جذب دانشگاه شوند که این دوره نقاط قوت و ضعف خود را داشت.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، یکی از موارد توفیق نظام را تعداد بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی و هزاران واحد دانشگاهی در کشور عنوان کرده‌اند و مطمئناً نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این توسعه، نقشی بی‌بدیل بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در گام دوم دانشگاه که از انتصاب دکتر ولایتی توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس هیئت موسس و هیئت امنا شروع شد، با توجه به نوع توسعه کمی که دانشگاه آزاد اسلامی داشت، با واقعیت‌هایی مواجه شدیم، گفت: یکی از مهمترین واقعیت‌ها، تغییر ذائقه مردم بود. در سال 1391 یک میلیون و 700هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کردند، اما امروز حدود یک میلیون و 200 هزار دانشجو داریم. این موضوع نشان‌ دهنده این است که در ذهن مردم علامت سوال بزرگی در مورد کارآمدی تحصیل و دانشگاه وجود دارد.

وی افزود: امروز می‌بینیم 700 هزار نفر در رشته علوم تجربی و حدود 110 هزار نفر در رشته ریاضی کنکور می‌دهند. این موضوع نشان دهنده مطالبه ای است که مردم از آموزش عالی دارند و آن «کارآمدی» است نه صرفاً «کیفیت». در گذشته تصور مردم این بود که مدرک دانشگاهی راهگشاست، اما امروز به این نتیجه رسیده اند که مدرک دانشگاهی صرف برای تضمین آینده آنها کافی نیست. همزمانی گام دوم دانشگاه با واقعیات موجود یک تغییر رویکرد را به همراه داشت.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در گام دوم دانشگاه، هدف «کارآمدسازی» است. طبیعت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مولود انقلاب اسلامی، دانشگاهی از مردم و برای مردم است؛ مدل منحصربه‌فردی که در جمهوری اسلامی ایران خلق شده و دانشگاهی در دنیا به این بزرگی نیست و هیچ دانشگاهی هم اینگونه توزیع نشده که در هر استان برای توسعه استان با مسئولان شهری همراه و همکار است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های دولتی در چارچوب توسعه دولتی حرکت می‌کنند، اما دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم خود را برای توسعه در استان می‌گیرد. در دانشگاه دولتی، بودجه در سازمان مدیریت و بعد از آن هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی تعیین و بعد ابلاغ می‌شود و بقیه عمل کننده و مجری هستند، اما در مورد دانشگاه آزاد اسلامی، اساساً تمام این مسیر در خود دانشگاه طی می‌شود و این جمع در حقیقت تصمیم گیرنده آینده دانشگاه در استان هستند.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: منابعی که در گام اول دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده، امانت‌هایی است که باید با دقت و نهایت امانتداری نسبت به آنها برای توسعه استان اندیشید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از یک میلیون و 200 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، 7 هزار نفر در حوزه کشاورزی تحصیل می‌کنند، گفت: با اینکه ارتزاق 5 میلیون خانوار مستقیم از کشاورزی است، جوانان به هیچ وجه علاقمند به تحصیل در رشته که با 18 درصد تولید ناخالص ملی ارتباط دارد، نیستند، یعنی به این نتیجه رسیده اند دانشی که دانشگاه در این حوزه به ما می‌دهد، راهگشای زندگی ما نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکل کشور در آینده، مشکل آب نیست بلکه مشکل نبودن افراد فن آور و متخصص است، تصریح کرد: این واقعیت را دانشگاه آزاد اسلامی چون به مردم وصل است، زودتر از بقیه درک کرده، دانشگاه‌های دولتی چون از پول نفت ارتزاق می‌کنند، خیلی برای آنها مشکل نیست. جالب است بدانید که امسال کل رشته کشاورزی از کنکور خارج شد، بدین معنا که از چهار برابر متقاضی هم این رشته کمتر شد. این یک نقص است. وضعیت صنعت هم بهتر از این نیست. تربیت حرفه ای ما ضعیف است و در مقابل تجربه ای در حوزه پزشکی داریم که در آن تربیت حرفه ای داریم و با کنترل وضعیت، مردم در این بخش به ما نمره قبولی می‌دهند.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: در گام دوم، اگر به کمک توسعه اقتصاد شهری نیاییم، اگر در چارچوب سند توسعه استان حرکت نکنیم و اگر آموزش خود را کارآمد نکنیم، نمی‌توانیم دانشگاه آزاد اسلامی پایداری داشته باشیم. به این واقعیت باید به جدیت نگاه کرد و برای آن راهکار یافت و در آموزش‌ها شیوه‌های آموزشی و فرآیندها تغییر ایجاد کنیم.

کارآمدسازی در آموزش و متناسب‌سازی با سند توسعه استان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به سمت کارآمدسازی در آموزش و متناسب‌سازی با سند توسعه استان، تغییر جهت داده ایم، گفت: سند توسعه استان برای هر شهر یک منطق دارد و اشتغال هر شهر را به گونه ای می‌بیند و ما هم در همه شهرها حضور داریم. باید به آینده انسان‌هایی که می‌خواهند شهر را اداره کنند، توجه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه استان سمنان از استان‌های فرهیخته ای است که تعداد مراکز دانشگاهی آن نسبت به جمعیت استان بسیار بالاست، گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان 30 درصد هیئت علمی استان را تشکیل می‌دهند، اما تنها 9 درصد جمعیت دانشجویی استان از آنِ دانشگاه آزاد اسلامی است که آمار خوبی نیست. مقام معظم رهبری می‌فرمایند «یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور، دانشگاه است» و می‌فرمایند که نکته اول تربیت قوه عاقله، استاد است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: چطور بدون استاد و عضو هیئت علمی دانشجو تربیت می‌کنیم. با ساختمان کوچک آموزشی و مدرسان ترددی نمی‌شود تربیت قوه عاقله کشور را برعهده داشت. این زنگ خطر در استان سمنان، در بودجه دانشگاه آزاد، خود را نشان می‌دهد. بودجه دانشگاه آزاد اسلامی زنگ خطری است برای تحلیل وضعیت آینده دانشجویی استان.

دانشگاه آزاد اسلامی شبکه‌ای اجتماعی و در خدمت توسعه استان است

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در واقع شبکه‌ای اجتماعی و در خدمت توسعه استان است، تصریح کرد: این شبکه متعلق به نظام و مردم است. مردم استان سمنان در واقع شهریه می‌دهند تا فرزندانشان در توسعه استان خود سهیم شوند و ما وظیفه داریم جهت‌دهی درستی برای این مشارکت مردم داشته باشیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان دانشگاهی جامع است. یکی از 3 دانشکده داروسازی کشور و یکی از 10 دانشکده پزشکی کشور، در استان سمنان قرار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی تنها سیستم جامعی است که در آن پزشکی و مهندسی و کشاورزی در کنار یکدیگر قرار دارند. شعار «گیاه دارویی تا داروی گیاهی» را می‌توانیم در یک زنجیره پیگیری کنیم. این چرخه را به راحتی می‌توانیم در دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان برقرار کنیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی با سال تحصیلی منطبق شده، گفت: اولین تصمیمی که در دوره جدید مدیریتی گرفته شد و هیئت امنای مرکزی پذیرفت، این بود که سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای شهریور شروع شود. دلیل هم این بود که دانشگاه آزاد اسلامی به بودجه دولتی وابسته نیست و هزینه‌های دانشگاه از شهریه دانشجویان تأمین می‌شود.

شفاف‌سازی مالی و امانتداری مردم در دانشگاه آزاد اسلامی از اهداف است

وی با اشاره به فرمایشی بودن بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار در سال گذشته مورد حسابرسی مستقل قرار گرفت و تا پیش از آن، بودجه دانشگاه آزاد اسلامی حسابرسی نشده بود. شفاف‌سازی مالی و امانتداری مردم در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اهداف ماست. لذا بودجه واحدها باید شفاف بوده و مورد حسابرسی قرار گیرد و واحدها باید منطبق با بودجه خود حرکت کنند. این حسابرسی باید نشان دهد که واحدها دقیق عمل کرده‌اند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی، هزینه‌ها با درآمدها مرتبط شده، گفت: به عنوان مثال؛ اگر شهریه ای برای درس معارف از دانشجویان اخذ می‌شود، باید خرج معارف و فرهنگ دانشجویان شود. مثال دوم این است که شهریه متغیر پایان‌نامه در تحصیلات تکمیلی به پژوهش اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: می‌خواهیم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بدانند هر پولی که به دانشگاه پرداخت می‌کنند، دقیقاً به همان منظور هزینه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025231

وب گردی

وب گردی