توانایی پژوهشی دانشجو در سیاست پذیرش دانشگاه‌ها لحاظ شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در آزمون‌های مقاطع کارشناسی و ارشد، مباحث آموزشی از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده و توانایی پژوهشی دانشجویان مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

حمیدرضا علومی یزدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به سیاست پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها بر اساس مباحث آموزشی اظهار کرد: پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی و ارشد بر اساس آزمون‌های سراسری صورت می‌گیرد که سازمان سنجش متولی آن‌ها است، تبعاً در این آزمون‌ها مباحث آموزشی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. در چنین شرایطی فرصت ارزیابی پژوهشی برای دانشجویان وجود ندارد؛ اما در دوره دکتری دانشگاه‌ها می‌توانند با دانشجو مصاحبه داشته و توانایی پژوهشی و تحقیقاتی وی را ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: هر دانشجو در مصاحبه دکتری حدود 40 دقیقه باید در مقابل اعضای هیئت ممتحنه حاضر شود، در این مصاحبه باید تلاش شود علاوه بر نگاه به رزومه و کارنامه علمی داوطلب، به‌وسیله گفت‌و‌گو و مطرح کردن سوالات متنوع، توانایی علمی فرد نیز مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که دانشگاه‌ها معیارهایی به غیر از آزمون‌های ورودی برای جذب دانشجو در نظر بگیرند، قطعاً دانشجویانی که از توان علمی-پژوهشی بالایی برخوردار هستند، جذب دانشگاه‌ها خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در بسیاری از نقاط جهان فرد باید علاوه بر ارسال کارنامه به دانشگاه مورد نظر، نامه‌ای تنظیم کرده و در آن انگیزه و هدف خود را از ادامه تحصیل شرح دهد. به نوعی دیگر می‌توان گفت دانشجو باید یک نقشه راه از 10 سال آینده خود تهیه و به دانشگاه ارائه دهد. متاسفانه این امر در دانشگاه‌های ایران مغفول مانده است و باید به آن توجه کرد. طبعاً زمانی که توانایی افراد از طریق سوالات تستی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، آموخته‌های کوتاه مدت فرد سنجیده خواهد شد، امیدوارم فرآیند‌ سنجش دانشجو بر این اساس اصلاح شود.

وی در پایان با تأکید بر تقویت توانایی حل مسئله در دانشجویان بیان کرد:‌ دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد به محض ورود به دانشگاه، به عرصه تحقیقاتی قدم می‌گذارند، همان طور که می‌دانید پژوهش جزء گریز‌ناپذیر دوره‌های آموزشی محسوب می‌شود،‌ در دوره تحصیلات تکمیلی ضرورت دارند دانشجویان به صورت تخصصی به عرصه پژوهش وارد شوند، بتواند مقاله علمی بنویسند و توانایی حل مسئله داشته باشند. در صورتی که فرصتی در دانشگاه‌های کشور فراهم شود تا توانایی پژوهشی دانشجویان به جای آموخته‌های کتاب تستی مورد ارزیابی قرار گیرد، توانایی پژوهشی و حل مسئله آنان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025248

وب گردی

وب گردی