چرخه «ایده‌آل» حل مسئله در آفریقای جنوبی + اینفوگرافی

مدارس آفریقای جنوبی با همکاری موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در راستای آموزش تحلیل مسئله به معلمان، دوره‌ای با عنوان «مقدمه‌ آموزش مهارت‌های حل مسئله» برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که در زندگی امروز همگی ما مشکل و مسئله‌ای وجود ندارد، به هر حال باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کرد و به دنبال راه حلی مناسب برای مسائل مختلف پیدا کند. حل مسئله،‌ مهارتی است که فرد سعی می‌کند با استفاده از آن، راه‌حل‌های مناسبی برای مسائل پیش‌و‌ روی خود پیدا کند.

توانایی حل مسئله یکی از مواردی است که آموزش آن در برخی مدارس و دانشگاه‌های جهان با جدیت دنبال می‌شود. در سال 2018 مطالعاتی در راستای لزوم آموزش حل مسئله در مدارس و دانشگاه‌ها در ایالات متحده آمریکا صورت گرفت و «حل مسئله و چالش‌های آن» از دیدگاه 2 گروه معلمان مدارس و استادان دانشگاه ارزیابی شد.

عدم توجه به حل مسئله در سیستم آموزشی ایالات متحده آمریکا

در این مطالعه، 85 درصد از معلمان مدارس و استادان دانشگاه در ایالات متحده اعلام کردند توانایی حل مسئله خلاق به عنوان یک مهارت مهم، در یادگیری دانش آموزان بسیار مؤثر است. 84 درصد از معلمان و 68 درصد استادان دانشگاه این کشور در این بررسی اعلام کردند که در سیستم آموزشی آمریکا بر تحلیل مسئله و روش‌های حل آن تأکید نمی‌شود.

لزوم آموزش مهارت حل مسئله از مدارس

97 درصد معلمان و 96 درصد استادانی که در این مطالعه شرکت کرده‌ بودند، اعتقاد داشتند که دانش آموزان باید مهارت‌های خلاقانه حل مسئله را در مدارس بیاموزند؛ اما تقریباً 69 درصد معلمان و 60 درصد از استادان دانشگاه معتقدند که برنامه‌های درسی فعلی مدارس و دانشگاه‌ها به اندازه کافی بر حل مسئله خلاقانه تاکید ندارد.

75 درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق معتقد بودند که حرفه‌ها و مشاغلی که نیاز به حل مسئله خلاق دارند، کمتر مورد توجه اتوماسیون آموزشی قرار گرفته است. حدود 9 نفر از هر گروه اعلام کردند که دانش آموزانی که در تحلبل مسائل و حل آن خلاقانه عمل می‌کنند در آینده، شغلی با درآمد بالاتری خواهند داشت.

آموزش حل مسئله خلاقانه در برنامه‌های مدارس و دانشگاه‌ها لحاظ شود

87 درصد از معلمان مدارس در پایه‌های ششم تا دوازدهم و 91 درصد از استادان آموزش عالی که در این مطالعه شرکت کرده بودند، اعلام کردند آموزش تحلیل مسئله و راه حل‌های خلاقانه آن باید در برنامه‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان گنجانده شود، همچنین 74 درصد از سیاست‌گذاران آموزشی نیز بر این امر تاکید داشتند.

کمبود وقت برای آموزش، استفاده از روش‌های آموزشی منسوخ شده، عدم دسترسی دانش‌آموزان به نرم افزار و سخت افزار در خانه، عدم آموزش نرم افزار جدید برای معلمان و استادان از جمله موانع آموزش حل مسئله به شمار می‌رود.

در این مطالعه، کمبود وقت برای آموزش حل مسئله، استفاده از روش‌های آموزشی منسوخ شده، عدم دسترسی دانش‌آموزان به نرم افزار و سخت افزار در خانه، عدم آموزش نرم افزار جدید برای معلمان و استادان از جمله موانعی است که توسط استادان دانشگاه و معلمان مدارس در راستای آموزش حل مسئله مطرح شد.

نیمی از استادان دانشگاه‌ها به ابزارهای پرورش حل مسئله دسترسی ندارند

47 درصد از معلمان مدارس و 52 درصد استادان دانشگاه در این مطالعه اعلام کردند که به ابزارهای مورد نیاز برای پرورش حل مسئله خلاقانه دسترسی ندارند، 46 درصد معلمان و 54 استادان نیز اعلام کردند فاقد دانش و مهارت لازم برای آموزش حل مسئله خلاقانه هستند.

یافته‌های این پژوهش با تحقیقات پیرامون مهارت‌های تحلیل مسئله توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) منطبق است، در این مجمع حل مسئله خلاق یکی از مهارت‌های برتر مورد نیاز در دنیای فناوری محسوب می‌شود. هم اکنون مدارس ایالات متحده در تلاشند حل مسئله خلاقانه را در برنامه‌های درسی مدارس بگنجانند، شرکت‌ها و کارآفرینان اجتماعی نیز در تلاش هستند که آموزش و ارتقای حل مسئله خلاقانه را در چارت مدارس به تصویب برسانند.

چرخه حل مسئله

در راستای آموزش تحلیل مسئله و روش‌های حل آن، مدرسه متسگی آفریقای جنوبی ابتکار جالبی انجام شده است که در بسیاری از مدارس آفریقا نیز دنبال می‌شود. این مدرسه دوره‌ای تحت عنوان «مقدمه‌ای برای آموزش مهارت‌های حل مسئله» ارائه کرده‌ است. این دوره، اقتباسی از یک دوره مشترک حل مسئله خلاقانه است که با دانشگاه MIT برگزار می‌شود.

این دوره مخصوص آموزش حل مسئله به معلمان است که در آن بر روش‌های شناسایی، تحلیل و حل مسئله با استفاده از خلاقیت تاکید می‌شود. معلمان با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند حل مسئله را با روش خلاقانه یاد بگیرند و این مهارت را به دانش‌آموزان منتقل کنند. در این دوره چرخه‌ای ساده تعریف شده است که به ایده‌آل (ideal) معروف است.

حل مسئله در چرخه ایده‌‌آل از 5 مرحله شناسایی، تعریف و تحلیل مسئله، جست‌وجو و یافتن راه حل، عمل کردن(انجام دادن) و نگاه به عقب تشکیل شده است،‌ معلمان با شرکت در این دوره در ابتدا یاد می‌گیرند که گام نخست برای تحلیل مسئله، آن است که مشکل را بشناسند و تمامی ابعاد آن را در نظر بگیرند، در مرحله بعدی باید بتوانند مسئله را برای خود و دیگران تعریف کنند و به دنبال راه‌حل‌های مناسب بگردند. در این دوره، روش‌های مختلف جست‌وجو به معلمان آموزش داده می‌شود، معلم نیز وظیفه دارد روش‌های جست‌وجو مسائل و یافتن راه‌حل را به دانش‌آموزان یاد دهند.

مرحله بعدی این چرخه، عملی کردن بهترین راه‌حلی است که برای مسئله مطرح شده است. معلمان با شرکت در این دوره می‌توانند نحوه انتخاب بهترین راه‌حل و عملی کردن آن را به دانش‌آموزان منتقل کنند. در پایان چگونگی بررسی مسئله مطرح شده به معلم آموزش داده می‌شود تا دانش‌آموزان یاد بگیرند پس از انجام راه حل عملی مسئله، باید نگاهی به عقب بیندازند و مسیر طی شده را بار دیگر بررسی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025293

وب گردی

وب گردی