رشته گیاه پزشکی پایه تضمین سلامت غذایی هر کشور است

مدیر گروه رشته گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: تضمین سلامت غذایی و تأمین بهداشت تولیدات گیاهی، در گروه توسعه و توجه به رشته مهندسی گیاه پزشکی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد اصفهان، ریحانه سلیمانی مدیر گروه گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در خصوص معرفی رشته گیاه پزشکی گفت: یک گیاه پزشک به شناخت و تشخیص علمی و دقیق عوامل زیان آور و مؤثر بر رشد و نمو گیاهان می پردازد و هدف اساسی گیاه پزشک، کاهش میزان خسارت کمی و کیفی عوامل خسارت زای کشاورزی (آفات، بیماری های گیاهی و علف های هرز) و تأمین بهداشت تولیدات گیاهی است از این رو این رشته یک رشته مورد نیاز برای بقا و پایداری و پیشرفت یک کشور محسوب می شود.

وی اظهار کرد: مبارزه با بیماری‌های‌ گیاهی‌ مانند قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها و دفع آفاتی که‌ در مزرعه‌ها، انبارها و سیلوها، به‌ بخش‌های‌ مختلف‌ گیاه‌ صدمه‌ می‌زند، از تخصص های یک گیاه پزشک است.

سلیمانی گفت: به عبارت دیگر گیاه پزشکی یا آسیب شناسی گیاهی یکی از شاخه های علوم مرتبط با کشاورزی است و هدف آن شناخت بیماری ها و عوامل آسیب رساننده به گیاهان و پیداکردن راه حل هایی برای دفع و رفع آنهاست و این رشته خود نیز به بخش هایی از جمله حشره شناسی، مطالعه و شناخت علف های هرز و بیماری شناسی گیاهی تقسیم می شود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) عنوان کرد: مهندس‌ گیاه‌ پزشکی‌ کاری‌ دشوار، پیچیده‌ و پر مسؤولیت‌ را بر عهده‌ دارد و باید از بیوشیمی‌، بیولوژی‌ و آمار، اطلاعات‌ وسیع‌ و گسترده‌ای‌ داشته‌ باشد و این رشته نیاز به‌ حافظه‌ قوی‌ دارد چون‌ باید اسامی‌ لاتین‌ حشرات‌ و قارچ‌ها و رده‌ آنها را به‌ خاطر بسپارد و باید به‌ کشاورزی‌ و بخصوص‌ حشره‌شناسی‌ علاقه‌مند باشد زیرا بخش‌ عمده‌ای‌ از وقت او صرف بررسی و دفع آفات‌ گیاهی‌ می‌شود.

سلیمانی درباره بازار کار رشته گیاه پزشکی گفت: بازار کار این رشته بسیار متنوع و کاربردی است چون یک نیاز پایدار به این شغل در جامعه احساس می شود و گیاه پزشک می تواند در سازمان ها و شرکت های کشت و صنعت و موسسات فعال در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی همچون سازمان حفظ نباتات کشور، شهرداری ها، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها و شرکت های مرتبط مشغول به کار شود.

وی در زمینه فعالیت مهندسین گیاه پزشکی در بخش خصوصی تصریح کرد: بخش غیردولتی شامل کلینیک های خصوصی گیاه پزشکی و شرکت های توزیع کود و سم و یا تاسیس داروخانه گیاه پزشکی و .... از مهمترین حوزه های کار و تولید شغل برای یک گیاه پزشک است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1025304

وب گردی

وب گردی