تریاک درمان  همه دردهاست را باور نکنید/مصرف  تریاک سرطان زا است

معاون تحقیقات فناوری وزارت بهداشت با رد این باور سنتی که تریاک به عنوان دارو، درمانگر است، گفت: با مطالعات دقیقی که در 20 سال گذشته انجام داده ایم، دریافتیم که در میان مصرف کنندگان تریاک، سکته های قلبی و مغزی، سرطان ها و مرگ ناشی از بیماری های گوارشی ۸۶ درصد افزایش دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر رضا ملک زاده در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، افزود: موضوع اعتیاد با توجه به این که تعداد مصرف کنندگان، استفاده کنندگان و تولید انواع مشتقات مواد مخدر رو به افزایش است، به مشکل بزرگ و مهمی در جهان تبدیل شده است که آمارهای منتشر شده در گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۹، صحت این مطلب را نشان می دهد آن جا که عنوان می شود مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان به ۵۳ میلیون نفر رسیده که در هند و نیجر این آمار بیشتر است یعنی شیوع اعتیاد ۵۶ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در گذشته اعتیاد به عنوان جرم محسوب می شد در حالی که اعتیاد را باید به عنوان یک بیماری تلقی کنیم و در علم اعتیاد هم پذیرفته شده که معتاد فرد مریضی است که نیاز به معالجه دارد.

معاون وزیر بهداشت ضمن یادآوری این که پیشگیری از اعتیاد مواد مخدر باید در راس امور قرار گیرد، تاکید کرد: از مدرسه باید به دانش آموزان خطرات و مضرات آموزش داده شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در درمان اعتیاد متاسفانه درمانی قطعی و موثری وجود ندارد اما درمان های موثری در آینده خواهیم داشت.

اعتیاد یک چالش بزرگ در بحث سلامت است

ملک زاده در بخشی دیگر از سخنان خود بر این باور که تریاک مفید است و نوعی درمان محسوب می شود خط بطلان کشید و گفت: تحقیقات ما در مورد اعتیاد از نوع اعتیاد به تریاک در شمال شرق ایران که طی آن جمعیت ۵۰ هزار نفری را مورد مطالعه قرار دادیم نشان داد ۱۷ درصد افراد اعتیاد دارند و سرطان مری ناشی از مصرف تریاک شیوع قابل توجهی دارد.

وی افزود: در کل ایران میزان مصرف مواد مخدر، ۱۴.۵۴ درصد جمعیت را دربرگرفته که متاسفانه به دلیل قرار داشتن ایران در مسیر تولید و ترانزیت مواد مخدر هنوز ادامه دارد و بر تعداد آن افزوده می شود و عمدتا هم افرادی هستند که تریاک مصرف می کنند چرا که باور دارند تریاک برای سلامت مفید است که کاملا غلط است.

به گفته ملک زاده، معضل مصرف مواد افیونی دامن گیر بسیاری از کشورهای جهان است اما درمان ها متفاوت است به عنوان نمونه در آمریکا در ده سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از اثر مصرف مواد فوت کرده اند که این آمار فوتی به دلیل این که در آنجا درمان با داروی مسکن صورت می گیرد باعث مرگ ناشی از مسمومیت شده است.

وی با تاکید بر این که اعتیاد یک چالش بزرگ در بحث سلامت است، مصرف مواد مخدری همچون تریاک را مساوی با ابتلاء به سرطان لوزالمعده، حنجره، مری، ریه، پروستات و معده دانست وگفت: افرادی که تریاک مصرف می کنند بیشتر دچار بیماری های مزمن در قلب و عروق می شوند و مطالعات نشان داده که اعتیاد می تواند عوارض گوناگونی بر روی سلول ها و ایجاد سرطان داشته باشد که هر چه دوز مصرف بالاتر، شانس سرطان بیشتر می شود.

این مقام مسئول یادآور شد: این باور هم که مصرف تریاک باعث کاهش قند می شود باور غلطی است و در افراد دیابتی به دلیل تغییراتی که بر ذوب چربی و قند خون ایجاد می کند این افراد دوبرابر بیشتر از افراد دیگر می میرند. همچنین با مطالعات دقیقی که در 20 سال گذشته انجام داده ایم، دریافتیم که در میان مصرف کنندگان تریاک، سکته های قلبی و مغزی، سرطان ها و مرگ ناشی از بیماری های گوارشی ۸۶ درصد افزایش دارد.

وی تصریح کرد: نوع مصرف مواد هم ریسک سرطان را بیشتر می کند مثلا بلعیدن مواد مخدر تریاک، عامل تسریع و رخنمایی سرطان معده می شود. بناداریم تریاک را به عنوان ماده سرطان زا در مارچ ۲۰۲۰ و در کنگره معرفی و تصویب کنیم.

ملک زاده درباره درمان های جدید افراد معتاد هم یادآور شد: تلاش داریم به سمتی برویم که اعتیاد و داروهای موثر را بشناسیم تا به درمان بهینه ای برسیم، چرا که حل مساله اعتیاد یک کار مشکل است که فقط با زور و جرم حل نمی شود و باید از طریق راه های علمی در عنفوان جوانی پیشگیری کنیم.

سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران با شعار به سوی پاسخ جامعه سلامت به اعتیاد از چهارشنبه 30 مرداد تا جمعه ۱ شهریور درسالن همایشهای رازی برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025363

وب گردی

وب گردی