مرگ در کمین مصرف کنندگان تریاک / دیابتی‌ها مراقب باشند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مرگ و میر در مصرف کنندگان تریاک که به بیماری‌دیابت نیز مبتلا هستند، دو برابر بیماران عادی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رازی، کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد با حضور ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، جغتائی رییس کنگره و رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی،آفرین رحیمی موقر، دبیر علمی کنگره و استاد روانپزشکی و مدیر مرکز ملی مطالعات اعتیاد، منتظر المهدی معاون اجتماعی ناجا برگزار شد.
ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در افتتاحیه همایش دانش اعتیاد گفت: استفاده از مواد افیونی به یکی از مشکلات جدی در دنیا تبدیل شده است به طوری که بنا بر امار جهانی تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در سال ۲۰۱۹ به ۵۳ میلیون نفر رسید؛ شیوع مصرف این مواد در هند و نیجریه افزایش بسیاری داشته است و اعتیاد به آن در یک سال گذشته ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به تولید ۷۸۰۰ تن تریاک در افغانستان ادامه داد: اعتیاد باید به عنوان بیماری تلقی شود؛ امروزه در بسیاری از نقاط دنیا به یک معتاد باید مانند یک فرد دیابتی نگاه می‌کنند و آنها را بیمار میدانند؛ نباید معتاد را مجرم دانست بلکه باید با توجه به پیشگیری این مسئله را از دوران نوجوانی کنترل کنیم.
ملک زاده گفت: متاسفانه درمان موثری برای درمان اعتیاد وجود ندارد و باید منتظر درمان مناسب بمانیم؛ امروزه متادون درمانی شیوع بسیاری پیدا کرده است که متاسفانه به نحوی فرد را معتاد نگه می‌دارد؛ مطالعه‌ای که در شمال شرقی کشور و با جمعیت تحت پوشش ۵۰ هزار نفری و در ۳۳۶ روستا بر شد که نشان میداد ۱۷ درصد این جمعیت معتاد هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال کشور از تریاک استفاده می‌کنند؛ متاسفانه ایران مسیر عبور مواد مخدر به سایر دنیا از افغانستان است و همین مسئله باعث افزایش خطر استفاده از مواد مخدر در کشور می‌شود.
وی تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند مصرف مواد مخدر برای کاهش قند خون مفید است؛ اعتقاد به اینکه تریاک برای سلامت مفید است یکی از اعتقادات غلط در طب سنتی قدیم است که متاسفانه هنوز برخی به آن باور دارند.
ملک زاده گفت: متاسفانه مرگ ناشی از اوردوز در دنیا در حال افزایش است؛ در ۱۰ سال گذشته در آمریکا ۳۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر اوردوز از دست دادند و پیش بینی می‌شود که این عدد به ۵۰۰ هزار نفر برسد .
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با ارتباط مصرف تریاک و افزایش خطر ابتلا به سرطان‌ اشاره کرد و گفت: در شمال ایران سرطان مری و در جنوب سرطان مثانه شیوع بسیار بالایی دارد که با شیوع بالای مصرف تریاک در این مناطق مرتبط است؛ شمال شرق ایران بالاترین آمار ابتلا به سرطان مری در دنیا را دارد و جالب است بدانید کمربند ابتلا به سرطان مری در نقاطی که کشت تریاک بالا بود، شکل گرفته است. مطالعات متعددی درباره ابتلا به سرطان و مصرف مواد مخدر انجام شده است که و نشان می‌دهد مصرف تریاک با بسیاری سرطان ها مرتبط است.

وی بیان کرد: تریاک کمی قندخون را کاهش می‌دهد اما جالب است بدانید مرگ و میر در دیابتی‌های تریاکی دو برابر بیماران عادی است، سکته مغزی و قلبی، مرگ ناشی از سرطان گوارشی و ریه در ۸۶ درصد تریاکی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025380

وب گردی

وب گردی