«باور۳۷۳»از«اس۳۰۰»قوی‌تر است/اولین فراری ازمنطقه،آمریکایی‌هاهستند

رئیس جمهور گفت: سامانه دفاعی و بومی «باور ۳۷۳» که امروز رونمایی شد، سامانه ای است که از سامانه اس ۳۰۰ قوی تر و به اس ۴۰۰ بسیار نزدیک است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم رونمایی از سامانه موشکی ۳۷۳ به مناسبت روز صنعت دفاعی که با حضور مسئولان عالیرتبه کشوری و لشکری و برخی سفرا و وابستگان نظامی کشورهای خارجی در ایران برگزار شد با تبریک ایام عید سعید غدیر ، میلاد امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) و گرامیداشت هفته دولت و روز صنعت دفاعی، اظهار داشت: امیدوارم روابط ایران با همه کشورهای دوست از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی روز به روز مستحکم‌تر از گذشته شود.

وی با بیان اینکه صنعتگران دفاعی کشور، همواره و هر سال در روز صنعت دفاعی هدیه‌ای ارزشمند و مناسب را به ملت غیور و شریف ایران تقدیم می‌کنند، گفت: سال گذشته از جنگنده کوثر که بدنه و موتور آن تماماً توسط متخصصان کشور در صنایع دفاعی ساخته شده بود، رونمایی شد و پرواز این هواپیمای جنگنده، هدیه صنعت دفاعی کشور به ملت ایران بود.

رئیس جمهور افزود: البته صنعت دفاعی در طول سال نیز هدایای دیگری را به ملت تقدیم کرد که از جمله آنها فعالیت زیردریایی‌ها و ناوچه‌های جدید بود که در افزایش قدرت دریایی کشور بسیار حائز اهمیت است.

«باور ۳۷۳» از «اس ۳۰۰» قوی تر و به «اس ۴۰۰» نزدیک است

روحانی با اشاره به سامانه «باور ۳۷۳» که صبح امروز رونمایی شد، گفت: این سامانه که امروز رونمایی شد، سامانه ای است که از سامانه دفاعی اس ۳۰۰ قوی تر و به سامانه دفاعی اس ۴۰۰ بسیار نزدیک است و این کار بسیار ارزشمند و هدیه بسیار بزرگی از سوی نیروهای مسلح و وزارت دفاع ما برای مردم عزیز ما بوده است.

وی گفت: آمریکا از سال ۹۶ توطئه جدیدی را علیه ایران آغاز کرد، در ابتدا برنامه ریزی های جنگ روانی و سیاسی بود و سپس جنگ اقتصادی. علامت هایی هم آنها در سال های ۹۶ و ۹۷ دریافت کردند که شاید مشوق آنها بود اما ما همواره طبق آنچه در قرآن آمده است، هیچ گاه در برابر توطئه های دشمنان خود نه غمناک شدیم و نه دل ما گرفته شد، همیشه با روحیه لازم در برابر آن توطئه ها ایستادیم. در سال ۹۶ توسط عوامل خود موفق شدند اغتشاشاتی را در تهران و برخی شهرها راه بیاندازند.

رئیس جمهور بیان کرد: تصور آنها این بود که اغتشاش چند ماهه ای را در ایران کلید زدند، اما با تدبیر همه مسئولین، اقدامات نیروهای امنیتی و انتظامی این حرکت ظرف ۵ روز در هم پیچیده شد و این موفقیت بزرگی برای ما بود.

آمریکا همه ننگ ها را به جان خرید

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ فشار اقتصادی را با خروج از برجام کلید زدند و این به معنای عهد شکنی و پیمان شکنی، زیر پا گذاشتن قانون بین المللی و تروریسم اقتصادی است و امریکا به خیال اینکه می تواند ایران را در اثر این خروج و تحریم در فشار قرار دهد، همه ننگ ها را به جان خرید. این امر بسیار عجیبی است که کشوری ننگ تاریخ را برای خود بخرد در برابر هدفی که فکر می کرد به راحتی به دست می آورد ولی هدف دست نیافتنی است.

روحانی با بیان اینکه هیچ وقت آمریکا از لحاظ سیاسی و حقوقی همچون شرایط امروز ضعیف تر، مهجورتر و منزوی تر در طول تاریخ نبوده است، تصریح کرد: شما دیدید که دو روز پیش آمریکا در شورای امنیت رفت، غم و غصه سال آینده خود را اظهار کرد و گفت اگر برجام باقی بماند طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده کلیه تحریم های تسلیحاتی علیه ایران برداشته خواهد شد، بنابراین ایران می تواند علناً سلاح بخرد و بفروشد و تنگناهایی که سال‌ها برای ایران درست کرده بودیم از پیش روی جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد.

وی گفت: شما دیدید که وزیر امور خارجه آمریکا در شورای امنیت این مسئله را با چه غم و غصه ای ابراز کرد و علیه برجام و ایران از سخنرانی کرد، یک نفر هم در شورای امنیت با آمریکا در این مورد موافق نبود. از این بیچاره گی بیشتر آمریکا در تاریخ خودش ندیده است.

رئیس جهور ادامه داد: اوایل مهر ماه سال گذشته بود که به جای وزیر امور خارجه خود رئیس‌جمهور آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد و همه ۱۴ عضو آن شورا با آمریکا مخالفت کردند، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل هم حضور پیدا کرد و همه به او لبخند تمسخر آمیز زدند. این موضوع هیچ وقت در تاریخ آمریکا نبوده که رئیس جمهور آن کشور در مجمع عمومی سازمان ملل باشد و همه نمایندگان دنیا که آنجا نشسته اند به چهره او لبخند تمسخرآمیز بزنند.

آمریکا شکست خورده است و ما پیروز میدان هستیم

روحانی با بیان اینکه آمریکا شکست خورده است و ما پیروز این میدان هستیم، تصریح کرد: امروز تمام شاخص‌های داخلی ما اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به ما می گوید که وضع ما امروز نسبت به سال گذشته در همین موقع بهتر است. آرامش مردم بیشتر است، ثبات بازار اقتصادی بیشتر است. این را هم آمار تورم چند ماهه اخیر، هم آمار صادرات غیر نفتی و هم بازار بورس که بیش از ۱۴۰ درصد رشد را در چند ماه اخیر تجربه کرده به ما می گوید.

بالاترین صادرات برق و گاز به کشورهای همسایه را داریم

وی بیان کرد: در یک سال گذشته ما ۱۱ سد ملی در کشور افتتاح کردیم، در یکسال گذشته ۳۰ تصفیه خانه افتتاح کردیم، شش تصفیه خانه بزرگ آب را افتتاح کردیم، چند هزار مگاوات بر برق افزودیم که امروز در تاریخ ایران قبل و بعد از انقلاب، موفق شدیم که بالاترین صادرات برق و گاز به کشورهای همسایه را داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه سال گذشته همین موقع ما قدرت صادرات بنزین نداشتیم، اما امروز بنزین، گازوئیل و گاز را صادر می‌کنیم، اظهار داشت: تابستانی را می‌گذرانیم که یک لحظه هم خاموشی برق نداشتیم، شرایطی را می گذرانیم که مردم ما در سراسر کشور مشکل آب را تجربه نکردند که البته بخشی از آن به برکت بارش های آسمانی و بخشی هم به برکت ایجاد فرهنگ صرفه جویی است که این موضوع محقق شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در شرکت‌های دانش‌بنیان هر روز و هر ماه شرایط ما از ماه‌ها و سال‌های پیش بهتر می رود. یک زمانی بود که هزار شرکت دانش بنیان داشتیم، یک زمانی بود ۲۰۰۰ شرکت و امروز ۴ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که این نشان می‌دهد ما هر روز در حال پیشرفت هستیم.

اولین فراری از منطقه خود آمریکایی ها هستند

وی با بیان اینکه فشار اقتصادی تحمیل شده، فشار به مردم و زندگی مردم ما بود، تصریح کرد: در عین حال فرصت های بسیاری هم برای ما به وجود آورد؛اولا در منطقه ما مشخص شد که آمریکا در هیچ برنامه ای در این منطقه موفق نیست. حتی برخی از همسایگان جنوبی ما که مدتی به آمریکا دل خوش کرده بودند به ما می گویند که ما متوجه شدیم که در روز خطر آمریکایی‌ها به جای آنکه از ما دفاع کنند، زودتر از همه خودشان فرار می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: حوادثی که در ماه های اخیر به وجود آمد نشان داد که اولین فراری از منطقه خود آمریکایی ها هستند. آمریکا در منطقه همه آرزوهای خود را بر باد رفته می‌بیند.

روحانی ادامه داد: این سوال را باید از آمریکایی ها پرسید که شما چه کاری در منطقه انجام دادید، جایگاهتان را در منطقه تقویت کردید؟ می خواستید اسراییل را در شرایط جدید قرار دهید، موفق شدید؟ می خواستید تروریست‌ها را به عنوان ابزار خود نگه دارید که هر زمان نیاز داشتید از آنها استفاده کنید، آیا موفق شدید؟ کجا شما موفق بودید؟ شما گفتید ما از عراق به زودی خواهیم رفت اما دروغ گفتید و نرفتید.

وی گفت: شما چند سال است که می‌گویید از خلیج فارس خارج می شویم و آن را به نوچه خود انگلیس واگذار می‌کنیم اما دروغ گفتید و نرفتید، شما گفتید از افغانستان خارج می شوید اما دروغ گفتید و نرفتید، شما گفتید ما در کشتار مردم مشارکت نداریم اما در تمام فجایع منطقه، شما یا طراحش بودید، یا مجری آن بودید، یا کمک کار متخلفین و متجاوزین بودید، پس شما چه کاری برای منطقه ما کردید؟ از سال ۲۰۰۰ به این طرف چه کردید؟ در افغانستان، لبنان، عراق، فلسطین، سوریه و یمن چه کاری انجام دادید؟ هر روز مشکلی را برای مشکلات این منطقه افزودید.

رئیس جمهور با بیان اینکه دعوای اصلی ما با آمریکا نظامی یا اقتصادی نیست بلکه ما مشکل تفکر، دیدگاه، آینده نگری، جهان‌بینی و مشکل استراتژیک است، تصریح کرد: ما معتقدیم به عنوان یک مسلمان و یک ایرانی فرهنگ دوست که هر ملتی اولاً باید به فکر منافع ملی و امنیت ملی خود باشد و دوم اینکه حق تجاوز به دیگران را ندارد، یعنی باید به حقوق دیگران احترام گذاشت.

دوستان آمریکا هم امروز حرف آمریکا را نمی پذیرند و قبول ندارند

روحانی افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند همه دنیا فدای آمریکا و هرچه ما اراده کردیم همان است که این برای دنیای امروز غیر قابل قبول است. دوستان آمریکا هم امروز حرف آمریکا را نمی‌پذیرند و قبول ندارند، آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا و روسیه و چین هم به طریق اولا این حرف را قبول ندارند.

وی گفت: تفکر آنها این است که باید همه زمین های عالم را یا به زور بگیرند یا بخرند، که اخیراً پیشنهاد دادند که یک جزیره بزرگ و عظیمی را بالای دانمارک بخرند یا به زور بگیرند. بنابر این تفکر آنها این است که عالم را یا به زور می گیریم یا میخریم و یک هم چنین تفکری در دنیای امروز جایی ندارد. ما در روزگاری به سر می‌بریم که همه ملت‌ها قابل احترام هستند و باید به حقوق همه ملت ها در منطقه و خارج از منطقه احترام بگذاریم.

رئیس جمهور بیان کرد: ما معتقدیم در هر کشوری، مردم آن کشوری حاکم آن کشور هستند و نه شخص دیگری. ما نظامی هستیم که آغاز نظام خود را با رأی شروع کردیم و تا به امروز هم با رأی مردم نظام را پیش بردیم.

روحانی ادامه داد: در هیچ انقلابی در دنیا سابقه نداشته است که انقلابی رخ داده باشد و ۴۷ روز بعد مردم آن کشور آزدانه نسبت به نوع آن نظام، ویژگی آن نظام و اسم آن نظام رأی داده باشند و بلافاصله بعد از آن، اولین انتخاباتی که برگزار می شود برای تشکیل مجلس تدوین قانون اساسی جدید در آن کشور بوده باشد. بنابراین مبنای ما رأی مردم و نظر مردم است و این نه تنها در داخل کشور بلکه در همه جای دنیا است که مبنای ما احترام به آراء و افکار مردم است.

رئیس جمهور بیان کرد: امروز ما در مواجه با کشورهایی هستیم که این مبانی را قبول ندارند، ممکن است در زبان بگویند که دموکراسی را قبول داریم ولی در عمل اینطور نیست.

وی گفت: وقتی به سمت افغانستان می روند از مردم آن کشور نمی پرسند و همین امروز هم می گویند که در افغانستان بمانیم یا نمانیم، از مردم آن کشور اجازه نمی گیرند، اگر می خواهند در عراق پایگاه نظامی بزنند از مردم آن کشور اجازه نمی گیرند، اگر می‌خواهند در سوریه مردم را بمباران کنند و کاری انجام می دهند از دولت قانونی آن کشور اجازه نمی گیرند، در یمن اگر کشتار انجام می‌دهند با اجازه‌ای مردم وارد فضای آن کشور نمی شوند، چراکه دموکراسی را قبول ندارند، نظر مردم را قبول ندارند. تنها یک چیز برای آنها مطرح است و آن منافع آمریکا است.

روحانی افزود: آنها می گویند اگر ما بخواهیم نفت به خلیج فارس و تنگه هرمز ببریم، باید به امنیت آن منطقه فکر کنیم، اما اگر نخواهیم نفتی ببریم، برای دیگران نسخه می پیچیم و به عنوان حق مشاوره از آنها پول می گیریم اما ما همچین اعتقادی نداریم چرا که ما می‌گوییم آبراه های بین المللی برای همه باید امن باشد، ما سال‌ها کشتی های خود را در باب المندب منجی همه آنهایی بودند که تروریست ها به آنها حمله کردند.

رئیس جمهور بیان کرد: وقتی مردم عراق از ما در برابر تروریسم تقاضای کمک می کنند، محاسبه نمی کنیم که آیا به منفعت مادی ما هست که با تروریسم بجنگیم یا خیر. ما می‌گوییم مردم عراق انسان های شریف، همسایه ما و در طول تاریخ دوست ما به حساب می‌آیند و امروز مورد تجاوز تروریست ها قرار گرفتند و از ما درخواست کردند تا در مبارزه با آنها مشارکت داشته باشیم و آن درخواست را اجابت می کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین این منطق ما است که با منطق آمریکایی‌ها سازگار نیست. دو منطق رو در روی هم است. مشکل ما با آمریکا سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه مشکل استراتژیک است، اساس تفکر، دیدگاه و جهان بینی است.

روحانی بیان کرد: تا زمانی که دنیا به این منطق بر نگردد امنیت در جهان برقرار نمی‌شود، امنیت در سراسر جهان وقتی برقرار می شود که تمام کشورها به حقوق دیگر کشورها متعهد باشند، همانطور که به حقوق کشور خودشان، همه کشورها به منافع کشورهای دیگر همچون منافع خودشان معتقد باشد، اما فعلاً این یک آرزو است.

رئیس جمهور افزود: حالا که شرایط اینچنین است، ما باید در تمام زمینه ها قدرت خود را بسیج کنیم، حالا که طرف مقابل ما، دشمنان ما منطق را نمی پذیرند اینجا جایی نیست که در برابر زور ما بخواهیم با منطق جواب دهیم. اگر طرف موشک می‌فرستد ما بخواهیم سخنرانی کنیم و بگوییم که آقای موشک اینجا کشور ما است و مردم ما بی گناه هستند، آقای پرتاب کننده موشک، اگر می توانید دکمه رو بزنید و نگذارید که موشک به کشور ما برسد.

وی با بیان اینکه جواب زور منطق نیست گفت: منطق در برابر منطق خواهد بود و ما معتقدیم که در برابر زور، قدرت می خواهد.

روحانی ادامه داد: وقتی طرف می‌خواهد از زور استفاده کند، شما باید همه توان خود را به کار بگیرید. اینجا دیگر میز مذاکره به درد نمی‌خورد، آنجایی که دشمن از هواپیما، از ناو جنگی، از پهپاد و از موشک بُرد بلند خود علیه ما استفاده می کند، آنجا، جایی است که ما باید برویم به دنبال باور قدرت نظامی خود و اینجا ما باور ۳۷۳ را نیاز داریم. اینجا ما باید سیستمی را بسازیم که بتوانیم حرکت دشمن را با فاصله بسیار زیاد متوجه شویم، بعد سیستم خود را در برابر آن تجاوز قفل کنیم و موشک خود را پرتاب کنیم و آن تهدید را منهدم کنیم. حرکت ما اینجا این است.

در صنعت دفاعی هر جا که توانستیم به بیرون واگذار کنیم باید واگذار کنیم

رئیس جمهور تصریح کرد: ما امروز شکر خدا در قدرت دفاعی توانمندی بسیار خوبی داریم و من این موضوع را سال گذشته چندین بار تکرار کردم و از وزیر دفاع فعلی و وزیر دفاع قبلی خواستم که صنعت دفاعی ما هر مقدار کار که می تواند به بیرون واگذار کند را باید واسپاری کند، تمام شرکت‌های خصوصی را باید به کار بگیرد. حالا یک وقت یک قطعه ای طبقه بندی شده است کاری ندارم، اما آن قسمتی که می توان واسپاری کرد را باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: آن زمان که ما نیاز به گلوله و توپ زیاد داشتیم چه کار کردیم، از کارخانه های خود استفاده کردیم چرا که ما پول و امکانات کافی برای ورود از دیگر کشورها به ایران نداشتیم. ما وقتی دیدیم برای حمل و نقل ماشین های نظامی ما کافی نیست از مردم کمک گرفتیم، وقتی دیدیم مهندسی جنگ ما توان لازم را ندارد از مردم استفاده کردیم و همه آمدند. امرز هم همینطور است. در صنعت دفاعی هر جا که توانستیم به بیرون واگذار کنیم باید واگذار کنیم.

روحانی با بیان اینکه هر جا که توانستیم ما به صنعت غیر دفاعی کمک کنیم وظیفه ما این است که این کار را انجام دهیم، گفت: در تحریم اخیر ما در خودروسازی دچار مشکلی شدیم، قطعاتی را می خواستیم که طبق توافق باید به ما می دادند ولی ندادند، یکی از جاهایی که وارد عمل شد صنعت دفاعی بود که قطعات با کیفیت و خوبی را برای ما ساخت و این به معنای آن است که ما در جنگ اقتصادی باید در کنار هم باشیم، در صنعت دفاعی هم باید در کنار هم باشیم و به یکدیگر کمک کنیم.

رئیس جمهور افزود: همکاری با دیگر کشورها موضوع دیگری است که باید مد نظر داشته باشیم. ما باید با هر کشوری چه در منطقه، چه دوست چه مسلمان و چه با هر کشوری که با ما دوست است، همکاری داشته باشیم، همکاری کار را آسان می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است که ما یک تانک بسازیم، بخشی از قطعات آن را ما بسازیم بخشی از قطعات آن را دیگری بسازد، هیچ اشکالی ندارد، ما با هم مشارکت داشته باشیم. ممکن است بخواهیم یک جنگنده بسازیم در ساخت آن همکاری و مشارکت داشته باشیم، برای ما و برای آنها ارزان تر تمام می شود، دنیا هم به همین صورت کار می کند.

روحانی افزود: ما اگر بتوانیم با کشورهای دوست خود در تمام صنایع دفاعی مشارکت داشته باشیم، ارتباط مستحکم تر می شود. ارتباط با کشورهای دوست باید در عمل محقق شود. اینکه صرفا بخواهیم مدام جلسه داشته باشیم، تفاهم نامه داشته باشیم، قرار داد امضا کنیم و این موارد همگی مقدمه هستند. آنچه که اصل است اینکه ما بتوانیم در اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری و در صنعت دفاعی مشارکت داشته باشیم و فعالیت مشترک داشته باشیم.

رئیس جمهور بیان کرد: ما می‌دانیم که برخی از همسایگان و دوستان ما در بخشی از زمینه‌ها از ما پیشرفته تر هستند، در بخشی از زمینه‌ها مشابه ما هستند، در بخشی از زمینه ها ما از آنها پیشرفته‌تر هستیم، بنابراین باید به همدیگر را کمک کنیم و این یک ضرورت است برای آنکه به اهداف خود برسیم.

وی تصریح کرد: همه چیز در اقتصاد، فرهنگ و قدرت دفاعی، به اراده، روحیه و نشاط بر می گردد. در همه این زمینه‌ها، یک ملت اگر اراده خودش را حفظ کند، اگر با نشاط باشد و اگر به آینده امیدوار باشد از تمام مشکلات عبور خواهد کرد و اگر روحیه، نشاط و امید در آن کشور وجود نداشته باشد، صدتا سامانه باور ۳۷۳ هم درست کنیم به باور نخواهیم رسید.

وی گفت: اول باید به باور، ایمان و اعتقاد برسیم، من هیچ شکی ندارم که ملت بزرگ ما در طول این ۴۰ سال، در روزهای بسیار سخت و در مسیرهای بسیار پیچیده، با همه قدرت به صحنه آمده، در کنار هم بودیم و توانستیم پیروزی ها و موفقیت های بزرگی را به دست آوریم. امروز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که راهی که شما انتخاب کردید اشتباه است و به ضرر خودتان و دوستانتان است، این مسیر شما به ضرر همه کشورهای منطقه، روسیه، چین و اروپا بوده و هیچ سودی از این موضوع نبرده اید. هیچ سودی نبردید.

روحانی بیان کرد: فرض بگیریم که شما با فشار بر ما کاری کنید که ما هزار بشکه نفت کمتر صادر کنیم، به شما چه می رسد؟ فرض بگیریم مردم ایران را تحت فشار قرار دهید چه چیزی به شما می رسد؟ هیچی به شما نمی رسد جز این که کینه شما در دل ملت های منطقه، مسلمان ها و ایرانی ها بیش از گذشته شود.

وی ادامه داد: تنها هدف شما این است که با این فشارها، نظام را عوض کنید و مجدد مثل گذشته در کشور حاکم شوید، منافع کشور و ملت را چپاول کنید و به قول خودتان در منطقه بدون دردسر کارهای خود را پیش ببرید. خب این خیالی واهی و خوابی آشفته است.

رئیس جمهور گفت: این موضوع ۴۰ سال پیش تمام شده، چقدر شما عقب‌ماندید، چقدر دیر به نتیجه می‌رسید، چرا نمی توانید واقعیت را درک کنید. اگر می‌خواهید در این منطقه ثبات و امنیت باشد، راهش راه دیگری است، راهش حق است، منطق و عدل است، ادب و کرامت مردم است، راهش تواضع در برابر انقلاب اسلامی ایران و در برابر مردم ایران است.

ملتی نیستیم که با تجاوز، زور، تهدید و فشار تسلیم شویم

روحانی تصریح کرد: بیایید تحریم ها را بردارید و تصمیم بگیرید به حقوق و راه این ملت احترام بگذارید، آن زمان شرایط فرق خواهد کرد. ما ملتی نیستیم که با تجاوز، زور، تهدید و فشار در برابر شما تسلیم شویم. شما که خود این را به خوبی می دانید، پس راه را اشتباه انتخاب کردید.

وی با بیان اینکه اگر واقعا راست می گویید در این منطقه به دنبال ایجاد امنیت هستید بدانید که بدون ایران، امنیت این منطقه تضمین نخواهد شد، افزود: ایران قدرتی بسیار بزرگ، تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز در منطقه خاورمیانه، به ویژه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است و ایران برای ایجاد امنیت کامل برای همه کشورها از این آبراه بین‌المللی آماده است، در صورتی که شما دست از تجاوز بردارید.

رئیس جمهور بیان کرد: این موضوع زمانی محقق می‌شود که شما مسیر درستی را انتخاب کرده باشید و دوستان خود را در منطقه برای آنکه با جمهوری اسلامی ایران رابطه صمیمانه نداشته باشند، تشویق نکنید.

آماده مذاکره و رفع سوءتفاهمات با کشورهای همسایه هستیم

روحانی با اشاره به اینکه ما آماده مذاکره و رفع سوء تفاهمات با همه همسایگان، مسلمانان و همه دوستان هستیم، افزود: منطقه امن به نفع همه ما خواهد بود، روابط دوستانه به نفع همه ما خواهد بود، همزیستی مسالمت آمیز به نفع همه ما خواهد بود. آبراه های بین المللی از دریای سرخ، مدیترانه، جبل الطارق، اقیانوس هند و هر کجای دنیا که هستند باید برای همه امن باشد و این یک ضرورت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امن بودن آبراه های بین المللی خواست ملت‌های منطقه و شرایط اقتصادی امروز دنیا است و ما آماده هستیم برای دفاع و دوستی، همچنان که آماده هستیم در برابر هر تجاوزی بایستیم و با قدرت تجاوز را دفع کنیم.

کد خبر: 1025407

وب گردی

وب گردی