زائران اربعین پس از بازگشایی رسمی مرز خسروی عازم عراق می‌شوند

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه گفت: پس از آیین بازگشایی رسمی مرز خسروی در هشتم شهریور ماه، اولین کاروان زائران عتبات عالیات از این مرز عازم عتبات عالیات خواهند شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حامد دارابی گفت: طی اعلام و دستور رییس سازمان حج و زیارت کشور در صورت بازگشایی رسمی مرز خسروی، بلافاصله بعد از ۲۴ ساعت آمادگی داریم زائران کربلای معلی را از این مرز به زیارت عتبات عالیات بفرستیم.

وی گفت: در همین راستا از پنجم شهریور ماه دفتر نمایندگی حج و زیارت استان و شرکت شمسا در مرز خسروی مستقر و دفتر راه اندازی خواهند کرد.

دارابی افزود: کلیه اقدام ها در آنسوی مرز توسط دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق و شرکت شمسا که متولی اعزام های عتبات عالیات است انجام شده و زمینه برای اعزام کاروان ها از همین مرز فراهم است.
قرار است از مرز خسروی امسال بیش از یک میلیون نفر عازم مراسم اربعین شوند.

در سال ۹۷ حدود ۲ میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که ۶۱ درصد آنان از مرز مهران، ۲۲ درصد از شلمچه، ۱۳ درصد از چذابه و چهار درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند.

از این تعداد بیش از ۷۰۰ هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران سپس عراق شدند و حدود ۸۰۰ هزار زائر هم در مسیر بازگشت از کرمانشاه تردد کردند.

انتظار می رود با باز شدن خسروی بسیاری از این زائران از رفتن به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه منصرف شوند زیرا کرمانشاه نزدیکترین نقطه به کربلاست و زیرساخت‌های ارتباطی آن (فرودگاه، قطار و بزرگراه کربلا) هم تکمیل است.

خسروی تا بغداد پایتخت عراق ۱۸۷، کربلا ۲۹۳، کاظمین ۲۰۳، سامرا ۲۲۰ و نجف ۳۶۲ کیلومتر فاصله دارد در حالی که فاصله مهران، چذابه و شلمچه تا کربلا به ترتیب ۳۰۰، ۴۵۸ و ۵۵۲ کیلومتر است.

آئین معنوی راهپیمایی اربعین حسینی امسال از اواسط مهر ماه آغاز و در روز ۲۸ مهر (اربعین) به اوج می رسد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان، ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا است.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1025419

وب گردی

وب گردی