نمی‌توان الگوهای سمپاد را در مدارس دولتی اجرا کرد

یک کارشناس آموزش و پرورش معتقد است: نمی‌توان الگوهای سمپاد را در مدارس دولتی اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر نگاهی به لیست نفرات برتر کنکور امسال بیندازید، درمی‌یابید بیش از ۷۰ درصد آن‌ها در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی، دانش‌آموزان سمپاد هستند.

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تاکید بر اهمیت گزینش دانشجو در موفقیت مدارس سمپاد اظهار کرد: عامل اصلی موفقیت مدارس سمپاد در تمامی آزمون ها از جمله کنکور، گزینش دانش آموز است. در ابتدا باید بررسی شود اگر این مدارس بدون گزینش دانش آموز جذب کنند، باز هم به نتایج مطلوب دست پیدا می‌کنند یا خیر. همچنین باید بررسی‌شود دانش‌آموزانی که در این مدارس درس خوانده‌اند می‌توانند در کنکور نیز‌ خوش بدرخشند؟

وی ادامه داد: زمانی که یک کارخانه یا یک دستگاه نیروهای خوبی را با فیلتر های مختلف جذب کند، طبیعتا خروجی مطلوب‌تری خواهد داشت.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: مدارس سمپاد برای گزینش دانشجویان آزمون برگزار می‌کنند، دانش‌آموزان از نظر هوشی، استعداد و سواد در این آزمون‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. درصورت موفقیت دانش‌آموزان در این آزمون، می‌توان برنامه ریزی مطلوبی برای آینده آنان در نظر گرفت.
وی بیان کرد: به اعتقاد من ۸۰ درصد موفقیت در مدارس سمپاد به‌وسیله گزینش دانشجو حاصل می‌شود. ۲۰ درصد باقی مانده نیز با تکیه بر هوش و استعداد دانش‌آموزان به‌دست‌ می‌آید.

بهلولی تصریح کرد: طبیعتاً دانش آموزان سمپاد از هوش و استعداد بالایی برخوردارند، در این راستا مدارس سمپاد آموزش های فراتر از سطح عادی و معطوف به کنکور را در اختیار این دانش آموزان می‌گذارد.

وی افزود: از طرفی تعداد دانش آموزان در مدارس سمپاد کمتر از مدارس دیگر است. از هر دانش آموز مبلغ ورودی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان دریافت می‌شود، بنابراین مدارس فرصت این را دارند که کلاس های بیشتری برای دانش آموزان برگزار کنند و در مقابل تعداد دانش‌آموزان را در کلاس درس کاهش دهند.
به گفته بهلولی، الگوی مدارس سمپاد را نمی‌توان در مدارس دولتی اجرا کرد، زیرا در مدارس دولتی دانش‌آموز گزینش نمی‌شود.

این کارشناس آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: در مدارس عادی، کلاس‌های درس دانش‌آموزان نباید کمتر از ۳۰ نفر باشد، در حالی که تعداد دانش‌آموزان در مدارس‌سمپاد به مراتب کمتر از مدارس دولتی است. از طرفی گزینش دانش‌آموز در مدارس دولتی وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان الگوی مدارس سمپاد را در مدارس‌دولتی پیاده کرد.
انتهای پیام/

کد خبر: 1025439

وب گردی

وب گردی