چشم‌انداز روشن رشته‌های پزشکی در بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان

توجه بیشتر دانشگاه آزاد به سطح علمی پزشکان عمومی نسبت به دیگر دانشگاه‌‌ها و بیشترین درصد آمار قبولی در آزمون دوره‌های دستیاری در میان فارغ‌‌‌التحصیلان این دانشگاه، بیانگر چشم‌‌انداز روشن این رشته و تبدیل شدن به برندی شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پزشکی از جمله مشاغل مهم و مقدسی است که سر‌و‌کارش با جان انسان‌‌هاست و تربیت پزشک در هر کشوری یکی از وظایف دولت‌‌ها و آموزش عالی است. این علم کهن سابقه‌‌ای دیرینه در دنیا دارد. در ایران هم مدرسه دارالفنون به عنوان نخستین مرکز نوین پزشکی، اولین فارغ‌‌التحصیلان پزشکی نوین را تربیت کرد. سال‌‌ها بعد، دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تاسیس شد و به دنبال آن به مرور زمان دانشگاه‌‌های مختلف پزشکی در سراسر ایران تاسیس شد. در دوران قبل از انقلاب، شرایط به گونه‌ای بود که با کمبود پزشک مواجه شدیم و شاهد حضور تعداد زیادی از پزشکان هندی در کشور بودیم؛ اما در ایران بعد از انقلاب، علی‌‌رغم بروز انقلاب فرهنگی و تعطیلی چند ساله دانشگاه‌‌ها، فضای علمی کشور رشد چشمگیری داشت و دیگر نیازمند حضور پزشکان خارجی در ایران نبودیم.

یک‌سوم دانشجویان پزشکی کشور متعلق به دانشگاه آزاد هستند

یکی از دانشگاه‌‌های موثر در تربیت پزشک که همپای دانشگاه‌‌های دولتی در این زمینه موفقیت‌‌های چشمگیری داشته، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی است که با گستردگی در سراسر کشور نقشی غیرقابل انکار در افزایش تربیت پزشک در داخل داشته است. دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن ۱۵ دانشکده پزشکی، ۶ دانشکده دندان‌‌پزشکی، سه دانشکده داروسازی و ۱۰۳ دانشکده پرستاری یک‌سوم دانشجویان پزشکی کشور را تربیت می‌کند و بسترهای لازم برای افزایش سهم خود در تربیت نیروی انسانی موردنیاز حوزه سلامت را نیز در اختیار دارد.

به گفته سیدحسن قاضی‌‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت، در حال حاضر بالغ بر ۹۱ دانشکده پزشکی در کشور داریم که خوشبختانه با اجرای برنامه تحول در آموزش پزشکی توانستیم در رشته‌های علوم پزشکی نظیر دندان‌‌پزشکی، داروسازی، پزشکی، رشد کمی را متوقف کنیم و در راه‌اندازی رشته‌ها و ظرفیت‌ها بیشتر بر نیازهای کشور توجه داشته باشیم؛ اما اگر این معیار را با ابتدای ایران بعد از انقلاب که تنها 600 دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی پذیرش می‌شد در کنار آمار هشت هزار دانشجوی پزشکی امروز مقایسه کنیم شاید در وهله اول افزایش هفت هزار و 400 نفری در جذب دانشجوی پزشکی آمار قابل‌توجهی باشد، اما وقتی نگاهی به رشد جمعیت کشور از سال 57 تا به امروز داشته باشیم، متوجه سهم اندک داوطلبان پزشکی از صندلی دانشگاه‌های کشور خواهیم شد.

بالا بودن ظرفیت دانشگاهی کشور برای تحصیل تعداد بیشتر دانشجوی پزشکی

براساس آمار منتشرشده در سال 96، تنها ۴۲ هزار و ۸۲۲ پزشک عمومی، ۳۹ هزار و ۸۹۲ پزشک متخصص، 20 هزار و 51 دندان‌‌پزشک و در مجموع بیش از ۱۱۷ هزار نفر در رشته‌های مختلف پزشکی در کشور مشغول به کار هستند. نکته قابل تامل در این مسیر، بالا بودن ظرفیت دانشگاهی کشور برای تحصیل تعداد بیشتر دانشجوی پزشکی است.

این در شرایطی است که سال گذشته دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از خالی ماندن ظرفیت دو هزار و 886 نفری در رشته‌های پزشکی از کل ظرفیت هشت هزار و ۹۰۷ نفری خبر داده بود. برای بررسی توانمندی واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد جهت کمک به داوطلبان انتخاب رشته سال 98 به سراغ مسئولان علوم پزشکی این دانشگاه رفتیم و امتیازات این دانشگاه را که به نوعی مورد غفلت مسئولان وزارت بهداشت واقع شده بررسی کردیم.

توجه بیشتر دانشگاه آزاد به سطح علمی پزشکان عمومی نسبت به دیگر دانشگاه‌‌ها

به گفته فرهاد ادهمی‌مقدم مدیر‌کل توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد در کل کشور، 15 دانشکده پزشکی دارد و ظرفیت پذیرش در واحد علوم پزشکی تهران 160 نفر بوده که از این تعداد حدود 20 نفر متعلق به بخش پردیس کیش است. پذیرش در واحدهای شهرستان کمتر بوده و به‌طور میانگین حدود 30 نفر تعیین شده که این ظرفیت‌‌‌‌ها با تاییدیه وزارت بهداشت مشخص شده است.

وی معتقد است با توجه به گستردگی که دانشگاه آزاد دارد، داوطلبان علاقه‌‌‌‌مند به رشته‌‌های علوم‌‌پزشکی با انتخاب این دانشگاه، فرصت بهتری برای قبولی در این رشته‌‌‌ها دارند. از دیگر مزایای تحصیل در رشته علوم‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد، آموزش مستقیم از استاد به دانشجو وکم‌‌‌‌بودن تعهد خدمتی دانشجویان دانشگاه آزاد و شهریه پرداز به نسبت فارغ التحصیلان پزشکی دیگر دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌هاست. هر دانشجویی که فارغ‌‌‌‌التحصیل می‌‌‌شود یک طرح لایحه نیروی انسانی و یک تعهد خدمتی باید بگذراند؛ اما دانشجویان دانشگاه آزاد طبق قانون با پرداخت شهریه از انجام تعهد خدمتی معاف می‌‌‌شوند این مزیت برای فارغ‌‌‌التحصیلان پزشکی دانشگاه آزاد امکان حضور در دوره‌‌‌های تخصص خارج از کشور بعد از گذراندن طرح را فراهم می‌‌کند.

به گفته ادهمی مقدم، در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مطرح دولتی با توجه به اینکه دوره‌‌‌‌‌‌‌های تخصص و فوق‌‌‌تخصص وجود دارد توجه به آموزش‌‌‌‌های دوره پزشکی عمومی کمتر بوده، این در شرایطی است که دانشگاه آزاد با توجه به تمرکزی که در تربیت پزشک عمومی دارد فارغ‌‌‌‌‌التحصیلان توانمند‌‌ی در این دوره دارد و آمار قبولی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد در دوره‌‌‌‌‌های تخصصی پزشکی و دندان‌‌‌پزشکی بالا است.

دانشگاه آزاد اسلامی دارای بیشترین درصد آمار قبولی در آزمون دوره‌های دستیاری است

به گفته افشین حراجی رئیس دانشکده دندان‌‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد تهران، طی دو سال پیاپی رشته دندان‌‌‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، رتبه دوم کشور و در رنک بین 200 تا 300 دنیا در رتبه‌بندی شانگهای قرار گرفته است؛ یعنی اگر تمام دانشکده‌های دولتی با حجم سرمایه و امکانات‌شان را درکنار هم قرار دهید، دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل آنها توانسته است حائز جایگاه دوم در سطح ملی باشد.

وی معتقد است، سال گذشته داوطلب آزمون سراسری با تراز 12 هزار نتوانسته در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران قبول شود و همین امر نشان می‌دهد برخلاف برخی تصورات غلط، دانشجویان علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از سطح علمی قابل قبولی برخوردارند و می‌توانستند در دانشگاه‌های دولتی علوم‌پزشکی شهرستان‌ها مشغول به تحصیل شوند.

حراجی تاکید کرد: طبیعی است دانشگاه‌های علوم‌پزشکی دولتی در تهران، اولین انتخاب‌های داوطلبان برتر باشند، اما دانشگاه آزاد اسلامی سومین انتخاب این داوطلبان است، در‌حالی‌که باید هزینه تحصیل خود را بپردازند. در‌نتیجه از این نظر هم جای شکی نداریم که دانشجویان علوم پزشکی آزاد جزو بالاترین معدل‌ها و بهترین داوطلبان کنکور تجربی بوده‌اند و ترازهای بالایی در سهمیه‌های خود کسب کرده‌اند. این دانشجویان برای اخذ مدرک تخصص باید به‌همراه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در آزمون شرکت کنند و دارا بودن بیشترین درصد آمار قبولی در آزمون دوره‌های دستیاری، خود گواهی بر سطح علمی دانشجویان دانشگاه آزاد است.

بسیاری از فارغ‌‌‌التحصیلان دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران از مدیران مختلف صنایع داروسازی هستند

به گفته زهرا جعفری‌آذر رئیس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، سومین دانشکده داروسازی کشور در رده‌‌‌‌‌بندی شانگهای، دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد بوده که بعد از دانشگاه تهران و مشهد قرار گرفته است. بسیاری از فارغ‌‌‌التحصیلان دانشکده علوم دارویی از مدیران مختلف صنایع داروسازی بوده و برخی از آنها در حال حاضر از اعضای هیئت علمی دانشکده‌‌‌های داروسازی سراسر کشور هستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، دانشگاه آزاد سه واحد در حوزه علوم دارویی دارد که شامل دانشکده علوم دارویی تهران، دامغان و آیت‌‌ الله آملی می‌‌‌‌‌شود؛ اما مهم‌‌‌ترین بخش تربیت دانشجو در این رشته، مربوط به دانشکده علوم دارویی تهران بوده که در واحد علوم دارویی تهران 100 نفر پذیرش در سال گذشته داشتیم که این تعداد در سال گذشته در بقیه واحدها حدود 30 نفر بوده است.

به گفته وی، علاوه بر مقطع دکترای عمومی داروسازی در مرحله تخصص هم در رشته‌‌های فارماکولوژی و سم‌‌شناسی پذیرش دانشجو در این مقطع در دانشگاه آزاد انجام می‌‌شود.

ظرفیت عظیم علوم پزشکی دانشگاه آزاد در جذب دانشجوی بیشتر

به گفته سیدعلی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، همه به زیرساخت‌های بسیار قوی در این در بخش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اذعان دارند و با توجه به توسعه فضای فیزیکی و جذب اعضای هیئت‌علمی جدید ظرفیت ما نیز برای تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی و رشته‌های مرتبط با آن افزایش پیدا کرده است و این توانایی را داریم که همسو با وزارت بهداشت تعداد دانشجویان پزشکی‌مان را افزایش دهیم.

قبولی 55 درصدی دانشجویان علوم پزشکی واحد قشم در آزمون‌های تخصصی

به گفته سراج‌الدین محبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، از 15 نفر از دانشجویان واحد قشم که در آزمون‌های تخصصی شرکت کردند هشت نفر در دانشگاه‌های تهران قبول شدند و به اذعان خود وزارت بهداشتی‌ها درصد قبولی دانشجویان واحد ما 55درصد است، در حالی‌که این رقم در دانشگاه‌های بزرگ تنها 33‌درصد است، همین مسئله نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت عظیمی در تربیت نیروی انسانی موردنیاز حوزه سلامت دارد.

گسترش تربیت پزشک در دانشگاه آزاد نیازمند توجه بیشتر وزارت بهداشت است

بدون تردید، ظرفیت عظیمی از امکانات آزمایشگاهی، پژوهشی و علمی برای جذب دانشجوی بیشتر در دانشگاه آزاد وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان وزارت بهداشت است. در حقیقت، همان‌طور که وزرات علوم در ابتدای مسیر تاسیس دانشگاه آزاد این اعتماد و توجه را به این دانشگاه برای گسترش و تربیت فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌‌های مختلف داشته، وزارت بهداشت هم باید این ظرفیت‌‌ها را به درستی بررسی کند تا از ظرفیت عظیم دانشگاه آزاد در راستای توسعه علم پزشکی و تربیت پزشک در کشور استفاده کند.

آنچه مسلم است، دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به گستردگی که در سراسر کشور دارد نقشی تعیین‌‌‌‌کننده در توسعه عدالت آموزشی داشته و تربیت پزشک در نقاط مختلف کشور یکی از دستاوردهای بزرگ این دانشگاه در توسعه پزشکی کشور محسوب می‌‌شود. شناخته شدن علوم پزشکی دانشگاه آزاد در عرصه‌‌‌‌‌های بین‌‌المللی امری حائز اهمیت است. علی‌‌رغم تصوری که وجود دارد قبولی در این دانشگاه به راحتی امکان‌‌‌پذیر نیست و بسیاری از پذیرفته‌‌شدگان مرحله تخصص و دستیاری از فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاه آزاد هستند که گوی سبقت را از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان پزشکی دانشگاه‌‌های مطرح دولتی ربودند.

با توجه به شعار دکتر طهرانچی مبنی بر قرار گرفتن دانشگاه آزاد در جایگاه نخست آموزش عالی کشور تا سال 1404 و توانمندی بالای علمی و امکانات مناسبی که در اختیار این مجموعه عظیم کشور قرار دارد اگر ظرفیت‌‌‌‌های پذیرش در رشته‌‌‌های پزشکی این دانشگاه که قابلیت جذب بیشتری را داراست افزایش پیدا کند، قطعا بخش علوم پزشکی دانشگاه آزاد می‌‌تواند تبدیل به یک برند برای این دانشگاه شده و علاوه بر توسعه خدمات‌‌‌رسانی به بخش سلامت در داخل کشور و کمک به پیشرفت علم پزشکی، نام ایران را در بلندای جهان طنین‌انداز کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025463

وب گردی

وب گردی