فرصت‌های شغلی رشته گیاه‌پزشکی در عرصه کسب و کار

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از راه‌اندازی رشته گیاه‌پزشکی در این واحد دانشگاهی خبر داد و فرصت‌های شغلی آن را در عرصه کسب و کار تشریح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد قم، حسن تشکری رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به راه‌اندازی رشته گیاه‌پزشکی در مقطع کارشناسی پیوسته بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) از مهرماه سال جاری اظهار کرد: با توجه به اهمیت محوری بخش کشاورزی در امر تغذیه و اقتصاد، رسیدن به خودکفایی تلاش برای افزایش تولیدات کشاورزی، بسیار ارزشمند و حیاتی است و یکی از راه‌های افزایش محصول، جلوگیری از زیان‌های آفات و بیماری‌های مختلف گیاهان و فرآورده‌های گیاهی است که هر سال، ضرر و زیان قابل توجهی را بر کشاورزی کشور تحمیل می‌کند.

وی افزود : ایران سرزمینی وسیع با اقلیم های بسیار متنوع و گونه های بسیار غنی گیاهی و جانوری است. از این رو، گیاه پزشک باید از یک سو با گونه های گیاهی و جانوری طبیعی ایران آشنا و از سوی دیگر با آفات، بیماری‌ها و علف های هرز قرنطینه ای که دایم از مبادی ورودی رسمی یا از مرزهای طولانی کشور به صورت غیرقانونی وارد می شوند، آشنا شود و با آنها مبارزه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: در واقع مهندس گیاه پزشک، کاری دشوار، پیچیده و پرمسئولیت را برعهده دارد و باید از بیوشیمی، بیولوژی و آمار، اطلاعات وسیع و گسترده ای داشته باشد. دانشجوی این رشته نیز باید به طبیعت، کشاورزی و به خصوص حشره شناسی علاقه‌مند باشد و در طول تحصیل باید اطلاعات گسترده ای درباره قارچ شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی و حشره شناسی به دست آورد.

رئیس دانشکده علوم پایه واحد قم با اشاره به فرصت های شغلی فارغ التحصیلان رشته گیاه پزشکی در عرصه کسب و کار بیان کرد: استخدام یک گیاه پزشک می تواند در سازمان ها و شرکت های حوزه کشاورزی، منابع طبیعی مانند سازمان حفظ نباتات کشور، شهرداری ها، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها و شرکت های مرتبط، مراکز آموزشی (هنرستان های کشاورزی، دانشکده های کشاورزی، آموزشکده های کشاورزی، مراکز آموزش کشاورزی و…)، مراکز پژوهشی، شامل مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور (آفات و بیماری های گیاهی) و بخش‌های وابسته به آن در مراکز استان‌ها، ادارات دولتی و نیمه دولتی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کل کشور و ادارات منابع طبیعی استان ها، سازمان بوستان ها و فضای سبز استان ها و شهرستان ها، سازمان حفاظت محیط زیست و اداره های کل آن در استان ها، بخش غیردولتی شامل کلینیک های خصوصی گیاه پزشکی و شرکت های توزیع کود و سم و….صورت پذیرد.

تشکری گفت: دادن مجوز به باغداران و گلخانه دارن و تولیدکنندگان گل و گیاه و نهال و نهاده های کشاورزی مشروط به داشتن گواهی سلامت گیاه پزشکی است که وابستگی به آنها و بازار کار را بیشتر کرده است.

وی اظهار کرد: گیاه پزشکی دارای دو گرایش بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد و گرایش های قارچ شناسی، ویروس شناسی، نماتدشناسی گیاهی، حشره شناسی کشاورزی و کنه شناسی در مقطع دکتری است.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی قم به متقاضیان ادامه تحصیل توصیه کرد که با مراجعه به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.org و ثبت نام از طریق سامانه کارشناسی پیوسته بر اساس سوابق تحصیلی و انتخاب رشته گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم بتوانند با بهره مندی از استادان مجرب و متعهد و ظرفیت های کارگاهی و آزمایشگاهی مجهز این واحد دانشگاهی،پس از فارغ التحصیلی به لحاظ تسلط بر مباحث درسی رشته گیاه شناسی به سهولت وارد بازار کسب و کار شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025527

وب گردی

وب گردی