تحلیل‌گران کوچک/ سرمایه‌گذاری بلند‌مدت فرنگی‌ها برای رفع مشکلات جامعه

دانش‌آموزان در مهدکودک و دبستان ماس واقع در نیوجرسی تحلیل مسئله و حل آن را در قالب بهبود خواندن و افزایش مهارت‌های یادگیری اجتماعی و عاطفی فرا می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش حل مسئله یکی از مسائلی است که در برخی مدارس و دانشگاه‌های جهان با جدیت دنبال می‌شود. حتی در شهر نیوجرسی آموزش تحلیل مسئله و حل آن از مهدکودک آغاز می‌شود. دانش آموزان در مهد کودک و دبستان ماس واقع در نیوجرسی حل مسئله را در قالب بهبود خواندن و افزایش مهارت‌های یادگیری اجتماعی و عاطفی فرا می‌گیرند.

در مهدکودک و دبستان ماس، هر کودک ایده‌های خلاقانه‌ای که می‌تواند به حل مسائل جهان کمک کند را مطرح می‌کند. وینس کاپوتو، سرپرست منطقه متوشن(Metuchen School) در این باره می‌گوید: آنچه من را به سمت این ایده سوق داد، ایجاد ارزشی مشترک برای آموزش کودکان بود. منطقه متوشن در نیوجرسی شامل چندین مدرسه و مرکز آموزشی در مقطع مهد کودک، دبستان، مدرسه راهنمایی و دبیرستان است.

ریک کوهن سرپرست مهد کودک و دبستان این منطقه(ماس)، معتقد است باید یادگیری اجتماعی و عاطفی (social and emotional learning) در برنامه درسی و دستورالعمل‌های مدارس به‌وسیله پیوند دادن فرآیندهای شناختی و هدایت گفت‌وگو صورت گیرد. اولین تمرکز کوهن در راستای یادگیری اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان در مهدکودک بود. او در این باره می‌گوید:‌ «من به معلمان توصیه کردم فقط یک فرآیند حل مسئله با محتوای علمی در تمامی زمینه‌ها را به کودکان 6 ساله آموزش دهند، کودکان در این مرحله به چالش کشیده می‌شوند که از این فرآیند برای حل مسائل اجتماعی که در آینده با آن مواجه خواهند شد، استفاده کنند.»

حل مشکلات اجتماعی

در کلاس‌های درس مهد کودک و دبستان(ماس) این منطقه، از یک فرآیند خاص برای توسعه مهارت‌های حل مسئله با محوریت تمایل به روابط اجتماعی و بین فردی استفاده می‌شود. این فرآیند بر ایجاد مهارت‌های خواندن متمرکز بوده و به طور خاص، رمزگشایی و درک مطلب دانش‌آموزان را نشانه گرفته است.

در این فرآیند، به دانش‌آموزان یاد می‌دهند زمانی که یک مسئله مطرح می‌شود، باید در ابتدا متوقف شده و پس از مشاهده شرایط، در زمینه مسئله مطرح شده فکر کند. پس از این مرحله دانش آموزان باید مسئله را برای همکلاسی‌ها و معلم خود تعریف کنند.

متوقف شوید، بنگرید و فکر کنید

دانش‌آموزان مدرسه ماس در فرآیند حل مسئله به تصاویر و سرنخ‌ها نگاه می‌کنند و به جستجوی اطلاعات می‌پردازند و سوال می پرسند.

از جنبه حل مسئله اجتماعی، دانش‌آموزان هنگام جست‌و‌جو دائماً باید این پرسش را با خود تکرار کنند که کدام اطلاعات مهم است و کدام داده‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

جمع‌آوری اطلاعات

در مرحله بعد، دانش آموزان بررسی می‌کنند که چه اطلاعاتی در زمینه مسئله مطرح شده وجود دارد و چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال در حل مسئله متمرکز بر ایجاد مهارت خواندن، دانش‌آموزان به صدای آغازین یک کلمه نگاه می‌کنند و از خود می پرسند چه کلمه دیگری این‌گونه به نظر می‌رسد.

از جنبه حل مسئله اجتماعی دانش آموزان با مهارت‌هایی از قبیل بیان احساست خود و دیگران با استفاده از کلمات آشنا خواهند شد.

طوفان مغزی

در مرحله طوفان مغزی، دانش آموزان به دنبال راه حل‌های مختلفی می‌گردند که برای مسئله پیش‌رویشان مطرح می‌شود. به عنوان مثال دانش‌آموزان حین خواندن کلمات سوالاتی برایشان مطرح می‌شود که آیا کلمه را درست تلفظ کرده‌اند، آیا این کلمه معنی خاصی می‌دهد و غیره.

در حل مسئله اجتماعی در مرحله طوفان مغزی، دانش آموزان در مورد سؤالاتی از قبیل چگونگی حل مشکل و بهتر کردن وضعیت موجود و ایده‌های بهتر آشنا می‌شوند

در حل مسئله اجتماعی در مرحله طوفان مغزی دانش آموزان با سؤالاتی از قبیل چگونگی حل مشکل و بهتر کردن وضعیت موجود و ایده‌های بهتر آشنا می‌شوند و درمی‌یابند در مواجهه با هر مسئله‌ای باید سوالات این چنینی را با خود مطرح کرده و پاسخی برای آن‌ها بیابند.

برو!

در مرحله بعد دانش آموزان یاد می‌گیرند چگونه برای حل مسئله برنامه‌ریزی کرده و به آن عمل کنند. دانش‌‌آموزان این مرحله را با خواندن متن انجام می‌دهند.

از جنبه حل مسئله اجتماعی،‌ در این مرحله چگونگی بیان یافته‌ها توسط دانشجویان مطرح می‌شود. در صورتی که مسئله دانش‌آموزان نیازمند انجام آزمایش باشد، باید بهترین زمان برای انجام آن را شناسایی و نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کنند.

بررسی

سرانجام دانش‌آموزان در این مرحله تامل کرده و تلاش می‌کنند که در زمینه راه‌حل‌های مطرح شده برای مسئله، تجدید نظر کنند. به‌عنوان مثال بعد از خواندن کلمه دانش‌آموزان به آن می‌اندیشند که دقیقاً چه چیزی در خواندنشان چالش‌برانگیز خواهد بود و براساس آن تصمیم می‌گیرند که در مرحله بعدی باید چه اقدامی انجام دهند.

از جنبه حل مسئله اجتماعی، دانش‌آموزان باید به سوالاتی در زمینه چگونگی روند حل مسئله و بیان واکنش‌های مطرح شده نسبت به روش حل مسئله پاسخ دهند، همچنین دانش‌آموزان باید ازخود بپرسند در صورتی که بار دیگر چنین مسئله‌ای مطرح شود، از چه راهی آن را حل خواهند کرد و پاسخ آن را برای سایرین بازگو کنند.

دانش‌آموزان در مهدکودک و مدرسه ماس یاد می‌گیرند چگونه به سؤالات ساختاری که در زمینه حل مسئله مطرح می‌شود،‌ پاسخ دهند. آموزش حل مسئله از کودکی منجر می‌شود تا این افراد برای حل مشکلات جامعه خود در آینده آماده شوند. کوهن در این باره می‌گوید: باید به دانش آموزان بیاموزید که چگونه از خود سوال کنند تا در آینده بتوانند با استفاده از این استراتژی موثر، مشکلات و مسائل جامعه را شناسایی و در راستای رفع آن گام بردارند.

روند سوالاتی که در مهدکودک و دبستان ماس در منطقه متوشن استفاده می‌شود، در اینفوگرافی زیر آمده است:

انتهای پیام/

کد خبر: 1025534

وب گردی

وب گردی