ساخت کوچک‌ترین دستگاه شمارش‌گر خون

یک شرکت فعال در حوزه نانو اعلام کرد که کوچک‌ترین و سریع‌ترین دستگاه شمارش‌گر سلول‌های خون را ساخته است. این دستگاه که با همگرایی فناوری‌نانو، یادگیری ماشینی و زیست‌شناسی پیشرفته به‌دست آمده در حد یک تمبر پستی بوده و ده هزار برابر کوچک‌تر از دستگاه‌های رایج در بازار است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، اسنلیکس (Essenlix) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه کاربرد فناوری‌نانو، یادگیری ماشینی و زیست‌شناسی پیشرفته در بخش تست‌های سلامتی است. این شرکت اعلام کرد که موفق به ساخت کوچک‌ترین، ارزان‌ترین و ساده‌ترین ابزار شمارش‌گر خون به نام iMOST-CBC شده است.

iMOST یک پلتفرم شمارش‌گر همراه است که در آن از نوآوری منحصربه‌فردی استفاده شده و با آن می‌توان به سرعت و سادگی و دقت بالا در هر جایی آزمایش شمارش خون را انجام داد. این دستگاه در مدت ۶۰ ثانیه می‌تواند داده‌ها را به‌دست آورده و به پزشک ارسال کند.

این پلتفرم قابل استفاده برای انواع مختلف زیست‌شناساگرها در سیالات مختلف بدن است. اولین کاربرد iMOST در شمارش سلول‌های خون است جایی که تعداد سلول‌ها در فرد سالم و بیمار متفاوت است و می‌توان از آن برای تشخیص بیماری استفاده کرد.

iMOST-CBC در ابعاد یک تمبر پستی بوده و ابزار خوانش آن نیز در اندازه‌های یک قوطی کبریت است. از تلفن همراه هوشمند به‌عنوان سخت‌افزار استفاده می‌شود که نرم‌افزار ویژه‌ای نیز در آن نصب شده است. دستگاه iMOST-CBC تقریبا صد برابر کوچک‌تر از کوچک‌ترین دستگاه شمارش‌گر سلول‌های خون است و هزار تا ده هزار برابر کوچک‌تر از یک دستگاه شمارش‌گر رومیزی خون است.

برای استفاده از این فناوری تنها لازم است که یک سوراخ کوچک روی پوست ایجاد شده تا یک قطره خون بیرون بیاید. این قطره خون به‌طور مستقیم روی کارتی گذاشته شده و آن را درون دستگاه خوانش قرار می‌دهند. دستگاه خوانش به تلفن هوشمند متصل است و برنامه روی تلفن اجرا می‌شود. در مدت یک دقیقه بسته به پارامترهای تست، نتیجه آماده و برای پزشک ارسال می‌شود.

مزیت‌های این فناوری؛ یعنی کوچکی، سرعت بالا، سهولت کاربرد و ارزان‌ بودن در نتیجه استفاده از فناوری‌نانو، یادگیری ماشینی و زیست‌فناوری پیشرفته است. این همگرایی موجب شده تا ابعاد دستگاه کوچک و ساده شده اما نتایج همچنان دقیق ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025639

وب گردی

وب گردی