نگاه تئوریک لازمه بومی‌سازی و تعالی علوم‌ انسانی است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر نسبت به تعالی و رشد علوم انسانی در جهت بومی‌سازی و به‌روز‌رسانی نگاه تئوریک نداشته باشیم درجا می زنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در همایش توانمندسازی استادان حوزه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی گفت: اگر بخواهیم از تعالی علوم انسانی صحبت کنیم شرط لازم توجه به فلسفه علوم انسانی است.

وی افزود: دلیل اینکه در سایر علوم انسانی مکاتب مختلفی وجود دارد توجه به فلسفله این علوم است. اگر نسبت به تعالی و رشد علوم انسانی در جهت بومی‌سازی و به‌روز‌رسانی نگاه تئوریک نداشته باشیم درجا می‌زنیم؛ در واقع پشتوانه معنوی علوم انسانی فلسفه علوم انسانی است.

خسرو پناه تاکید کرد: علم روان شناسی به مسائل درونی که شامل رشد و شخصیت می شود می پردازد. در مدیریت هم به مسائل جامع می پردازند؛ اما این علوم مسائل بیرونی هم دارند مثل «علوم انسانی چیست؟»، باید بدانیم نسبت این علوم با علوم دیگر و نحوه تاثیر‌گذاری آن به چه صورت است. به عنوان مثال نسبت علوم انسانی با علوم پزشکی چیست؟

وی یادآور شد: هر تئوری در روان شناسی داشته باشید بر پرستاری تاثیر گذار است. اگر فرد معتقد به رفتارشناسی باشد تئوری دیگر ایجاد می‌کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تاکید کرد: یکی از بحث های مهم علوم انسانی نسبتی است که با علوم دیگر دارد. در حقیقت، علوم انسانی هم جنبه مصرف کنندگی دارد هم تولیدی و آنچه در دانشگاه های ما تدریس می شود تکنیک های تحقیق بوده و روش تحقیق نیست؛ چون تکنیک های تحقیق ذیل روش های تحقیق تعریف می شود.

وی خاطرنشان کرد: علت اینکه متفکران غربی روش های فرهنگی متفاوتی دارند متدولوژی متفاوت آنهاست و دلیل کمبود نظریه پردازی علوم انسانی در ایران کم کاری در حوزه فلسفه علوم انسانی و عدم تعیین تکلیف در حوزه مبانی علوم انسانی است.

خسرو پناه تاکید کرد: علوم انسانی در غرب به عنوان علوم اخلاقی و مربوط به روح و فرهنگ یاد شده است. اگر کسی می خواهد علوم انسانی مدرن را بفهمد حتما باید هگل را بشناسد یا پدر علوم انسانی نوین، ویلهلم دیلتای که تاثیر‌گذاری وی در مبانی علوم انسانی از هگل بیشتر است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تصریح کرد: علوم انسانی در آمریکا در عرض علوم اجتماعی بوده که ادبیات، زبان و فلسفه جزو علوم انسانی است و آلمانی ها علوم انسانی را به معنای عام در نظر می گیرند. در ایران هم دانشکده علوم اجتماعی از علوم انسانی جداست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025661

وب گردی

وب گردی