تشریح فعالیت‌های واحد دزفول در حوزه اشتغال دانشجویی/ از سرمایه‌گذاری در ایده‌های نوآورانه تا تأسیس مرکز آموزش‌های کاربردی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: اگر دانشجویان ایده‌هایی در زمینه دانش‌بنیان و دانش‌محوری داشته باشند، دانشگاه آمادگی پذیرش این ایده‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش را دارد.

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ظرفیت‌های زیر ساختی موجود در دانشگاه آزاد واحد دزفول اظهار کرد: در واحد دزفول فعالیت‌هایی از جمله ایجاد و توسعه مراکز رشد با هدف تزریق امید به دانشجویان انجام شده است؛ طی روزهای آینده ساختمان شماره 2 علم و فناوری دانشگاه، با حضور رئیس مرکز علم و فناوری استان افتتاح خواهد شد.

وی افزود: برای استقرار دانشجویان و فارغ التحصیلان در مراکز رشد برای اشتغال‌زایی دانشجویان و ورود شرکت‌های جدید برای تولید بیشتر، به گسترش مراکز رشد می پردازیم.

افروس با اشاره به عوامل تاثیر‌گذار در توسعه مراکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: از دیگر فعالیت های دانشگاه، توسعه مراکز تحقیقاتی است که علاوه بر تاثیر اعضای هیئت علمی در این زمینه، باید فرصتی برای دانشجویانی که علاقه مند به فعالیت در زمینه تحقیقاتی هستند فراهم شود.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد دزفول ادامه داد: از دیگر اقدامات زیر ساختی دانشگاه، ایجاد ارتباط قوی و هدفمند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است؛ همچنین واحد دزفول درخواست برگزاری اولین جلسه سازمان صنعت، معدن و تجارت، برای اجرای طرح تاپ را کرده است.

وی درباره ماهیت اجرای طرح تاپ در دانشگاه آزاد واحد دزفول گفت: در این طرح علاوه بر ورود دانشجویان به حوزه کارآموزی، مراکز تحقیقاتی، شرکت ها و کارخانه ها به دانشگاه مرتبط خواهد شد. همچنین در کنار این فعالیت ها، واحد دزفول طی دوسال گذشته یک مرکز آموزش کاربردی ایجاد کرده که در درحال توسعه و گسترش است.

افروس ادامه داد: در این مرکز به برگزاری دوره‌های تخصصی و کاربردی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان می‌پردازیم تا دانشجویان در کنار تحصیل، به تقویت توانمندی های خود در زمنیه های مهارت آموز بپردازند؛ همچنین گسترش فعالیت‌های فوق برنامه از دیگر اقدامات دانشگاه بوده که فضایی را برای انجام فعالیت های تحقیقاتی، فرهنگی و دانشجویی در راستای ایجاد نشاط دانشجویان تدارک دیده است.

وی درباره برنامه‌های واحد دزفول برای اشتغال دانشجویان گفت: یکی از اقدامات دانشگاه در حوزه اشتغال دانشجویان، تسهیل ورود دانشجویان به مراکز رشد است؛ دانشجویان می توانند در دوران تحصیل، با حضور در مراکز رشد، شاغل شده و کسب درآمد کنند. همچنین در صورتی که دانشجویان فعالیت های خود را به صورت دانش‌بنیان ثبت کنند، می توانند از مزایایی از جمله گذراندن دوره سربازی در این مرکز بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه آزاد واحد دزفول فراهم کردن فرصت های مناسب از طریق فراخوان عمومی به استادان، کارمندان دانشگاه و دانشجویان را از دیگر اقدامات واحد دزفول در راستای اشتغال دانشجویان دانست و اضافه کرد: اگر دانشجویان ایده‌هایی نه الزاماً در زمینه دانش‌بنیان بلکه در زمینه دانش محوری نیز داشته باشند، دانشگاه آمادگی پذیرش این ایده ها و سرمایه گذاری در این بخش را دارد.

افروس درباره ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش گفت: به دلیل این که واحد دزفول در منطقه ای با ظرفیت های مناسب کشاورزی، باستان شناسی و صنعتی قرار دارد، اقدامات خوبی در زمینه طرح پایش انجام شده است.

وی ادامه داد: در زمینه کشاورزی تفاهم‌نامه ها و قرار دادهایی با نظام صنفی کشاورزی، اتحادیه های زراعی_باغی، انجمن های صنفی کشاورزی و جهاد دانشگاهی برای ایجاد یک مرکز تحقیقاتی محصولات سالم، امضا شده است؛ این امر موجب دلگرمی برای دانشجویان رشته های مرتبط با کشاورزی خواهد شد. امیدواریم نتایج این فعالیت ها، باعث فعالیت و حضور بیشتر دانشجویان در زمینه کشاورزی شود.

رئیس دانشگاه آزاد واحد دزفول درباره دیگر فعالیت های دانشگاه آزاد واحد دزفول در طرح پایش اظهار کرد: در حوزه باستان شناسی، توریست و گردشگری، یک مرکز تحقیقات باستان شناسی و تورسیت ایجاد شده است که به طور جدی، اقداماتی از جمله مجوز ورود و اقامت گردشگران در ساختمان ها و هتل های ورزشی انجام خواهد شد؛ همچنین به دنبال توسعه بوم گردی و ایجاد موزه در حوزه باستان شناسی هم هستیم که نامه‌نگاری‌های اولیه آن انجام شده است.

وی اذعان داشت: در حوزه صنعت، مرکز تحقیقات مواضع انرژی را در زمینه انجام اقداماتی برای بهینه سازی مصرف انرژی ایجاد کرده ایم؛ در نظر داریم کارگروه هایی را در هر یک از سه حوزه نام برده شده، به صورت ماموریت‌گرا ایجاد کنیم. به عنوان مثال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، آزمایشگاه هایی تحت عنوان آزمایشگاه آب و خاک، سلامت دندان و دارو ایجاد خواهد شد که به طور جدی به دنبال مجوزهای آن ها هستیم.

افروس با تاکید بر وجود مشکلاتی در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت تصریح کرد: عدم اعتماد صنعت به دانشگاه یکی از مشکلاتی بوده که در این زمینه مطرح شده است. البته دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول یکی از واحد های پیشرو در استان خوزستان محسوب می شود که در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت، اقدامات خوبی را با همکاری ریاست صنعت، معدن و تجارت شهرستان انجام داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول تاکید کرد: وابستگی کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی به سازمان، باعث شده تا تعداد زیادی از کارخانه‌ها و مجموعه های صنعتی با موضوع توسعه و پژوهش آشنا نباشند؛ در حالی که این فرآیند می تواند بر توسعه کارخانه ها، شرکت ها و محصولاتشان تاثیر‌گذار باشد.

افروس گفت: کمبود منابع مالی کارخانه ها و صنایع هم بر عدم تمایل آن ها برای برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت بی تاثیر نیست. برگزاری ده جلسه در سال جاری به صورت نشست های تخصصی درقالب بازدیدهای استادان از پژوهش سرا و کارخانه های صنعتی، موجب امضا 6 الی 7 تفاهمنامه شده که نشان دهنده ارتباط خوب و دوطرفه دانشگاه با صنعت است.

وی با اشاره به ظرفیت واحد دزفول برای ایجاد دفتری در حوزه صنعت خاطرنشان کرد: در جلسه اخیری که با فرماندار و تعداد زیادی از رؤسای اداره های شهرستان با محوریت صنعت، معدن وتجارت شهرستان داشتیم این مسئله مطرح شد. منتظر پاسخ به این طرح از جانب فرماندار هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025669

وب گردی

وب گردی