کشف ارتباط آلودگی هوا با افسردگی

دانشمندان با بررسی ارتباط آلودگی هوا و اختلالات روانی متوجه شدند که این معضل در 10 سال ابتدایی زندگی هر فرد نقش مهمی در بروز افسردگی دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک مطالعه جدید نتیجه گرفته است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به ویژه در 10 سال اول زندگی می‌تواند نقش مهمی در بروز اختلالات روانپزشکی ایفا کند.

این مطالعه که در PLOS Biology چاپ شده است از داده‌های ایالات متحده و دانمارک برای کشف ارتباط احتمالی آلودگی محیط زیست و اختلالات روان‌پزشکی استفاده کرد.

به گفته نویسندگان، یافته‌ها نشان داد که آلودگی هوا با اختلالات روانپزشکی مختلف ارتباط دارد. محققان با استفاده از سوابق بیماران خاص دانمارک تأیید کردند که مغز در حال توسعه در 10 سال اول زندگی یک شخص بیشتر مستعد اثرات آلودگی هوا است.

تحقیقات جدید نشان داد که میزان اختلالات دو قطبی و افسردگی بین افرادی که در مناطقی با کیفیت پایین هوا زندگی می‌کنند بالاتر است. محققان همچنین به این نتیجه رسیدند؛ افراد دانمارکی که در دهه اول زندگی خود در مناطق آلوده زندگی می‌کردند دو برابر بیشتر از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی و اسکیزوفرنی بودند.

با توجه به اینکه سلامت روان در کانون توجه قرار گرفته است محققان علاقه‌مند هستند فاکتورهای مؤثر در ایجاد یا عدم ابتلا به بیماری روانی را درک کنند.

علل بالقوه زیادی از جمله ژنتیک و همچنین تجربیات زندگی وجود دارد؛ بنابراین امکان حذف عوامل محیطی امکان‌پذیر نیست. این تیم با دقت بیشتری چگونگی تاثیر آلودگی هوا بر مغز و احتمال بروز اختلالات روانپزشکی را بررسی کردند.

اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی نوعی اختلال خلقی است. افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند. اختلال دو قطبی به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوائل دوره بزرگسالی تظاهر پیدا می‌کند. این بیماری انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین انواع آن اختلال دوقطبی نوع یک و اختلال دو قطبی نوع دو است. تفاوت این دو اختلال در وجود دوره شیدایی است؛ در نوع یک این حالت اتفاق می‌افتد ولی در نوع دو فرم خفیف‌تری از آن که نیمه‌شیدایی است، بروز می‌کند. شروع بیماری معمولاً با دوره‌ای از افسردگی است و پس از یک یا چند دوره از افسردگی، دوره شیدایی بارز می‌شود. در تعداد کمتری از بیماران شروع بیماری با دوره شیدایی یا نیمه-شیدایی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025700

وب گردی

وب گردی