کلیشه‌های زبانی، آفت جان استعدادهای کودکی

نکته بسیار مهمی که معمولا از سوی همگان مورد غفلت قرار می گیرد، نگرشی که جامعه و رسانه به کودکان تزریق می کند. این مساله به قدری قوی و تاثیرگذار است که می تواند توانایی های بالقوه و ذاتی آنها را تا پایان عمر تحت تاثیر قرار دهد. تفکری که از کودکی به افراد القا شود، در آنها نهادینه خواهد شد و بسیاری از ما بدون آن که متوجه باشیم، در انتقال این دیدگاه های اشتباه به فرزندان خود نقش داریم.

دانشمندان علم زبان‌شناسی به دنبال تعیین عناصر منحصر به فرد و جهانی هستند که زبان ارتباطی انسان ها را تشکیل می دهد. این دانشمندان، زبان را یک پدیده فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی می دانند. عناصری سیال که در طول زمان تغییر پیدا کرده و روندی که انسان ها طی می کنند تا به آنها دست یابند، از مواردی است که مورد توجه و مطالعه آنها قرار گرفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعات جدید محققان دانشگاه استنفورد نشان می دهد که «سخنان خوب» می توانند کلیشه های نامناسب کلامی را تغییر داده و جابجا کنند. محققان زبانشناسی به دنبال تعیین فاکتورهایی منحصر به فرد و جهانی در مورد لحن و زبانی هستند که مردم در اقصی نقاط جهان از آن استفاده می کنند؛ زبانی که نحوه تغییر و چگونگی دستیابی به آن در طول زمان متغیر بوده است.

قدرت زبان

تاریخ، فرهنگ و تمدن هر ملت و کشوری از زمانی شکل گرفته و آغاز شده که انسان های آن جمعیت ها شروع به ارتباط با یکدیگر و سخن گفتن کرده اند.

در همین راستا پرفسور «دن جورافسکی»، استاد علوم انسانی و رئیس گروه زبانشناسی دانشکده علوم انسانی و علوم «استنفورد» گفت: درک چگونگی و چرایی تفاوت در زبان، خود نشان دهنده سیر تحول در روندی است که انسان ها را شکل داده است. کشف هر آنچه که در مورد زبان ها جهانی است می تواند به ما در درک هسته اصلی انسانیت کمک کند.

صحبت کردن، نوشتن و خواندن، اموری ضروری برای زندگی روزمره هستند چراکه زبان ابزار اصلی بیان و برقراری ارتباط است.

مطالعه چگونگی استفاده مردم از زبان ( کلمات و عباراتی که آنها به طور ناخودآگاه انتخاب و ترکیب می کنند) می تواند به ما در درک بهتر خودمان و چرایی رفتارمان کمک کند.

زبان شناسان با استفاده از روش های متفاوت در مورد بسیاری از جنبه های زبان از جمله معانی و نحو آن، آواشناسی و واج شناسی و جنبه های اجتماعی ، ابعاد روانشناختی و محاسباتی آن تحقیق کرده اند.

زبان شناسان و روانشناسان دانشگاه استنفورد، نحوه تفسیر زبان توسط مردم را بررسی کرده اند. براساس تحقیقات آنها، حتی کوچک ترین تفاوت در استفاده از زبان می تواند با باورهای مغرضانه سخنرانان مطابقت داشته باشد.

این مطالعه نشان داد که یک جمله نسبتاً بی ضرر مانند «دختران در ریاضیات به خوبی پسران هستند» می‌تواند کلیشه های جنسیتی را به طوری ظریف تحریک کند.

محققان با تاکید بر اهمیت ساختار نگارشی و قواعد جملات اعلام کردند که در مثال بالا به دلیل ساختار دستوری، معنی این که «خوب بودن پسرها در ریاضیات بیشتر از دختران است» مستتر است.

زبان می تواند نقش مهمی در چگونگی درک متقابل ما و دیگران از جهان داشته باشد؛ در همین راستا زبان‌شناسان تلاش می کنند تا متوجه شوند که چه کلمات و عباراتی می توانند بر ناخودآگاه ما تأثیر بگذارند.

تاثیرات مراقبت روی کلیشه‌های کلامی

در همین راستا «النور چستنات» و «آلن مارکمن» از محققان دانشگاه استنفورد مطالعه ای انجام دادند که در آن اثرات جمله و همچنین تغییراتی مانند تعویض «دختران» با «پسران» را روی گروهی از بزرگسالان انگلیسی زبان آزمایش کردند.

آنها دریافتند که بیشتر افراد توانایی طبیعی ریاضی بچه ها را با جنسیت نوشته شده در قسمت دوم جمله ( آنچه از لحاظ دستوری به عنوان مکمل شناخته می شود )، مرتبط می دانند.

چستنات امیدوار است بتواند بیشتر روی این مبحث تحقیق کند که چه میزان از متون استفاده شده در رسانه‌ها و دیگر مباحثات عمومی، چه به صورت آنلاین و چه آفلاین، از جملات مکمل موضوعی استفاده می‌کند که در آنها مردان به عنوان استانداردی که زنان با آن مقایسه می شوند را قاب می کند.

چستنات و مارکمن مردم را تشویق می کنند هنگام توصیف جنسیت به چگونگی صحبت خود توجه داشته باشند. در همین راستا آنها پیشنهاد می کنند تا افراد مرتبط با امر آموزش ساختارهای موضوعی را انتخاب کرده و از جملات مکمل موضوع، که یک جنس را به عنوان استاندارد فرض می کند، خودداری کنند.

با توجه به این که در چندین زمینه خاص مانند علم کامپیوتر و فیزیک، تصور عموم با شکاف های جنسیتی بزرگی همراه است، جمله هایی که نشان می دهد پسران در این رشته ها بااستعداد تر هستند، می تواند در حضور کمتر زنان در این زمینه ها نقش داشته باشد.

آنها هم اکنون در تلاش‌اند تا ببینند که این برچسب گذاری ها در تفاوت های جنسیتی تا چه اندازه کودکان را تحت تأثیر قرار می دهند و این که آیا مطالب تکمیل کننده در خصوص برابری جنسیتی، می تواند کلیشه های مربوط به این تفاوت ها را به کودکان آموزش دهد.

چستنات در این باره می گوید: هرگز به صورت مستقیم نمی گوییم که این یا آن را نگو! اما این نوع خاص از زبان در همه جا رواج دارد و اگر به صورت عادت از آن استفاده می کنیم، باید به تمامی جوانب مهم آن نیز بی اعتنا نباشیم.

به عقیده کارشناسان برای دستیابی به برابری جنسیتی ، باید لحن و زبان مورد استفاده افراد در جامعه را با انتقاد جدی تحلیل کنیم تا بتوانیم راه هایی که به طور ضمنی این عقیده که «مردان جنس غالب و دارای مقام بالاتر هستند» را تقویت می کند، شناسایی و اصلاح کنیم.

جمله ای که معمولاً توسط والدین و معلمان بیان می شود حتی می تواند ظرافت کلیشه هایی را که سعی در خنثی کردن آنها دارند، زنده کند. بنابراین بزرگسالان ، به ویژه والدین و معلمان باید سعی کنند تا از تصور یکنواختی مداوم یک جنس، به عنوان استاندارد بر دیگری جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025733

وب گردی

وب گردی