تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر می تواند در جامعه جریان سازی کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر کار بسیار ارزشمند و سرآغاز مبارک و میمونی است که قطعاً می‌تواند در کشور به یک جریان تبدیل شود و اثرات مثمرثمری داشته باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سومین روز از همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی که در سالن همایش دکتر حبیبی سازمان مرکزی برگزار شد، گفت: برای نخستین بار در کشور در ساختار دانشگاه آزاد اسلامی معاونت علوم انسانی و هنر شکل گرفت و یکی از متخصص ترین و دغدغه‌مندترین افراد این حوزه یعنی دکتر خسروپناه متولی این معاونت شد.

وی با اشاره به تغییرات ساختار دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید، اظهار داشت: ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی کار بسیار ارزشمند و سرآغاز مبارک و میمونی است که قطعاً می‌تواند در کشور به یک جریان تبدیل شود و اثرات مثمرثمری داشته باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نخستین‌ دانشگاه‌های دنیا اواخر قرن 12 میلادی تأسیس شدند، افزود: دانشگاه ها در آن مقطع بر بستر سرمایه‌داری و برای برقراری ارتباط با شرق، مبادلات اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی شکل گرفته بودند.

دکتر کلانتری با بیان اینکه غرب در یک بازه زمانی 800 ساله، قرون وسطی، دوره رنسانس، دوره نهضت اصلاح دینی و ورود به عصر روشنگری را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در این دوران مؤثر و متأثر بودند. در یک تعامل دو جانبه حرکت‌های اجتماعی، دانشگاه را متأثر کرده است.

وی به تاریخچه شکل‌گیری دانشگاه در ایران اشاره و تصریح کرد: امام راحل مبدأ تأسیس دانشگاه در کشور را دارالفنون می‌دانستند. دارالفنون در سال 1230 پس از سفر 10 ماه امیرکبیر و هیأت همراه به روسیه و دانشگاه تهران نیز در سال 1313 در کشور تأسیس شدند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امام خمینی(ره) به دنبال ایجاد انقلاب در دانشگاه‌ها بودند و مقام معظم رهبری نیز انقلاب در فضای آموزش عالی کشور را پیگیری می کنند.

وی تحول در علوم انسانی و هنر را در دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأکید قرار داد و گفت: به همین منظور باید منابع و گنجینه‌های غنی خود همچون کتاب، سنت و متفکران بزرگ اسلام را به رسمیت بشناسیم و براساس داشته‌ها، رشته و تخصص ایجاد و متخصصانی متناسب با فرهنگ کشور و کاردان تربیت کنیم.

دکتر کلانتری افزود: وقتی صحبت از تحول علوم انسانی و هنر به میان می آید، یعنی انقلاب و یک فعالیت همه جانبه در حوزه تحول داشته باشیم. همچنین باید یک تحول اساسی در فضای عمومی جامعه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با فضای گسترده است، گفت: براین اساس نگاه ما به تحول باید کلان و همه جانبه باشد و همه ابعاد را در بر گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025798

وب گردی

وب گردی