اردوغان: نیروهایمان به زودی وارد شرق فرات می‌شوند

رئیس‌جمهور ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرده که به زودی نیروهای این کشور برای «پاکسازی تروریست‌ها» وارد شرق فرات می‌شوند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در حالی که تحرکات نظامی این کشور در سوریه و عراق با انتقادهای مقام‌های دمشق و بغداد مواجه شده است، امروز دوشنبه بار دیگر بر عزم آنکارا برای اعزام پیاده‌نظام به شرق فرات تاکید کرده است.

بنا بر گزارش پایگاه «دیلی صاباح»، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی به مناسبت نهصد و چهل و هشتمین سالگرد «نبرد ملازگرد»، اظهاراتی درباره حضور نظامی آنکارا در سوریه به منظور آنچه که او پاکسازی مرزهای کشورش با سوریه از «وجود تروریست‌ها» مطرح کرده است.

نبرد ملازگرد در ۲۶ اوت ۱۰۷۱ میلادی در نزدیکی شهر ملازگرد میان سلطنت سلجوقی و امپراتوری بیزانس روی داد. سلجوقیان در این نبرد یکی از بزرگترین پیروزی‌های عالم اسلام بر مسیحیت را کسب کردند که آن را به عنوان جهاد مقدس نامیدند و بعدها به دلیل اهمیتش توسط مورخان به جنگ خندق دوم دنیای اسلام معروف شد.

رجب طیب اردوغان در سخنرانی به مناسبت سالگرد این نبرد، به توافق ترکیه و آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه اشاره کرد و هشدار داد، در صورت تاخیر واشنگتن در زمینه اجرای این توافق، آنکارا برنامه خود را پیش خواهد برد.

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، امیدوارم که هیچ کسی عزم ترکیه برای پاکسازی مرزهایش با سوریه از وجود تروریست‌ها را مورد آزمون قرار ندهد».

اردوغان که پیش از این بارها تهدید کرده بود که نظایمان ترکیه‌ای وارد شرق رودخانه فرات خواهند شد، امروز اعلام کرد: «برنامه‌هایمان آماده است و خیلی زود نیروهایمان وارد این منطقه خواهند شد».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره تحولات «ادلب» سوریه هم اظهارنظر و دولت «بشار اسد» را به نقض «توافق آتش‌بس» متهم کرد.

وی همچنین اعلام کرد که طی سفر فردا سه شنبه به روسیه، با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور دیدار می‌کند و «ما این مشکلات را به زودی حل خواهیم کرد».

آمریکا و ترکیه اخیرا به توافق رسیده‌اند که در راستای درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند.

هفته گذشته وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که اولین مرحله از توافق ایجاد منطقه امین در شمال سوریه از چهارشنبه (۳۰ مرداد) آغاز می‌شود.

این وزارتخانه طی بیانیه‌ای بعد از مکالمه تلفنی «حلوصی آکار» و «مارک اسپر»، وزرای دفاع ترکیه و آمریکا اعلام کرد که مرحله اول توافق طرفین آغاز شده است. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که آکار و اسبر بر ضرورت ایجاد منطقه امن در شرق فرات بر اساس جدول زمانی اعلام شده تأکید کردند

کد خبر: 1025843

وب گردی

وب گردی