بررسی دقیق گرینلند توسط ناسا

گزارش های جدید حکایت از آن دارد که ناسا در صدد است تا  از فراز یخچال های گرینلند، اقیانوس های یخ در حال ذوب شدن را مورد نظارت و بررسی قرار دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس گزارش های جدید ناسا در صدد است تا از فراز یخچال های گرینلند، اقیانوس های یخ در حال ذوب شدن را مورد نظارت و بررسی قرار دهد. سه تن از دانشمندان ناسا به سرپرستی الویس یک اقیانوس شناس حرفه ای ضمن پرواز با یک هواپیمای1940 بر فراز سواحل یخ زده گرینلند به پرواز درآمده و سطوح یخچال های سفید پوش این منطقه را برای یافتن یک منطقه مناسب انداختن کاوشگر اقیانوسی مورد بررسی قرار دادند.

آنها بخشی از طرح اقیانوس های در حال ذوب گرینلند - Oceans Melting Greenland یا OMG – هستند. مأموریتی که به مدت چهار تابستان در این جزیره پهناور انجام شده، کاوشگرها اطلاعاتی را در مورد چگونگی سهم اقیانوس ها در ذوب سریع یخ های گرینلند را جمع آوری می کنند.

جاشوا ویلیس 44 ساله اقیانوس شناس از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که مسئول این پروژه است، در این باره گفت: احتمالا در یکصد سال آینده شاهد بالاآمدن سطح دریا خواهیم بود و این تهدید بزرگی برای صدهامیلیون نفر در سراسر جهان است که زنگ خطر را برای همگان با این پروژه به صدا در خواهد آورد.

با عبوراز فلات های صخره ای، یخچال های طبیعی خیره کننده و یخبندان که ده ها متر از آب بیرون زده اند، ویلیس و خدمه اش به نوبت گشت های کاوشی تا عمق 1.5 پایی اقیانوس را انجام داده و ضمن اندازه گیری دمای اقیانوس و شوری آب به جمع آوری اطلاعات می پردازند.

ویلیس در حال بررسی چگونگی تماس لایه های گرمتر آب در ساحل، با یخچال های طبیعی و چگونگی تأثیر آنها بر ذوب شدن ایسبرگ های قطبی است.

وی در این رابطه می گوید: بسیاری از مردم فکر می کنند که ذوب شدن یخ ها بر اثر گرمای هوا مانند ذوب شدن یک قالب یخ در زیر گرمای سشوار است، این در حالیست که در حقیقت اقیانوس ها از لبه های قطعه های یخ در خال آب و خورده شدن هستند.

بعد از اینکه هر کاوشگر به آب برخورد کرد، تقریباً بلافاصله داده های نمونه روی صفحه ای کوچک بر روی لپ تاپ روی میز سینی در مقابل دانشمندان بارگذاری می شود.

داده هایی که جمع آوری می کنیم بسیار با ارزش هستند زیرا برای اولین بار به انسان ها این امکان را می دهند تا تغییرات دمای اقیانوس را با ذوب شدن یخچال به صورت کمی مرتبط کنند.

از آنجایی که نتایج این تحقیقات مستقیما به انسان ها و نسل های بعدی آنها ارتباط دارد، از اهمیت خاصی برای همگان برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025863

وب گردی

وب گردی