تولید داخلی نباید زیر چکمه خشن واردات بی رویه، لگدمال شود

وزیر بهداشت گفت: از همکاران داروسازان مان که یکی از شریف ترین اقشار جامعه پزشکی و در روزهای سخت تحریم و دوران دفاع مقدس، خدمتگزار مردم بوده و هستند، خواستیم که هم پیمان شوند که با وحدت بیشتر هم افزایی مناسب تر در عرصه ارائه خدمت داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر سعید نمکی در حاشیه اختتامیه هجدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان در مرکز همایش های رازی تهران گفت: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال حمایت از تولید داخلی و رونق تولید نامگذاری کردند و یکی از سیاست های اصلی ما، حمایت از تولید و صنعت داخلی است و در این راه گام بر می داریم و انتظار داریم که داروهای وارداتی را با کمک شرکت های دانش بنیان و کارخانه های داروسازی کشور بسازیم.

وی تصریح کرد: همکاران خود را در سازمان غذا و دارو مکلف کرده ایم تا ضمن جلوگیری از واردات داروهای برند که مشابه داخلی دارند، اجازه ندهند که تولید داخلی زیر چکمه خشن واردات بی رویه، له و لگدمال شود و ضمن تسهیل امور تولید کنندگان، آزمایش های دوره ای را تسریع کنند تا پروسه ها کوتاه تر شود. قیمت مناسب به محصولات داخلی بدهند و قیمت تمام شده را یکبار دیگر ارزیابی کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به تدوین و رونمایی از سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران، گفت: در این سند ابعاد مختلف در عرصه های تولید، توزیع و عرضه در سطح داروخانه ها در نظر گرفته شده البته اقتصاد دارو باید مورد بازنگری قرار گیرد و همکاران ما در داروخانه ها و شرکت های تولیدی دارو نگرانی هایی در مورد اقتصاد صنعت دارو دارند که همکاران ما با کمک نمایندگان تولید، توزیع و عرضه این رویه را بررسی و بازنگری خواهند کرد.

دکتر نمکی افزود: باید با واقع بینی و اصلاح ساختار اقتصاد سلامت در عرصه دارو بتوانیم دلگرمی بیشتری برای داروسازان به ویژه در راستای تقویت تولید داخلی و حمایت از صنعت گران و تولید کنندگان و عرضه و توزیع کنندگان ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سامانه تیتک نقاط قوتی داشت اما از زمان ورود بنده به وزارت بهداشت متوجه شدیم که نقاط ضعفی نیز دارد و گروهی را مامور کردیم که شبانه روز کار می کنند تا نقاط ضعف و ابهامات این سامانه برای دسترسی به اطلاعات شفاف را برطرف کنند. دسترسی مردم به بخشی از این سامانه برای صحت سوابق و واردات دارو کماکان برقرار است که البته نقصان هایی وجود داشت و ممکن بود صحت برخی از موارد تخلف نیز تایید می شد که این نقص هم رفع خواهد شد و تا پایان شهریور شاهد پویایی و کارایی بیشتر سامانه تیتک باشیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر دارویی در کشور تولید نشود و یا به علت کمبود تولید و کسری موجودی بازار تکافوی نیاز مردم را نکند، اجازه واردات را به داروهای خارجی می دهیم و حتی اگر به این نتیجه برسیم که یک یا دو بچ از داروی تولید داخلی، کیفیت لازم را ندارد، بلافاصله برای جلوگیری از کمبود دارو، اجازه واردات را می دهیم. مردم در زمینه تامین دارو هیچ نگرانی نداشته باشند.

دکتر نمکی اضافه کرد: از همکاران پزشک مان تقاضا کرده ایم که داروهای برندی که مشابه تولید داخلی دارند و استانداردهای مورد نظر را گذرانده اند، تجویز نکنند تا موجب سرگردانی مردم نشود.

وی در خصوص برخی شائبات مبنی بر تولید 60 درصد مواد اولیه دارو در کشور در اتاق بازرگانی تهران، گفت: هر کس در این مورد تردید دارد، می تواند با مستندات خود به وزارت بهداشت مراجعه کند که در این صورت دو حالت وجود دارد یا آنها ما را متقاعد می کنند که عذرخواهی می کنیم و یا خودشان باید متقاعد شوند و اعداد و ارقام خود را اصلاح کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1025876

وب گردی

وب گردی